Het weer

erka

Well-known member
Enkele jaren geleden ging het in de klimaatveranderingsdiscussie vooral over de zwaardere buien in de zomer en de daarmee gepaard gaande ellende.
Inmiddels denk ik dat we blij mogen zijn met die zwaardere buien want het echte probleem van Europa wordt droogte in de zomer, met enorme bosbranden in aantal landen, maar bv. ook met uitdroging van de slappe grond in Nederland met allerlei verzakkingen tot gevolg.
 

erka

Well-known member
Nee, dat was zeker geen uitzondering. Zulke zware en vooral langdurige buien zijn ook niet goed.
 

TeeZee

Active member
De hittegolf is gisteren begonnen. Tot en met zondag zonovergoten en steeds iets warmer. Vanaf maandag ligt de grens van koeler/warm+vochtig steeds dicht in de buurt zonder snel te passeren. In de praktijk zal dat betekenen dat er meer bewolking is, dat er wat (onweers)buien zullen komen en dat het minder heet, maar wel klammer is.
 

Jef400

Well-known member
En ik maar denken dat die onweersbui die zondagavond rond zevenen door Gare du Nord klapte imposant was. De tandjes wat een beelden.
 

JMD

Well-known member
Is 40 graden schitterend weer?🥵
Nee, had het idd al aangepast naar bloedheet... :)

Het was niet schitterend, maar eerlijk gezegd (en ik ben geen warmweerliefhebber) vond ik het daar in 40 graden wel beter te doen dan hier vorige week (en bv gisteren)... Dat benauwde heb ik het niet zo op... En waar ik zat in Frankrijk (Provence, Cote d'Azur) waaide het wel flink, dat scheelt ook natuurlijk
 

erka

Well-known member
Hagel, geen sneeuw hoor JMD. Dat zou wel heel bijzonder zijn.

Hier nu een zware bui ontstaan net over de Duitse grens.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

erka

Well-known member

Voor sneeuw moet het a) koud genoeg zijn op hoogte) b) koud zijn aan oppervlak (rond 0) en c) koud zijn in de grond, anders blijft het niet liggen. Dat is ondenkbaar in de zomer, behalve uiteraard in het hooggebergte.
 
Bovenaan