Klimaatterreur

erka

Well-known member
Eens. Maar wat me wel opvalt is dat al die Middeneuropese landen ook geen 'maatregelen' klaar hebben voor extreme gevallen. Zoals wij bv de 'ruimte voor de rivier' projecten is daar erg weinig van volgens mij.

Als je ervoor kan zorgen dat al dat water ergens naartoe kan stroomt het ook minder vaak over.
Dat stuwmeer dat gaat overstromen (overstroomt), waarom heb je dat meer dan niet al vorige week zo goed als leeg laten lopen? (gecontroleerd)

JMD, je overtreft jezelf elke keer weer. Alsof een land met bergen (dus stuwing) en smalle dalen vergelijkbaar is met een delta zoals Nederland. Valkenburg kon Nederland ook niet aan en dat was nog niks met wat nu in die landen valt.
 

JMD

Well-known member
JMD, je overtreft jezelf elke keer weer. Alsof een land met bergen (dus stuwing) en smalle dalen vergelijkbaar is met een delta zoals Nederland. Valkenburg kon Nederland ook niet aan en dat was nog niks met wat nu in die landen valt.
Ik zeg nergens dat het 1 op 1 vergelijkbaar is. Tuurlijk is dat idd niet hetzelfde, dat snap ik ook wel (kom regelmatig in berglanden), maar een land dat complete stuwmeren kan bouwen met elektriciteitscentrales en waterleidingen dwars door bergen heen zou toch ook wel moeten kunnen denken aan hoe bepaalde zaken te kunnen voorkomen.

Je zegt zelf terecht dat dit door de klimaatverandering komt, dan gaat dit niet de laatste keer zijn dat dit voorkomt. Dan zal er toch echt iets moeten gebeuren. En ja, dat kan door te proberen die verandering tegen te houden, maar zelfs als dat mogelijk is levert dat niet direct binnen 5-10 jaar resultaat op, dat is een proces van decennia.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik heb het er net met mijn Tsjechische collega over gehad. Haar familie is veilig omdat na de laatste enorm grote storm in 1997 er flink is geïnvesteerd in infrastructuur om de regio (in het noorden van het land, zeg maar ten zuid-oosten van het drielandenpunt met Duitsland/Polen) beter te beschermen. Ze vertelde me dat er veel Nederlanders toen in haar regio waren voor dat werk, die hadden ze om hun expertise ingehuurd. Daar plukken ze nu de vruchten van omdat de schade bij lange na niet zo erg is als toen.

Natuurlijk heb ik het dan alleen over Tsjechië (en maar 1 regio in dat land), dus ik weet niet wat ze in andere landen gedaan hebben, maar daar lijken ze het vrij behoorlijk voor elkaar te hebben.
 

JMD

Well-known member
Dat dus. Dresden stroomt over. Daar ben ik 5 jaar terug geweest. Het is zeker niet zo vlak als hier in West Nederland, maar echt ook geen bergen. Leg daar overloopbekkens aan, maak rivierbeddingen breder, enz... Het is niet de eerste keer dat Dresden overstroomt, zou zonder klimaatverandering ook al wel eens gebeuren, en nu vaker. Dan moet je er wat aan doen.
 

erka

Well-known member
Die ruimte is er pas stroomafwaarts van Dresden. Stroomopwaarts (richting Tsjechië) begint vrij snel het smalle dal van Elbe (Sächsische Schweiz) met heuvels tot 600m aan beide kanten.

Veel succes met je overloopbekken, JMD

1200px-River_Elbe_bend_panorama.jpg


NB en voordat je zegt dat dit wel breder kan. Dit is zomerpeil he.
 

erka

Well-known member
Ik heb het er net met mijn Tsjechische collega over gehad. Haar familie is veilig omdat na de laatste enorm grote storm in 1997 er flink is geïnvesteerd in infrastructuur om de regio (in het noorden van het land, zeg maar ten zuid-oosten van het drielandenpunt met Duitsland/Polen) beter te beschermen. Ze vertelde me dat er veel Nederlanders toen in haar regio waren voor dat werk, die hadden ze om hun expertise ingehuurd. Daar plukken ze nu de vruchten van omdat de schade bij lange na niet zo erg is als toen.

Natuurlijk heb ik het dan alleen over Tsjechië (en maar 1 regio in dat land), dus ik weet niet wat ze in andere landen gedaan hebben, maar daar lijken ze het vrij behoorlijk voor elkaar te hebben.

Nogal wiedes dat er nu veel minder schade is want de meeste regen is gevallen in het Midden/Oosten van Tsjechië, in ZW Polen en in Oostenrijk.

Edit, plaatje erbij. Grijze gebied is grens Oostenrijk-Tsjechië. Witte gebied (met de 430) is de Tatra op de grens van Tsjechië en Polen. In de regio van je kennissen (blauw, bovenin de kaart) zijn geen abnormale hoeveelheden gevallen.

66e6c3060b584.png


Punt is dat al dat water nog richting de Elbe en de Oder moet en dan gaat het water in de gebieden waar nu nog niet zoveel gevallen is alsnog enorm stijgen. Een deel als water maar ook een deel als sneeuw dat de komende tijd weer gaat smelten.
 
Laatst bewerkt:

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Nogal wiedes dat er nu veel minder schade is want de meeste regen is gevallen in het Midden/Oosten van Tsjechië, in ZW Polen en in Oostenrijk.

Edit, plaatje erbij. Grijze gebied is grens Oostenrijk-Tsjechië. Witte gebied (met de 430) is de Tatra op de grens van Tsjechië en Polen. In de regio van je kennissen (blauw, bovenin de kaart) zijn geen abnormale hoeveelheden gevallen.

66e6c3060b584.png


Punt is dat al dat water nog richting de Elbe en de Oder moet en dan gaat het water in de gebieden waar nu nog niet zoveel gevallen is alsnog enorm stijgen. Een deel als water maar ook een deel als sneeuw dat de komende tijd weer gaat smelten.
Oeps, ik heb de regio niet goed genoeg beschreven, want het is verder naar het oosten... Waar zij vandaan komt is ook behoorlijk getroffen.
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

JMD

Well-known member
Die ruimte is er pas stroomafwaarts van Dresden. Stroomopwaarts (richting Tsjechië) begint vrij snel het smalle dal van Elbe (Sächsische Schweiz) met heuvels tot 600m aan beide kanten.

Veel succes met je overloopbekken, JMD

1200px-River_Elbe_bend_panorama.jpg


NB en voordat je zegt dat dit wel breder kan. Dit is zomerpeil he.
Ja, hier heb ik ook (in de zomer) bovenop gestaan, mooie plek.

Dus we moeten het maar opgeven en accepteren dat het elke paar jaar overstroomt? Oke, is ook een manier.

Ik zou toch vooral kijken of er iets gedaan kan worden, en ja, dat is op dit soort plekken lastiger dan in NL, maar je maakt mij niet wijs dat er met flink wat knappe koppen en financiën wat oplossigen te verzinnen zijn. En ja, dat kost geld, maar elke keer schade betalen nav rampen kost op de lange duur meer.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Even een zijweggetje, ik denk bij Tsjechie altijd aan het Oosten, maar Praag ligt dus westelijker dan Wenen???
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD
Bovenaan