Klimaatterreur

Max

Administrator
Forumleiding
O ja, die fanatische warmtepomp en alle gebreken. Argument toegevoegd aan bovenstaand (nog los van jou dillema).

Inclusief installatie en isolatie kan dat apparaat 45 jaar aan mijn huidige energiekosten gaan kosten. Dan gaan mijn huidige energiekosten daarmee niet weg, maar zullen in het gunstigste geval verdubbelen. Ik heb geen dillema, ik vind het waanzin.
 

Atreides

Well-known member
Inclusief installatie en isolatie kan dat apparaat 45 jaar aan mijn huidige energiekosten gaan kosten. Dan gaan mijn huidige energiekosten daarmee niet weg, maar zullen in het gunstigste geval verdubbelen.

Maar kernenergie is te duur, zelfs als de overheid na inflatie verdient op lenen. :eek:mg:

Bovenstaande klinkt inderdaad als waanzin.

Ik heb geen dillema,

Ik bedoelde meer dat als jij isoleert dat je de airco dan misschien meer aan moet zetten.
 
Laatst bewerkt:

Hankie

Well-known member
Er is dus een alternatief om de uitstoot te reduceren (te laten stoppen), maar dat kost over 40 jaar 5 miljard euro? Het kernafval zou een probleem kunnen zijn, maar kun je dat dan niet richting de maan of een andere plek sturen?

Er worden zoveel kosten vergeten of verplaatst naar andere plekken, waardoor het klimaatakkoord een grote farce is.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Maar kernenergie is te duur, zelfs als de overheid na inflatie verdient op lenen. :eek:mg:

Bovenstaande klinkt inderdaad als waanzin.

Ik bedoelde meer dat als jij isoleert dat je de airco dan misschien meer aan moet zetten.

Als ik niet zou isoleren, dan kan die warmtepomp lawaai maken wat hij wil. Mijn appartement uit 1921 krijg je dan niet warm.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Er is dus een alternatief om de uitstoot te reduceren (te laten stoppen), maar dat kost over 40 jaar 5 miljard euro? Het kernafval zou een probleem kunnen zijn, maar kun je dat dan niet richting de maan of een andere plek sturen?

Er worden zoveel kosten vergeten of verplaatst naar andere plekken, waardoor het klimaatakkoord een grote farce is.

Men is niet eerlijk en realistisch.
 

Atreides

Well-known member
Er is dus een alternatief om de uitstoot te reduceren (te laten stoppen), maar dat kost over 40 jaar 5 miljard euro? Het kernafval zou een probleem kunnen zijn, maar kun je dat dan niet richting de maan of een andere plek sturen?

Dat is wel heel kort door de bocht. Ze hebben het over de kosten per kerncentrale.

Overigens ben je denk ik voor de huishoudens een heel eind als we i.p.v. gas gebruiken voor het verwarmen waterstof gaan gebruiken. Belangrijkste vraag is met welke C0-2 vrije energiebron ga je dat doen? Overigens kan waterstof prima geproduceerd worden met wind, zonne- en kernenergie. Dat maakt helemaal geen flikker uit.

Goed stuk over waterstof:
http://profadvanwijk.com/waterstof-is-het-nieuwe-aardgas/



Er worden zoveel kosten vergeten of verplaatst naar andere plekken, waardoor het klimaatakkoord een grote farce is.

Ach, het is een begin. Tekst van het AD was in elk geval wel kort de door de bocht, maar ik heb het onderzoek niet gelezen.
 

Atreides

Well-known member
Als ik niet zou isoleren, dan kan die warmtepomp lawaai maken wat hij wil. Mijn appartement uit 1921 krijg je dan niet warm.

Nee, dat zijn vaak prachtige woningen maar het energieverbruik is niet om over naar huis te schrijven.

Gewoon uit interesse:
wat is je geschatte investering (hoe onderverdeeld in isolatie, type isolatie enzovoort) en op wat voor vloeroppervlak?
 

Marinos

Well-known member
Ik ga met mijn aardwarmtepomp in mijn nieuwe woning (vrijstaand) inclusief 15 zonnepanelen op het dak naar zo'n €40,- in de maand voor de energie. Terwijl ik nu bij mijn huidige woning (twee-1-kap) met gas en elektra aansluiting op €190,- in de maand zit sinds de verhoging van afgelopen januari.

Daarnaast maakt de aardwarmtepomp geen lawaai in vergelijking tot de luchtwarmtepomp en koelt de aardwarmtepomp ook daadwerkelijk in de zomer (dat doet een luchtwarmte pomp dus niet).

Overigens had ik geen keuze want ik m?g simpelweg niet meer aan het gas in mijn nieuwe woning. Maar ik zie het dus niet zo somber in als Atreides laat lijken.
 

Atreides

Well-known member
Ik ga met mijn aardwarmtepomp in mijn nieuwe woning (vrijstaand) inclusief 15 zonnepanelen op het dak naar zo'n €40,- in de maand voor de energie. Terwijl ik nu bij mijn huidige woning (twee-1-kap) met gas en elektra aansluiting op €190,- in de maand zit sinds de verhoging van afgelopen januari.

Daarnaast maakt de aardwarmtepomp geen lawaai in vergelijking tot de luchtwarmtepomp en koelt de aardwarmtepomp ook daadwerkelijk in de zomer (dat doet een luchtwarmte pomp dus niet).

Overigens had ik geen keuze want ik m?g simpelweg niet meer aan het gas in mijn nieuwe woning.

Heb je ook enig idee wat die extra investering je heeft gekost?

Maar ik zie het dus niet zo somber in als Atreides laat lijken.

Ik maak me persoonlijk weinig zorgen over nieuwe huizen. Nieuwe huizen waren met de normen van tien jaar geleden al heel zuinig, laat staan nu. Dat valt best af te tikken met aanvullende maatregelen. Maar voor mensen die het zonder nieuwbouwwoning moeten stellen heb je een hele andere discussie. Met iets van 66.000 nieuwbouwwoningen, een groeiend aantal inwoners ?n huishoudens en meer dan zeven miljoen huishoudens gaat het te lang duren omdat we het probleem voor 2050 moeten hebben opgelost.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Klimaatterreur

Nee, dat zijn vaak prachtige woningen maar het energieverbruik is niet om over naar huis te schrijven.

Gewoon uit interesse:
wat is je geschatte investering (hoe onderverdeeld in isolatie, type isolatie enzovoort) en op wat voor vloeroppervlak?

Ik ga uit van 30.000 euro in totaal bij de rekensom, maar dat kan nog wel eens een stuk hoger uitpakken.

@Marinos: Nieuwbouw is logisch dat men daar op een andere manier de energie regelt. Men moet gewoon met gezond verstand kijken wat effectief is. Bij ons heb je wel een dag wat ideaal is om wat zonnepanelen op te leggen. Alleen als VvE is dat een beetje lastig te regelen. Ons energieverbruik is als VvE minimaal. Alle plus minus 25 trappenhuizen hebben LED verlichting en we hebben geen liften. Ons pand is echter minder geschikt voor warmtepomp achtige investeringen. Uiteindelijk gaan er straks toch weer subsidiestromen op gang komen uit overheidsmiddelen waar ik ook aan mee betaal. Die overheidsmiddelen kun je maar beter effici?nt inzetten.
 
Laatst bewerkt:

Marinos

Well-known member
Heb je ook enig idee wat die extra investering je heeft gekost?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet, de warmtepomp inclusief boring/pomp/vloerverwarming op 2 woonlagen en alle overige bijkomende kosten zit op circa 32.000. Maar Wanneer ik op gas gegaan was (indien mogelijk) had ik uiteraard ook de kosten voor de vloerverwarming etc en een ketel gehad. Ik weet echter niet de exacte uitsplitsing.

Qua isolatie etc ben ik niet meer geld kwijt aangezien dit uitgevoerd wordt volgens de bouwnorm en niet meer ge?soleerd wordt oid ivm de warmtepomp.

Zonnepanelen had ik in de bouw standaard 6 stuks zitten, maar we kiezen waarschijnlijk voor 19 stuks voor circa 8000 euro.
 

De Wolf

Well-known member
Warmtepomp met bron ben je al snel 15000 euro kwijt. Daarnaast heeft het alleen zin wanneer je met lage temperatuur verwarmt.
Ze zullen dus wat tempo achter waterstof moeten zetten want hoe wil je anders de wat oudere woonwijken verwarmen.
 

Atreides

Well-known member
Warmtepomp met bron ben je al snel 15000 euro kwijt. Daarnaast heeft het alleen zin wanneer je met lage temperatuur verwarmt.
Ze zullen dus wat tempo achter waterstof moeten zetten want hoe wil je anders de wat oudere woonwijken verwarmen.

Ik heb plannen gezien dat ze oude huizen (zeg jaren 60) in Drenthe/Groningen/Friesland waar kraak nog smaak aan zit met een beperkte marktwaarde voor 40k willen isoleren. Schiet mij maar lek.

Beter gooien ze dat soort gebouwen tegen de grond en bouwen een nieuwe woning. Kernenergie en waterstof lijken me onmisbaar voor de energietransitie. Het ergste is nog dat ze NU AL het gas kunnen bijvullen met 20% waterstof (hoppa 20% Co-2 reductie over een majeure CO-2 bron), maar dat we de capaciteit daar niet voor hebben.....
 

Max

Administrator
Forumleiding
Gezond verstand en doorrekenen is het enige wat ik vraag. Nieuwbouw ga je natuurlijk met de wijsheid van nu doen. Maar mijn appartement van bijna honderd jaar is het niet heel erg effectief. Gezien veel investeringen uit algemene middelen zullen komen, lever ik dan toch mijn bijdrage.
 

Atreides

Well-known member
Gezond verstand en doorrekenen is het enige wat ik vraag. Nieuwbouw ga je natuurlijk met de wijsheid van nu doen. Maar mijn appartement van bijna honderd jaar is het niet heel erg effectief. Gezien veel investeringen uit algemene middelen zullen komen, lever ik dan toch mijn bijdrage.

Ik neem aan dat je in een mooi Amsterdams pand woont. Dat daar is de meerwaarde natuurlijk wat groter dan bij een saaie, vrij lelijke jaren 60 woning in de minder welvarende gebieden.


Ben wel benieuwd wat de schade zou zijn.

Sowieso begreep ik in Tsjernobil dat overal radioactiviteit is en in Amsterdam veel meer dan op het platteland. Ik ben benieuwd of de Jappen het afdoende kunnen verdunnen?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Meerwaarde van de maatregelen zijn anders gering. Relatief een hoge investering met weinig rendement, terwijl ik per jaar nauwelijks gas verbruik.
 
Bovenaan