Het weer

erka

Well-known member
Je hebt nog een ouderwetse stoppenkast?
Was niet nodig.

Ik woon bovenin een appartementencomplex en ik heb 1x meegemaakt dat de bliksemafleider niet goed werkte. Direct TV kaduuk en overal een brandlucht. Ergo, als het echt heel gevaarlijk wordt neem ik zekere voor onzekere sindsdien. Maar zoals gezegd, het was veel bliksem maar vooral op hoogte dus amper inslagen.
 

erka

Well-known member
In het noordwesten van de VS, omgeving Portland/Seattle, worden komende week temperaturen van 5 dagen op rij 40 C+ verwacht met een paar dagen boven de 45 C. In Canada kan het zelfs 48 C worden, dat zou een Canadees record zijn.
Portland en Seattle hebben klimaat vergelijkbaar met ons.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
In Seattle is een nieuw hitterecord. Het was 39,5, het is nu... 44! Horeca is dicht ivm de hitte, zelfs de Stanley Cup finales zijn voorlopig niet in cafés te zien.
 

erka

Well-known member
Dat is echt een bizarre hittegolf daar. Seattle en met name ook Portland allebei dagenlang dik over de 40 vanaf zaterdag. Tot aan 45 C toe. We hebben het over zeeklimaat daar, net iets warmer dan bij ons, vergelijkbaar met pak m beet Parijs. Dus geen Phoenix of Las Vegas.
 

JMD

Well-known member
Dat is echt een bizarre hittegolf daar. Seattle en met name ook Portland allebei dagenlang dik over de 40 vanaf zaterdag. Tot aan 45 C toe. We hebben het over zeeklimaat daar, net iets warmer dan bij ons, vergelijkbaar met pak m beet Parijs. Dus geen Phoenix of Las Vegas.
Ook in Vancouver (en dat ligt nog noordelijker) dik in de 40 graden...

Maar even los hiervan: welke imbeciel plant de ijshockeyfinales eind juni... (alhoewel het binnen natuurlijk dan wel lekker koel zal zijn).
 

erka

Well-known member
Ook in Vancouver (en dat ligt nog noordelijker) dik in de 40 graden...

Maar even los hiervan: welke imbeciel plant de ijshockeyfinales eind juni... (alhoewel het binnen natuurlijk dan wel lekker koel zal zijn).

Nog noordelijker Kamloops in Canada 46 C. Dik Canadees all-time record.
 

erka

Well-known member
Even opgezocht: Kamloops ligt in een dal waar je in de zomer een warmtedeksel hebt. Net als in Athene bijvoorbeeld. Kamloops is de warmste stad van Canada en ook de droogste.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Even opgezocht: Kamloops ligt in een dal waar je in de zomer een warmtedeksel hebt. Net als in Athene bijvoorbeeld. Kamloops is de warmste stad van Canada en ook de droogste.
Warmtedeksel??? Dat de warme lucht niet weg kan ofzo?
 

JMD

Well-known member
En ontstaat dat dan in bepaalde bergen simpelweg omdat de bergen dicht op elkaar liggen? Of is dat wel heel kort door de bocht gedacht?
 

erka

Well-known member
In Limburg hebben ze een paar rivieren bij.
Iets van 10cm gevallen in Landgraaf.
Code Oranje, er komt nog heel wat bij daar. Zou me niks verbazen als ergens 150 mm gehaald wordt vanavond. Het is trouwens zeer plaatselijk, er zit geen beweging in die buien waardoor het 5 km verderop de hele avond droog kan blijven.

En ontstaat dat dan in bepaalde bergen simpelweg omdat de bergen dicht op elkaar liggen? Of is dat wel heel kort door de bocht gedacht?

Door bergen heb je andere luchtbewegingen dan als er geen bergen zouden zijn. Luchtstromen gaan dan tegen de bergen omhoog en veroorzaken regenval aan de natte kant. Waardoor aan de droge kant geen neerslag valt en de warme lucht onbeperkt zijn gang kan gaan.
Zelfde effect maar nog veel extremer zie je in Death Valley.
 

erka

Well-known member
Ik zie net beelden uit Eygelshoven. Dat zijn modderstromen die je normaal alleen in films en in de Alpen ziet. Wow.
 
Bovenaan