Klimaatterreur

SanMark.

Well-known member
Daar zit dan nog niet de extra slijtage van de wegen bij in. Dat onderhoud gaat ook niet energie neutraal.

Inderdaad.

Want dat is allemaal uitgerekend met 1 rekenmodel van iemand die zeer veel belang bij elektrische auto's had, over die scam hoor je trouwens ook niemand meer.
 

SanMark.

Well-known member
De hoeveelheid die CO2 die Ernst toerekent aan het produceren van een batterij van een moderne elektrische auto, liggen vervolgens ‘zeker drie keer te hoog', stelt Hoekstra. ,,En dan ben ik nog heel voorzichtig. Dat soort cijfers zijn heel geheim, geen producent wil er wat over zeggen. Maar ik spreek insiders uit de sector die fluisteren dat de werkelijke uitstoot per batterij in de grote, moderne fabrieken nog lager ligt.”

wij0van-wc-eend.jpg


Dan heb ik al geen zin meer om de rest te lezen.
 

erka

Well-known member
Bij het zinnetje dat het in New York sneeuwde terwijl het zuidelijker ligt dan Rome wilde ik eigenlijk al stoppen. Dan snap je dus echt helemaal niks van klimaat. Staat hoop meer onzin in dat artikel, maar dat planten van heel veel bomen echt het beste is klopt wel. En dat smelten van de permafrost en de methaanuitstoot een onomkeerbaar probleem is ook.
 

Atreides

Well-known member
Oke, duidelijk. Heb je diezelfde gegevens ook van bv rond 2000. Zat DUitsland toen ook hoger dan Frankrijk?.

Ja.
Screen-Shot-2018-09-05-at-2.56.47-PM-min.png

Altijd fijn als je 540 miljard euro hebt ge?nvesteerd en je bent zo ongeveer niks opgeschoten.

Overigens vind ik hetgeen je aanhaalt een zorgelijke ontwikkeling. Er wordt (terecht) gewezen naar wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat de aarde opwarmt en we daar echt wat aan moeten gaan doen met zijn allen, maar dit soort wetenschappelijke gegevens worden dan niet gebruikt. Cherrypicking heet dat..

Volgens mij heeft niet zozeer met cherrypicking te maken als meer een totale onwil om na te denken over kernenergie.

Ook mooi, bijna alle landen die de nul procent vervuilende energie opwekking benaderen gebruiken veel......:
Screen-Shot-2018-09-05-at-2.57.29-PM-min.png
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Echt ongelooflijk. Als je 7x zoveel per persoon uitstoot dan een land dat vergelijkbaar is qua grootte/rijkdom enz, dan ga je toch even kijken hoe ze dat daar doen???
 

Atreides

Well-known member

Ach ja, tegen de tijd dat bijna alle argumenten op zijn komen ze bij de kosten.

Uit het FD:
https://fd.nl/opinie/1289486/een-ni...lemaal-niet-duur-als-je-het-maar-slim-aanpakt

De centrales blijken namelijk stuk voor stuk verlieslatend, ook in kernenergieland Frankrijk. Op een 40-jarige levensduur draaide een kerncentrale gemiddeld 5 miljard euro aan rode cijfers. Dat is exclusief latere ontmantelingskosten van de centrale plus het langdurig opslaan van nucleair afval. In het gunstigste scenario met langdurig hoge energieprijzen bedraagt het verlies nog steeds 1,5 miljard euro.

Puntjes van aandacht:
1. Een kerncentrale heeft een levensduur van 60 tot 90 jaar (waarbij de feitelijke productiekosten als de centrale eenmaal staat zeer goedkoop zijn);
2. Duitsland heeft 450 miljard ge?nvesteerd in groene energie, dat lijkt niet meegenomen in de vergelijking;
3. Frankrijk heeft een stroomprijs die drie keer lager ligt dan in Duitsland. Zie ik ook nergens.
4. De investeringen van stel € 30.0000 per huishouden hakt er natuurlijk ook wel in met 7 857 914 huishoudens (terwijl je met kernenergie en waterstof klaar zou kunnen zijn) kost een luttele 235 miljard. Maar dan heb je ook allemaal zo'n tyfusherrie veroorzakende warmtepomp.
5. De Nederlandse, maar ook bijvoorbeeld de Duitse staat kan na aftrek van de inflatie geld verdienen door te lenen. Zie ik uiteraard ook nergens.


Verder hoor ik de heertjes met geen woord over:
1. het capaciteitsprobleem (er zijn geen serieuze landen die grotendeels groen draaien) van de alternatieven;
2. De wind waait zo hard of zacht als de wind het belieft. De zonnenergie levert in de donkere maanden en s'avonds wanneer iedereen thuis is weinig tot niks op.

Kortom ze hebben geen flauw idee hoe ze die zero emissie ooit gaan halen zonder kernenergie.


Op basis van dit artikel denk ik dat ze vooral heel graag hun eigen mening bevestigd zien worden, dat zie je ook:
,,Om al die redenen is kernenergie, ook al is nucleaire stroom uitstootvrij, geen relevante oplossing voor profijtelijke, klimaatvriendelijke en duurzame energie in de toekomst.” Volgens de onderzoekers is kernenergie als oplossing voor klimaatbescherming ,,een oud narratief dat heden ten dage even inaccuraat blijkt als in de jaren ‘70.”

N.B. het klopt overigens dat je zonder de overheid geen centrale kunt bouwen. Maar zonder de overheid bouwt de markt ook geen windmolens, zonnepanelen, scholen, bibliotheken, wegen en meer van dat soort ongein.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Klimaatterreur

De benodigde isolatie om mijn warmtepomp rendabel te maken jaagt mij buiten het stroomverbruik van de warmtepomp om het warm te krijgen schijnbaar ook weer op kosten om mijn huis weer koel te krijgen in de zomer. Volgens mij geen heel rendabele investering vanuit het startpunt stroom 1.395 kWh en gas 264 m3. Al lees ik dat die warmptepomp ook een paar graden kan koelen. Ik ben benieuwd of dat opweegt tegen de warmte die in het huis blijft hangen. De stroomkosten tikken echter dan nog steeds door.
 
Laatst bewerkt:

Atreides

Well-known member
De benodigde isolatie om mijn warmtepomp rendabel te maken jaagt mij buiten het stroomverbruik van de warmtepomp om het warm te krijgen schijnbaar ook weer op kosten om mijn huis weer koel te krijgen in de zomer. Volgens mij geen heel rendabele investering vanuit het startpunt stroom 1.395 kWh en gas 264 m3. Al lees ik dat die warmptepomp ook een paar graden kan koelen. Ik ben benieuwd of dat opweegt tegen de warmte die in het huis blijft hangen. De stroomkosten tikken echter dan nog steeds door.

O ja, die fanatische warmtepomp en alle gebreken. Argument toegevoegd aan bovenstaand (nog los van jou dillema).
 
Bovenaan