Het weer

erka

Well-known member
Blijft boeiend. Andere modellen ietsje minder maar nu tovert het Amerikaanse model weer 40cm sneeuw dit weekend voor Groningen en Friesland te voorschijn. Op zondag -5 C overdag in het noorden en +8 in het zuiden!
 

Joost

Well-known member
Ik herinner me een kerstmis rond 2010 waarbij er in Limburg echt heel veel sneeuw lag.

Ondertussen regent het hier al haast een week onafgebroken.
 

erka

Well-known member
601a6a1b8572e.png


Het gaat door! Dit is gemiddeld voor Nederland.

Noord-Nederland stuk kouder en heel veel sneeuw. Zuid-Nederland mogelijk niks..... grens komt waarschijnlijk ongeveer bij de grote rivieren te liggen.
 

erka

Well-known member
Nieuwste model heeft 40 cm in Twente vooral. Naar het noorden nog altijd 20-30cm, ook deel van het westen (Amsterdam, Utrecht) 20 cm. Gaat ongetwijfeld nog paar keer schuiven.
 

erka

Well-known member
Kunnen direct ijsvrij krijgen. Met zoveel sneeuw en daarna intredende vorst gaat het heullll hard. Ook beter dan andersom.
 

Bernardo

Well-known member
Volgens het Amerikaanse weermodel valt de sneeuw veel zuidelijker en vallen Groningen en Friesland buiten de boot
 

De Wolf

Well-known member
Laatste keer was maart 2005 in Noord Nederland, 50 cm in Heeg toen.

Dat was zelfs 60 cm. Hier hadden we een halve meter. Na een uur uitgraven 's-ochtends heb ik de moet maar opgegeven en het werk gebeld dat ik niet zou komen. Voor echte sneeuw moeten we terug naar 1979 toen we duinen hadden van 3 meter hoog.
 

erka

Well-known member
Volgens het Amerikaanse weermodel valt de sneeuw veel zuidelijker en vallen Groningen en Friesland buiten de boot

Yup. En volgens Europese Model ook hoogtepunt rond lijn Amsterdam-Enschede met 30 cm. Groningen en Friesland krijgen daar nog 15 cm.
Komt omdat het laagje dat ons deze sneeuw moet brengen steeds zuidelijker wordt berekend. Dat is heel gunstig voor de kou (die krijgt dan meer ruimte) maar ongunstig voor sneeuwval in het noorden.

Zou wel balen zijn zeg.
 

Bernardo

Well-known member
Yup. En volgens Europese Model ook hoogtepunt rond lijn Amsterdam-Enschede met 30 cm. Groningen en Friesland krijgen daar nog 15 cm.
Komt omdat het laagje dat ons deze sneeuw moet brengen steeds zuidelijker wordt berekend. Dat is heel gunstig voor de kou (die krijgt dan meer ruimte) maar ongunstig voor sneeuwval in het noorden.

Zou wel balen zijn zeg.

Zeker, hopelijk krijgt het Europese model dan nog gelijk. Zag er zo mooi uit begin van de week voor ons.
 

erka

Well-known member
Nieuwste EC-run met sneeuwhoogtes maandagochtend. In de loop van maandag komt daar nog wel wat bij in het noorden. Grootste deel van Nederland krijgt dus een pak sneeuw. Lijkt erop dat Twente de hoofdprijs pakt. GFS berekent in mijn ogen onrealistische cm's (55 cm in Enschede), dus baseer me nu even op EC.
Maar met zulke gebiedjes weet je het nooit. Kan heel goed dat het lagedrukgebiedje 50km verder zuid of noord komt en dan verandert dit nogal.
Maar belangrijker: het wordt ook windkracht 6 uit het oosten. Dus beslist geen fijn weer om lekker sleetje te rijden. Gevoelstemperatuur ver onder nul. Verder kans dat het in het zuiden eerst flink gaat ijzelen en dat er sneeuwduinen ontstaan in het midden en noorden. Ik denk dat we code rood wel gaan zien.

Daarna gaan we een week de ijskast in met maximum temperaturen van -3 tot -5 C en minimumtemperaturen tussen -8 en -15 in vrijwel het hele land.

Totaalwinter dus :)

601c3b94a28a2.png
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan