Het weer

Batigoal

Well-known member
Ik was dinsdagmiddag op de fiets naar een afscheidslunch bij een collega. Toen we daar zaten ging het helemaal los. Op een gegeven moest ik wel naar huis en ik denk dat ik nog nooit zo doorweekt was toen ik thuis kwam.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
pfff, ik blijf me trouwens verbazen hoe verschillend het weer is in Nederland. Afgelopen 2 dagen hier in Haarlem geweldig weer, lekker zonnetje en ik denk 3 druppels gevallen (ok, vannacht hier ook nog wat maar daar heb ik niets van gemerkt). Als je dan die ondergelopen straten ziet elders in het land.


Hier zou er ook flink regen komen, maar alles waait voorbij. Paar milimeter over de afgelopen week; dan houdt het wel op.
 

erka

Well-known member
In Verchojansk, hartje Siberië, is het gisteren 38 C geworden, een enorme verbetering van het temperatuurrecord daar. Normaal voor deze tijd van het jaar is 21 C en het is de plek waar het in de winter gemiddeld -50 C wordt.
 

De Wolf

Well-known member
Dan is het nog maar juni. Maar het laat zien dat we met bizarre temperaturen te maken krijgen. Ik gok dat Gilze Rijen ook binnen een aantal jaar verbroken wordt (mogelijk deze zomer al).
 

Atreides

Well-known member
In Verchojansk, hartje Siberië, is het gisteren 38 C geworden, een enorme verbetering van het temperatuurrecord daar. Normaal voor deze tijd van het jaar is 21 C en het is de plek waar het in de winter gemiddeld -50 C wordt.

Lekker dan, dan komen al die verstopte broeikas gassen nóg sneller vrij. .
 

JMD

Well-known member
Dan is het nog maar juni. Maar het laat zien dat we met bizarre temperaturen te maken krijgen. Ik gok dat Gilze Rijen ook binnen een aantal jaar verbroken wordt (mogelijk deze zomer al).
Dat zou kunnen ja. Maar vergeet niet dat het oude record al 75 jaar stond ofzo... En sinds de jaren 70 wordt het gemiddeld al warmer... Heeft toch nog wel even geduurd...
En het zal ongetwijfeld ooit verbroken worden, dat zeker
 

erka

Well-known member
Lekker dan, dan komen al die verstopte broeikas gassen nóg sneller vrij. .

Om meerdere redenen een groot probleem. Niet alleen vanwege de opwarming zelf maar ook omdat een deel van Rusland op permafrost is gebouwd en dus alle gebouwen, kabels, leidingen gaan inzakken/instorten. Kan enorme olie en gasrampen tot gevolg hebben als die leidingen breken.
 

Ska P 187

Well-known member
Om meerdere redenen een groot probleem. Niet alleen vanwege de opwarming zelf maar ook omdat een deel van Rusland op permafrost is gebouwd en dus alle gebouwen, kabels, leidingen gaan inzakken/instorten. Kan enorme olie en gasrampen tot gevolg hebben als die leidingen breken.

Dan zullen de Saudi's ondanks de hitte wel flink doorstoken deze zomer.
 

erka

Well-known member
In Irak en Saudi-Arabië wordt het morgen 54-55 C op grote schaal......dat is dicht tegen het wereldrecord van Death Valley aan (56,7 C)

Deze week ook nieuw record op Spitsbergen. Het is daar ooit 1x meer dan 20C geworden in de zomer, in 1979, en nu al 4 dagen achter elkaar over de 20C met als record 21,7.
 

SanMark.

Well-known member
In Irak en Saudi-Arabië wordt het morgen 54-55 C op grote schaal......dat is dicht tegen het wereldrecord van Death Valley aan (56,7 C)

Deze week ook nieuw record op Spitsbergen. Het is daar ooit 1x meer dan 20C geworden in de zomer, in 1979, en nu al 4 dagen achter elkaar over de 20C met als record 21,7.
Wat fijn voor die mensen dat ze ook eens lekker weer hebben.
 

erka

Well-known member
Dat is toch ergens in Iran waar in de woestijn ooit boven de 70 graden is gemeten?

Dat is onmogelijk. Officiële, betrouwbare record is 56,7 in Death Valley en dan is er nog een onbetrouwbare uit Libië van 58 C.
Die 70 C waar jij het over hebt is de temperatuur van het zand op 10 cm hoogte. Dan zijn er nog wel warmere plekken, bijvoorbeeld een stuk asfalt in een woestijn.
 

De Wolf

Well-known member
Dat zal eerder iets van een lavameer zoals Nyiragongo in Kongo zijn.

De Death Valley is alleen op papier de warmste plaats, vele andere plaatsen hebben hoger gemeten.


Hetzelfde geld overigens voor Gilze Rijen. Een hoop lokale stations hebben hoger gemeten maar worden niet geaccepteerd.
 
Bovenaan