Het weer

erka

Well-known member
Dat in de Lut woestijn is dus op 10cm hoogte, en niet op 1,5 meter zoals meestal gemeten wordt. In Nederland is het op het Kootwijkerzand vorige zomer op 10cm hoogte vast ook wel 60 C geweest toen het op 1,5m 40 C was.

The Moderate-Resolution Imaging Spectroradiometer installed on NASA's Aqua satellite recorded that from 2003-2010 the hottest land surface on Earth is in Dasht-e Lut, with land surface temperatures reaching 70.7 °C (159.3 °F), though the air temperature is cooler.

Neemt niet weg dat er zeker plaatsen zijn die warmer zijn dan Death Valley maar als er geen weerstation staat houdt het op. Op de koudste plek van Nederland (Zuidoost-Drenthe) staat ook geen weerstation.
 

erka

Well-known member
We gaan vorig jaar toch weer achterna, na een vrij normale juli. Vanaf ca. woensdag krijgen we een hittegolf. In het zuiden is 5 dagen op rij 35+ best mogelijk.

Het blijft bizar, 35C was vroeger in Nederland een hele hoge uitzondering en doorgaans vrijwel niet mogelijk. De laatste jaren tikken we ze af als voetbalplaatjes bij de supermarkt.
 

erka

Well-known member
Haal de schaatsen maar uit het vet in Eindhoven.

35-35-35-35-35-35

5f2870f56fd26.png
 

Bernardo

Well-known member
Als ik die 14 daagse verwachting voor Leeuwarden zie, t/m halverwege volgende week gewoon dik boven de 30 graden.
 

erka

Well-known member
Kon wel eens gemiddeld warmste 7 dagen achter elkaar ooit in Nederland worden sinds 1901.

Dus vorig jaar absoluut record, dit jaar mogelijk een 7-dagen record.
 

De Groene Scout

Well-known member
Koelkast zit goed vol met koude rakkers en net ook nog even wat extra bakjes vlees ingeslagen voor op de BBQ.
Je hoort mij niet klagen.
 

JMD

Well-known member
Kon wel eens gemiddeld warmste 7 dagen achter elkaar ooit in Nederland worden sinds 1901.

Dus vorig jaar absoluut record, dit jaar mogelijk een 7-dagen record.
Zolang het vanaf 20 augustus maar minder weer is, dan beginnen de lessen weer... :)
 

JMD

Well-known member
Kun je de lessen dan niet buiten geven. Dat scheelt ook nog eens qua risico qua Corona. ;)
Nee, dan mis ik een bord en die heb ik echt wel nodig bij mijn lessen, en voor lln ook onhandig, want ze kunnen dan nergens in hun schrift schrijven (op de grond schrijft lastig)
Verder, zo veel ruimte hebben wij buiten ook niet om iedereen buiten les te laten hebben. Hebben wel een groot grasveld, maar dat wordt ook voor LO gebruikt. En tevens: als je buiten lesgeeft is de aandacht van de lln voor de les vaak ver te zoeken....
 

Joost

Well-known member
Lekkere buien nu in zuidoost Nederland. Gaat flink tekeer
Hier bleef het gelukkig beperkt tot een flinke bui. Gevolg was wel dat het even afkoelde tot een graad of 22 en ook zo bleef.
Zo was het zondag ook gelukkig.

Ik blijf het vreselijk vinden dit weer.
 

Batigoal

Well-known member
Wij werden geschampt door een front gisteravond. Letterlijk een paar druppels en een beetje gerommel in de verte. Ik mag toch echt hopen dat er de komende dagen wat neerslag valt. Ik vind warmte wel lekker, maar zoveel hete dagen achter elkaar zorgen ervoor dat ik het huis met geen mogelijkheid meer gekoeld krijg.
 
Bovenaan