KNVB beker 2018/19

JMD

Well-known member
Nog geen uitnodigingen gezien, wellicht ga ik er wel weer naar toe. Al heb ik dat ook wel een klein beetje gezien na twee jaar. Zal inderdaad wel de 7e worden, lijkt de meest logische datum.
Kan je daar als 'toeschouwer' ook naartoe, of alleen met uitnodiging?
 

Unregistere

Well-known member
Kan je daar als 'toeschouwer' ook naartoe, of alleen met uitnodiging?

In principe nodigt de KNVB hiervoor alle deelnemende clubs uit om met een afvaardiging te komen. Liefst maximaal twee per club, maar vaak zit het niet vol en kan drie ook best wel.

Ben er nu twee jaar geweest. Eerste jaar zat het goed vol, maar toen was de loting gekoppeld aan de kick-off bijeenkomst van de nieuw ingevoerde tweede en derde divisies, waardoor in ieder geval die clubs goed vertegenwoordigd waren. Vorig jaar was het al veel minder druk.

In principe is het dus niet echt bedoeld voor onafhankelijke 'toeschouwers', maar als je daar opduikt en de zaal betreedt, verwacht ik niet dat mensen je zullen tegenhouden hoor.
 

Unregistere

Well-known member
De mail is ook verzonden, clubs zijn uitgenodigd.

Eerste vriendelijke, doch dringende verzoek van de bond is om het dit seizoen te hebben over de TOTO KNVB Beker en niet anders. Dus dan weten jullie dat! Gelijk het verzoek om de titel van het topic dus aan te passen :p

Enkele bijzonderheden:

* In de 1e kwalificatieronde zullen, voor zover mogelijk, een zaterdag amateurvereniging en een zondag amateurvereniging tegen elkaar uitkomen, waarbij geldt dat de wedstrijden in de 1e kwalificatieronde op zaterdag 18 of zondag 19 augustus worden gespeeld. Er zal niet in regio's worden geloot en het lot bepaalt wie de thuisspelende deelnemer is.

* In de 2e kwalificatieronde is er sprake van een vrije loting en geldt dat de wedstrijden op woensdag 22 augustus, zaterdag 25 augustus en/of zondag 26 augustus worden gespeeld. Er wordt niet in regio’s geloot en het lot bepaalt wie de thuisspelende deelnemer is.

* De eerste elftallen van betaaldvoetbalorganisaties die in het seizoen 2018/’19 uitkomen in de UEFA clubcompetities (PSV, Ajax, Feyenoord, AZ en Vitesse) krijgen een beschermde positie voor de loting van de 1e ronde, waardoor zij niet tegen elkaar zullen spelen. Voor de elftallen die op de laatste speeldag van de 1e ronde nog actief zijn in de UEFA clubcompetities geldt dat deze eveneens een beschermde positie krijgen voor de loting van de 2e ronde waardoor zij in de 2e ronde niet tegen elkaar zullen spelen.
 

Forza AZ

Well-known member
* In de 1e kwalificatieronde zullen, voor zover mogelijk, een zaterdag amateurvereniging en een zondag amateurvereniging tegen elkaar uitkomen,
Vorig seizoen deden ze dit op de volgende manier:
-Ze hadden 2 Potten, 1 met zaterdagclubs en 1 met zondagclubs
-Vervolgens maakten ze beide Potten even groot (zodat alle clubs dezelfde kans hadden om vrijgeloot te worden)
-Daarna werd er geloot totdat het aantal 1e voorronde wedstrijden vol was. Alle overgebleven clubs in de Potten waren vrijgeloot.

Als ik goed geteld heb zijn dit het aantal zaterdag en zondagclubs in de 1e voorronde (Achilles'29 als zaterdagclub gerekend)
-zaterdag: 25 (15 Derde Divisie + 10 lagere klassen)
-zondag: 33 (19 Derde Divisie + 14 lagere klassen)

Dan zouden er dus 4 uit de zondagpot naar de zaterdagpot gaan voordat de loting begint.

Voor de elftallen die op de laatste speeldag van de 1e ronde nog actief zijn in de UEFA clubcompetities geldt dat deze eveneens een beschermde positie krijgen voor de loting van de 2e ronde waardoor zij in de 2e ronde niet tegen elkaar zullen spelen.

Dat zijn dus de clubs die de groepsfase van de CL of EL halen. Vorig jaar leverde dat een open loting op, omdat alleen Feyenoord zowel de groepsfase als de 2e ronde van de beker haalde. Tijdens de loting hadden ze dat trouwens niet door en bleven ze maar zeggen dat Feyenoord niet tegen Vitesse mocht loten, terwijl Vitesse de dag ervoor was uitgeschakeld door Swift.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
* In de 2e kwalificatieronde is er sprake van een vrije loting en geldt dat de wedstrijden op woensdag 22 augustus, zaterdag 25 augustus en/of zondag 26 augustus worden gespeeld. Er wordt niet in regio’s geloot en het lot bepaalt wie de thuisspelende deelnemer is.
Er mag dus niet op dinsdag 21 augustus gespeeld worden?
25 en 26 augustus kan natuurlijk alleen als het een duel is tussen 2 ploegen die HK of lager spelen, de 2e/3e divisie begint dat weekend al.
 

Forza AZ

Well-known member
Er mag dus niet op dinsdag 21 augustus gespeeld worden?
Als de clubs dat willen mag dat echt wel. Een aantal wedstrijden uit de 2e voorronde werd vorig seizoen ook naar het weekend ervoor verschoven. Dat kan natuurlijk alleen als er geen winnaar van de 1e voorronde mee speelt.
 

Unregistere

Well-known member
Vorig seizoen deden ze dit op de volgende manier:
-Ze hadden 2 Potten, 1 met zaterdagclubs en 1 met zondagclubs
-Vervolgens maakten ze beide Potten even groot (zodat alle clubs dezelfde kans hadden om vrijgeloot te worden)
-Daarna werd er geloot totdat het aantal 1e voorronde wedstrijden vol was. Alle overgebleven clubs in de Potten waren vrijgeloot.

Klopt, daar was ik bij, dus is mij bekend. ;)

En JMD, zoals Forza AZ al aangaf, in onderling overleg verschuiven van wedstrijden mag best. Moet dan inderdaad wel voor beide clubs mogelijk zijn.
 

Unregistere

Well-known member
Wat is eigenlijk het nu van het een gestuurde zaterdag-zondagloting?

Geen idee wat daarvan ooit de achterliggende gedachte was. Ze doen het al jaren. Misschien om te voorkomen dat je in de TOTO KNVB Beker ook nog eens een competitietegenstander ontmoet.
 

JMD

Well-known member
En JMD, zoals Forza AZ al aangaf, in onderling overleg verschuiven van wedstrijden mag best. Moet dan inderdaad wel voor beide clubs mogelijk zijn.
Snap ik. Maar ik was verbaasd dat de dinsdag niet specifiek genoemd werd, terwijl volgens mij vorig jaar juist veel duels op de dinsdag waren.
 

Unregistere

Well-known member
Snap ik. Maar ik was verbaasd dat de dinsdag niet specifiek genoemd werd, terwijl volgens mij vorig jaar juist veel duels op de dinsdag waren.
Viel wel mee, meeste was op andere dagen. Slechts 5 dinsdagduels, als ik op VoZ terug zoek. Of de data kloppen daar niet.
 

Forza AZ

Well-known member
Viel wel mee, meeste was op andere dagen. Slechts 5 dinsdagduels, als ik op VoZ terug zoek. Of de data kloppen daar niet.

Dat waren er inderdaad 5. Daarnaast werden er 6 in het weekend ervoor gespeeld (4 op zaterdag, 2 op zondag) en 1 op de zaterdag erna. De overige 15 op de standaard woensdag.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Beide voorrondes moeten gewoon helemaal in het weekend, dan kan je beter een competitieronde doordeweeks plannen eind augustus / begin september...
 

JMD

Well-known member
Beide voorrondes moeten gewoon helemaal in het weekend, dan kan je beter een competitieronde doordeweeks plannen eind augustus / begin september...

Jep. Of gewoon 1 week langer door ofzo.

Wat mij betreft mag de 1e ronde van de beker (als de profploegen meedoen) ook gewoon in een weekend.
 

Unregistere

Well-known member
Beide voorrondes moeten gewoon helemaal in het weekend, dan kan je beter een competitieronde doordeweeks plannen eind augustus / begin september...

Vind ik niet. Bekervoetbal hoort doordeweeks, dat is wat mij betreft veel leuker voor de beleving.

Ik ben aanwezig bij de loting. Kom ik nog andere bekenden van het forum tegen?

Wellicht, zijn nog in conclaaf bij ons. Als ik er weer bij ben, laat ik het je tijdig weten! :duim:
 
Bovenaan