Het weer

erka

Well-known member
Hoe kan dat??? Dat is een flink verschil. Wind ineens uit een andere richting?

Ja Denver ligt sowieso heel hoog en als dan de wind draait van tropische zuidenwind naar arctische noordenwind dan kan het snel gaan daar. Hebben meer steden aan de oostkant van de Rockies. Ook Calgary bijvoorbeeld kan, zelfs midden in de winter, de ene dag -10 C hebben en de volgende dag +20 C.
 

JMD

Well-known member
Ja, die wist ik. Maar het verschil tussen -2 de ene dag en 36 graden de andere dag vind ik echt bizar groot...
 

De Wolf

Well-known member
In Oklahoma is het een keer binnen 2 minuten afgekoeld van 20 naar iets van -2. Het kan daar echt bizar snel gaan.
 

erka

Well-known member
Het is weer tijd voor een Medicane. Landfall donderdag in Griekenland en trekt dan recht oost richting Turkije. Kwam vandaag in de verwachting en het lijkt erop dat deze er komt.

Eh5tVPxWkAAEuA7


Medicane is een tropische orkaan in de Middellandse Zee, vergelijkbaar met de grote orkanen qua systeem (echt oog, om zichzelf draaiend, veel neerslag) maar meestal met minder wind en een stuk kleiner dan de meer bekendere. Dat ze kleiner zijn komt simpelweg doordat er minder zee is om te groeien en de zee bovendien minder warm is dan zuidelijker.
 

erka

Well-known member
En nieuwe tropische storm ontstaan in Europa, nu bij Portugal. Dit is nog nooit gebeurd, 2x in één seizoen landfall van een tropisch systeem in Europa.
 

erka

Well-known member
Nu nog veel warmer. Vrijwel hele land 18-19 graden. Warmste novemberdag ooit gemeten. Dit jaar dus september en novemberrecord.
 

erka

Well-known member
Voor alle statio
In de Bilt neem ik aan? Enkele jaren geleden was het 20+ hier in november.

Klopt, voor De Bilt. En voor ongeveer de helft van alle stations in Nederland,

Hier in Groningen ook nieuw record 19,4 C. Dat was 18,0....
 
Bovenaan