Hoofdklasse A zondag 2021-2022

bqandy

Well-known member
Veertig doelpunten in zeven wedstrijden in de hoofdklasse A en dan zit ik uitgerekend bij de wedstrijd waar er maar één valt. :)
Be Quick won met enig fortuin van VOC. De ploegen waren over de hele wedstrijd gezien gelijkwaardig. Martijn van Maastrigt scoorde voor de pauze en daarna miste VOC nog een strafschop.
Alcides hard onderuit tegen De Zouaven. 7-1. Hoogeveen op de valreep langs RKAVV: 4-3 en verlies van Emmen. Thuis 5-2 tegen Alphense Boys. Volgende week mag Be Quick proberen Hoogeveen de eerste punten af te snoepen.


 

bqandy

Well-known member
Nee Alcides.....
Ik weet niet of Alcides veel blessures had, maar de selectie van de Meppelers is uiterst smal. Als er enkele spelers hun dag niet hebben en/of er veel afwezigen zijn heeft trainer Niemer een groot probleem. Anders kan Alcides ook nog wel eens een pak slaag uit delen. En dat heeft de club al bewezen tegen SDO.
Maar er zijn meerdere clubs met een smalle selectie. VOC kwam ook met maar 14 spelers naar Haren afgelopen zondag.
Je zal zien dat de breedte van de selecties wel eens doorslaggevend kan zijn in de loop van het seizoen. Dan zit je met BQ wel aardig goed met dik 20 spelers en een JO-21 en JO-19 achter de hand.
 

bqandy

Well-known member
Vandaag in het regenachtige Hoogeveen geweest. De koploper won verdiend van Be Quick 1887 met 3-1. Dat was al de ruststand. Hoogeveen duidelijk de beste club die ik tot nu toe gezien heb in de hoofdklasse A. Het was de eerste nederlaag voor Be Quick.


Alcides verspeelde in de slotfase de winst tegen Emmen: 1-1.
 

bqandy

Well-known member
Lekker dagje voor de noordelijke clubs. Ale vier gingen met de volle buit aan de haal. Hoogeveen won in Bussum met 6-0 van SDO. Alcides won uit met 3-1 van Alphense Boys en er was de eerste winst voor Emmen. 2-1 tegen de nummer 2 TOGB. Emmen nu voorlaatste. SDO laatste. Be Quick won in Den Haag met 2-1 van HBS. Zwaar bevochten winst. "Voor de poorten van de hel", aldus BQ trainer Wuestenenk.
Hoogeveen blijft leider, alles gewonnen. Be Quick achter TOGB derde. Alcides klom naar plek vijf.
 

bqandy

Well-known member
Toch wil trainer Nico Haak er nog geen voorschot op nemen. "Seizoen duurt nog bijna 20 wedstrijden", zei hij vorige week. Maar dat gaat wel lukken. Goed ingespeelde ploeg zonder echte uitblinkers, maar wel met veel spelers die een doelpunt kunnen maken.
 

bqandy

Well-known member
Lekkere dag voor Be Quick 1887 (4-1 tegen SDO) en Alcides (6-3 tegen TAC'90). Eerste puntverlies van Hoogeveen door de 2-2 tegen De Zouaven. Emmen was vrij.
Ik was bij BQ tegen SDO. Het was al vanaf minuut 1 duidelijk dat Be Quick sterker zou zijn. Er stonden bij de ploeg uit Bussum een paar spelers die echt hoofdklasse onwaardig zijn. Geertjan Liewes met de 1-0 na geblunder. Luuk van Huisstede met de 1-1 na de enige echte aanval van SDO in de 1e helft. Meteen daarna 2-1 door Liewes. Rood voor SDO en 3-1 via Wilko van der Kooi.
Na de pauze direct 4-1 door Ashraf Hezam. Vervolgens nog een speler van SDO rood en het was daarna prijsschieten geblazen. Drie ballen waaronder een strafschop hadden er echt wel in gemogen.
SDO dus een smalle selectie en er zijn er nog wel een paar in de hoofdklasse A. De breedte kan wel eens bepalend zijn en dan zitten clubs als Hoogeveen en Be Quick aan de goede kant van de score.
Leuk dat trainer Steven Wuestenenk na afloop de doelstelling van Be Quick uit sprak. Nacompetitie en bij de eerste vier eindigen.


 

bqandy

Well-known member
Hoogeveen maakte geen fout en wint met 5-1 bij Alcides voor ongeveer 1000 toeschouwers. Hoogeveen koploper. Alcides zevende.

Be Quick op zeven punten tweede. In de laatste minuut werd in Grootebroek De Zouaven met 2-1 verslagen. vd Kooi en vd Kaap voor Be Quick.

En Emmen klimt naar de veilige 12e plek door een 2-1 winst op Velsen.
 

de waan

Well-known member
"Schijnt een derby te zijn." Lekkere voorbereiding, vriend.

Wel een verrassende uitslag: 5-1 voor de keurige heren van VOC.
 

bqandy

Well-known member
Opvallend puntverlies van Hoogeveen tegen laagvlieger Emmen: 0-0. Emmen speelde ook nog een half uur met 10 man.

Be Quick verliest thuis van RKAVV met 1-0. Was een terechte nederlaag. RKAVV was qua veldspel en kansen beter. Het was overigens geen kansloze nederlaag. De gelijkmaker had zelfs nog wel kunnen vallen.
 

bqandy

Well-known member
Toch heeft die club in de competitie nog een straatlengte voorsprong.
Volgende week mogelijk al de eerste periode bij winst van Hoogeveen en puntverlies van een paar concurrenten. Gaat over 14 wedstrijden.
Wel bizar dat de KNVB heeft bepaald dat alle "oneven poules" slechts twee periodekampioenen hebben. Dat kan ik me bij 11 clubs in een klasse voorstellen. Maar voor de hoofdklassen op zondag met 15 clubs had je dat toch met 3 keer 9 potjes kunnen bepalen en de laatste ronde laten vervallen in de periodestrijd. Of één periode uit 10 wedstrijden laten bestaan.
 

bqandy

Well-known member
Ik weet niet of dit een nieuwtje is, maar een bestuurslid van RKAVV kwam er mee. RKAVV is het er niet mee eens dat zondaghoofdklassers niet horizontaal kunnen overstappen naar de hoofdklasse op zaterdag terwijl dat in de lagere regionen wel kan. Men is op zoek naar andere clubs die dat ook vinden om eventueel een zaak tegen de KNVB aan te spannen. Het bleef verder een beetje in het midden of RKAVV zelf de overstap wil maken.
 

Joost

Well-known member
Ik weet niet of dit een nieuwtje is, maar een bestuurslid van RKAVV kwam er mee. RKAVV is het er niet mee eens dat zondaghoofdklassers niet horizontaal kunnen overstappen naar de hoofdklasse op zaterdag terwijl dat in de lagere regionen wel kan. Men is op zoek naar andere clubs die dat ook vinden om eventueel een zaak tegen de KNVB aan te spannen. Het bleef verder een beetje in het midden of RKAVV zelf de overstap wil maken.

Ik heb het eerder al gelezen van Alphense Boys. De zorgen zijn als ik het me goed herinner vooral van toepassing bij eventuele degradatie. Door het feitelijk wegvallen van voetbal op zondag in West2 zouden de degradanten terechtkomen in een poule in Zuid1 of West1.
 

Joost

Well-known member
Volgende week mogelijk al de eerste periode bij winst van Hoogeveen en puntverlies van een paar concurrenten. Gaat over 14 wedstrijden.
Wel bizar dat de KNVB heeft bepaald dat alle "oneven poules" slechts twee periodekampioenen hebben. Dat kan ik me bij 11 clubs in een klasse voorstellen. Maar voor de hoofdklassen op zondag met 15 clubs had je dat toch met 3 keer 9 potjes kunnen bepalen en de laatste ronde laten vervallen in de periodestrijd. Of één periode uit 10 wedstrijden laten bestaan.

Dat is al zo sinds ik het amateurvoetbal volg. Dat staat ook apart in de reglementen.

Het is ook een heel gedoe anders omdat er iedere week een team vrij is. Na 9 speelrondes hebben er 9 ploegen pas 8 duels gespeeld en 6 hebben 9 duels gespeeld.

In België hanteren ze dit systeem wel. Daar wordt na 10 speelrondes de periode verdeeld en als je maar 9 keer speelde wordt het puntenaantal gedeeld door 9 en maal 10 gedaan.
 

SC Heerenveen

Well-known member
VOC (5-1) TOGB

Nog van de zaterdagavond. Derby in Rotterdam. Deze was goed bezocht. Er was ook gratis gluhwein voor alle 18+ supporters om het wat warm te houden tijdens de wedstrijd.

De thuisploeg was de underdog als nummer één-na-laatst tegen de nummer 3, maar zij overbluften hun tegenstander op alle fronten. Die kwamen er totaal niet aan te pas. Het was dan ook geen verrassing dat de thuisploeg na ruim een half uur al met 3-0 leidde. TOGB beschikte over meer kwaliteit, maar door de werklust van VOC kwam dat niet tot veel kansen. Tegen het einde van de eerste helft kreeg TOGB al wel meer de overhand, de 3-1 werd dan ook vlak voor het rustsignaal gescoord.

De vraag was of VOC deze strijd ook de tweede helft kon uitspelen, aangezien het wel veel energie vergde. In de beginfase zette TOGB de thuisploeg al onder druk, maar gevaarlijk werden ze niet echt. Na een kwartier kwam VOC er weer beter in en kreeg het ook kansen. In het laatste gedeelte van de wedstrijd maakte de spits van VOC nog 2 doelpunten, bij beide goals stapte één verdediger van TOGB te laat in waardoor ik de vlag voor buitenspel naar beneden kon houden. Een terechte overwinning voor TOGB welke uitbundig gevierd werd met de supporters na afloop.

Over mijn eigen prestatie redelijk tevreden. Ook nu bleek het anticiperen het grootste verbeterpunt. Een nadeel aan mijn kant voor het vlaggen was dat er een kleine putdeksel in het veld zat. Het veld was hier wat ingezakt, wat je toch bezig houdt tijdens het (hard)lopen langs de zijlijn. Kan namelijk vervelende situaties opleveren. Bij beide goals zat ik al goed. Één andere situatie met betrekking tot buitenspel wil ik nog even checken op de beelden, hier kwam uiteindelijk nog een gele kaart voor de doelman van TOGB uit.

Samenwerking met scheidsrechter Puts liep goed, zijn rapporteur uitte ook zijn tevredenheid na afloop bij ons in de kleedkamer. Wel stond ik met een ingooi een keer tegenstrijdig met hem. Dit was weer zo'n moment vlakbij de middenlijn, waarbij ik perfect zicht had en daarom snel met aanwijzen was. Helaas ging de scheidsrechter de andere kant op. Weliswaar gaf hij eerlijk toe dat hij fout zat met de ingooi, maar ik had beter eventjes kunnen wachten met aangeven. ASR2 was wat later aanwezig voor de wedstrijd, omdat hij namens nog een wedstrijd om 14:00 uur moest vlaggen bij Feyenoord. 2 aanstellingen dus als official binnen 6 uren, tja ...
 

bqandy

Well-known member
Het is ook een heel gedoe anders omdat er iedere week een team vrij is. Na 9 speelrondes hebben er 9 ploegen pas 8 duels gespeeld en 6 hebben 9 duels gespeeld.
Dat is inderdaad een "dingetje". Zo had ik het nog niet bekeken.
 
Bovenaan