Klimaatterreur

SuikerBrood

Well-known member
Gas heeft een slechte naam vanwege Groningen (wat we overigens exporteren). Het is altijd nog beter dan alle andere rotzooi die we verstoken en we hebben ook nog niet een goed alternatief beschikbaar waar we 17 miljoen mensen van kunnen voorzien.

Dit. Qua prioriteiten zou ik dit voorstellen:
1. Afstappen van kolen
2. Isoleren en vergroenen van gebouwen
3. Vergroenen transportsector (auto's, haven van Rotterdam, Schiphol)
4. Afstappen van gas

Als je ondertussen sterk inzet op wind op zee, het versterken van je energienet en een meer circulaire economie heb je stap 4 nog lang niet nodig.
 

Atreides

Well-known member
Dit. Qua prioriteiten zou ik dit voorstellen:
1. Afstappen van kolen
2. Isoleren en vergroenen van gebouwen
3. Vergroenen transportsector (auto's, haven van Rotterdam, Schiphol)
4. Afstappen van gas

Als je ondertussen sterk inzet op wind op zee, het versterken van je energienet en een meer circulaire economie heb je stap 4 nog lang niet nodig.

Gewoon uit belangstelling, hoe zorg je voor zekerheid van levering van electriciteit als de wind even niet/te hard/te zacht waait en de zon even niet schijnt?
 

Atreides

Well-known member
Ik ben niet tegen klimaatverandering. Ik ben tegen hypocriet volk die dingen door mijn strot proberen te duwen. Een ander voorbeeld, zwarte Piet is toe aan verandering, dat ziet iedere boerenlul. Dat zo'n Sylvana simons dan als een soort Rosa Parks loopt te schreeuwen en er een of andere Nigeriaanse vluchteling hier komt vertellen hoe racistisch kutland we zijn irriteert mij mateloos. Dan denk ik, ga lekker in het land waar je gevlucht uit bent het opnemen voor de zwakkeren en onderdrukte en flikker op uit mijn beeld. Als iemand mij goed kan uitleggen en bewijzen dat wij per direct van het gas afmoeten, dit veilig en noodzakelijk kan gebeuren en de rest van de wereld ook meedoet ben ik de eerste die zijn gasfornuis buitengooit. Niet als de kosten de pan uitrijzen en Duitsland een nieuwe gasdeal met Rusland sluit voor zoveel jaar.

Ik zie dat ik mijn eerdere concept reactie niet heb afgemaakt.

Ik kan me je irritatie overigens goed voorstellen. Die deel ik wat betreft dat racisme gezeik e.d.

Wat ik minder goed begrijp is dat je zo kritisch bent over het onderwerp 'klimaatterreur' terwijl er m.i. een reeele probleem is. Dat er niet altijd de beste oplossingen gekozen worden op voorhand is even pijnlijk als voorspelbaar. Dat houd je nu eenmaal met een bestuur en waarschijnlijk zal in verloop van tijd meer rationele oplossingen tevoorschijn komen (meer belasten van gebruik, CO-2 heffing, kernenergie, waterstoftransitie).
 

zwammy

Well-known member
Is het al bewezen dat het zuiniger is dan de kolencentrales en kerncentrales? En dan geen onderzoek vanuit wc eend?
 

zwammy

Well-known member
Wat ik minder goed begrijp is dat je zo kritisch bent over het onderwerp 'klimaatterreur' terwijl er m.i. een reeele probleem is. Dat er niet altijd de beste oplossingen gekozen worden op voorhand is even pijnlijk als voorspelbaar. Dat houd je nu eenmaal met een bestuur en waarschijnlijk zal in verloop van tijd meer rationele oplossingen tevoorschijn komen (meer belasten van gebruik, CO-2 heffing, kernenergie, waterstoftransitie).

Lees maar even het laatste topic op geenstijl en dan begrijp je mijn kritische blik. Mensen zonder verstand op plekken waar je wel verstand voor moet hebben om er te mogen zitten.
 

JMD

Well-known member
Lees maar even het laatste topic op geenstijl en dan begrijp je mijn kritische blik. Mensen zonder verstand op plekken waar je wel verstand voor moet hebben om er te mogen zitten.

Klopt. 1 van de weinige punten waar Baudet 100% gelijk heeft is dat er een baantjescarroussel is, waarbij het er vooral niet om lijkt te gaan dat daar experts op die plekken moeten zitten.
 

Atreides

Well-known member
Lees maar even het laatste topic op geenstijl en dan begrijp je mijn kritische blik. Mensen zonder verstand op plekken waar je wel verstand voor moet hebben om er te mogen zitten.

Hoe pijnlijk ook. Dametje heeft wel een punt:
e consequentie daarvan zou zijn dat een collectief warmtenet als oplossing te onzeker wordt”, zegt Van Doorninck.


Is het al bewezen dat het zuiniger is dan de kolencentrales en kerncentrales? En dan geen onderzoek vanuit wc eend?

Waar heb je het nu precies over? En bedoel je energieneutraler of goedkoper?

Klopt. 1 van de weinige punten waar Baudet 100% gelijk heeft is dat er een baantjescarroussel is, waarbij het er vooral niet om lijkt te gaan dat daar experts op die plekken moeten zitten.

Kun je mij vertellen wanneer iemand wel kwalificeert als 'expert' en wanneer niet? En in welke mate we het politieke talent moeten laten meewegen?
 

JMD

Well-known member
Kun je mij vertellen wanneer iemand wel kwalificeert als 'expert' en wanneer niet? En in welke mate we het politieke talent moeten laten meewegen?
Leg mij maar uit waarom bv Minister Van der Hoeven in het ene kabinet minister van Onderwijs is, en het volgende kabinet minister van Economische Zaken.
Marja van Bijsterveldt was verpleegkundige en wordt minister van Onderwijs
Ank Bijleveld als minister van Defensie, of eerder Van Middelkoop, die dienst weigerde maar toch minister van Defensie werd

En ja, ambtenaren zijn erg belangrijk op het ministerie, ik weet het, maar het zou mooi zijn als het 'boegbeeld' van het ministerie er affiniteit mee heeft, omdat hij/zij dat gestudeerd heeft, of in die sector werkzaam is geweest (bv Zalm op Financiën of nu Slob op Onderwijs)

Nu is het vooral een doorschuifsysteem soms, er wordt goed voor je gezorgd als je eenmaal aan de top zit. Of je dan op de goede positie zit of de kennis er voor hebt lijkt vaak niet meer uit te maken.
 

Atreides

Well-known member
Leg mij maar uit waarom bv Minister Van der Hoeven in het ene kabinet minister van Onderwijs is, en het volgende kabinet minister van Economische Zaken. M.

Ik sluit persoonlijk niet uit dat de de duizenden ambetenaren van het ministerie plus de eventuele consultants best in staat zijn een goed beleid te adviseren. Want laten we eerlijk zijn uiteindelijk is de minister slechts één van de vele medewerkers. Waarbij ik me zo kan voorstellen dat de 'managementskills' en de 'politieke antenne' net wat waardevoller zijn. Dan nóg een inhoudelijke goede medewerker.
En ja, ambtenaren zijn erg belangrijk op het ministerie, ik weet het, maar het zou mooi zijn als het 'boegbeeld' van het ministerie er affiniteit mee heeft, omdat hij/zij dat gestudeerd heeft, of in die sector werkzaam is geweest (bv Zalm op Financiën of nu Slob op Onderwijs)


Het kan heel mooi zijn, maar hoeft m.i. niet. Een Henk Kamp of een Johan Remkes zijn natuurlijk prima voorbeelden die het overal wel recht kunnen trekken.

Nu is het vooral een doorschuifsysteem soms, er wordt goed voor je gezorgd als je eenmaal aan de top zit.

Jij denkt oprecht dat men liever kiest voor een incompetente prutser die er toevallig ook al een soortgelijke job had? Of is het net zoals in de echte wereld dat je na 20-jaar werkervaring als wiskunde docent net wat makkelijker bij een andere school wiskunde docent kunt worden.
 

SuikerBrood

Well-known member
Gewoon uit belangstelling, hoe zorg je voor zekerheid van levering van electriciteit als de wind even niet/te hard/te zacht waait en de zon even niet schijnt?

Gas. Of kernenergie uit Frankrijk. Of waterkracht uit andere landen.

Daar zou je Europese afspraken over kunnen maken. Een Europees gedeeld netwerk.

Maar vooralsnog vind ik het belangrijker dat het net wordt klaargestoomd op deze uitdaging. Van mij mogen we nog jaren gas blijven stoken.
 

JMD

Well-known member
Jij denkt oprecht dat men liever kiest voor een incompetente prutser die er toevallig ook al een soortgelijke job had? Of is het net zoals in de echte wereld dat je na 20-jaar werkervaring als wiskunde docent net wat makkelijker bij een andere school wiskunde docent kunt worden.
Bij een andere school wiskundedocent ja. Maar wat nu gebeurt is dat je na 20 jaar op een andere school best wel docent Engels kan worden omdat je al 20 jaar docent bent geweest...
En dat is precies wat ik bedoel. Ongetwijfeld kunnen ze besturen (net zoals ik na 20 jaar best les kan geven), maar de terreininhoudelijke kennis (in mijn geval de vakkennis) missen ze.
 

Atreides

Well-known member
Bij een andere school wiskundedocent ja. Maar wat nu gebeurt is dat je na 20 jaar op een andere school best wel docent Engels kan worden omdat je al 20 jaar docent bent geweest....

Moet toch wel lukken met je Cambridge Engels? ;)

Ik denk dat de vergelijking gewoon niet correct is. Je hebt voldoende ambtenaren die inhoudelijk thuis zijn in het proces (de wiskunde). Het hoofd van het bestuur moet op zijn kundige docenten en management team kunnen vertrouwen om tot een goed bestuur te komen. Vergeet ook niet dat er vaak gezegd wordt dat de ambtelijke top feitelijk veel meer te vertellen heeft dan de minister.
 

Atreides

Well-known member
Gas. Of kernenergie uit Frankrijk. Of waterkracht uit andere landen.

Daar zou je Europese afspraken over kunnen maken. Een Europees gedeeld netwerk.

Maar vooralsnog vind ik het belangrijker dat het net wordt klaargestoomd op deze uitdaging. Van mij mogen we nog jaren gas blijven stoken.

Prima. Maar wat let ons om zelf even een kerncentrale of 10 te bouwen? Kunnen we langzamerhand i.c.m. waterstof, windmolens en zonnepanelen duurzaam over naar een CO-2 loze energie-infrastructuur.
 

zwammy

Well-known member
Waar heb je het nu precies over? En bedoel je energieneutraler of goedkoper?

Of er bewijzen zijn dat de nieuwe bronnen veiliger en zuiniger zijn dan wat er nu gebruikt word. Of dat het vooral ons kent ons geldklopperij is. Daar ben ik redelijk van overtuigd. Het moet eerst helemaal goed uitgezocht worden voordat je ermee aan de slag gaat.
 

Atreides

Well-known member
Of er bewijzen zijn dat de nieuwe bronnen veiliger en zuiniger zijn dan wat er nu gebruikt word. .

In principe zijn fossiele brandstoffen goedkoper. Maar daarbij laat je dus de gevolgen voor het milieu en het klimaat buiten beschouwing.

Idealieter gaat de regering dan ook over tot een heffing op de milieu en klimaatgevolgen bij fossiele brandstof.

https://www.gaslicht.com/blog/wat-is-duurder-groene-of-grijze-stroom/4476/

Of dat het vooral ons kent ons geldklopperij is. Daar ben ik redelijk van overtuigd. Het moet eerst helemaal goed uitgezocht worden voordat je ermee aan de slag gaat

Wat bedoel je met 'ons kent ons geldklopperij'?
 

SanMark.

Well-known member
Wat bedoel je met 'ons kent ons geldklopperij'?

dat degene die het klimaat beleid maakt ingefluisterd word door zijn lobby vriendjes met zonnepanelen fabrieken en makers van windmolens.

Die 1000 miljard gaat bij een zeer klein select groepje terecht komen.

Dat is ongeveer wat zwammy bedoelt , denk ik .
 

zwammy

Well-known member
In principe zijn fossiele brandstoffen goedkoper. Maar daarbij laat je dus de gevolgen voor het milieu en het klimaat buiten beschouwing.

Idealieter gaat de regering dan ook over tot een heffing op de milieu en klimaatgevolgen bij fossiele brandstof.

https://www.gaslicht.com/blog/wat-is-duurder-groene-of-grijze-stroom/4476/



Wat bedoel je met 'ons kent ons geldklopperij'?

Het gaat niet om goedkoop, dat maakt me niet zoveel uit. Maar eigenlijk 100% wat SanMark. zegt, daar geloof ik meer in.
 
Bovenaan