Het weer

erka

Well-known member
Zwammy, ik kan op veel punten je kritiek op media best volgen. Maar dit is echt wel klimaatverandering. Er zijn 10 35-C gemeten in 120 jaar in De Bilt. 5 daarvan in de eerste 115 jaar en de andere 5 in de laatste 5 jaar. Verder is de gemiddelde temperatuur in de afgelopen 120 jaar met 2 C gestegen in Nederland.

Maar droom lekker verder en haal weer en klimaat lekker door elkaar op twitter.
 
  • Leuk
Waarderingen: PES5

JMD

Well-known member
Maar droom lekker verder en haal weer en klimaat lekker door elkaar op twitter.
Volgens mij haalt zwammy juist een citaat aan waarbij weer en klimaat door elkaar gehaald worden. Als het te koud is dan mag er volgens Hiemstra niet gesproken worden (terecht) van "klimaatverandering bestaat niet", maar als het te warm is, dan is het dat wel...

Klimaatverandering bestaat, zeker, en moet ook echt wat aan gebeuren, maar het helpt niet als mensen selectief gaan shoppen en weer en klimaat door elkaar halen net hoe het uitkomt (en 'beide zijden' doen dat). Je kan veel beter wijzen op de gegevens die jij aanhaalt en dan met name die 2graden Celsius stijging, dat toont feilloos de opwarming van de aarde aan.
 

erka

Well-known member
Nee hoor. Die wisselvalligheden zoals die gast aanhaalt horen bij ons klimaat en dat zal altijd zo blijven. Dus het kan een hele tijd geen hittegolf worden en 25-35 en nog steeds past het prima in ons klimaat. Die bijna 40-ers horen niet in ons oude klimaat en zijn gevolg van opwarming.

Precies wat Gerrit Hiemstra dus zegt.
 

De Wolf

Well-known member
Ondanks de hoge temperaturen is het voor een groot deel van het land geen hittegolf. Dan moet het minstens vijf dagen 25+ zijn waarvan drie boven de 30. Alleen lokaalmzal het een hittegolf zijn op plaatsen waar het morgen ook boven de 30 wordt.
 

erka

Well-known member
Ondanks de hoge temperaturen is het voor een groot deel van het land geen hittegolf. Dan moet het minstens vijf dagen 25+ zijn waarvan drie boven de 30. Alleen lokaalmzal het een hittegolf zijn op plaatsen waar het morgen ook boven de 30 wordt.

En dan nog niet want inclusief morgen heb je dan maar max 4 dagen 25+. Dus geen officiële hittegolf.
 

zwammy

Well-known member
Zwammy, ik kan op veel punten je kritiek op media best volgen. Maar dit is echt wel klimaatverandering. Er zijn 10 35-C gemeten in 120 jaar in De Bilt. 5 daarvan in de eerste 115 jaar en de andere 5 in de laatste 5 jaar. Verder is de gemiddelde temperatuur in de afgelopen 120 jaar met 2 C gestegen in Nederland.

Maar droom lekker verder en haal weer en klimaat lekker door elkaar op twitter.
Ik ben het met je eens hoor, er is verandering bezig.

Maar ik volg de paniek er niet zo mee en ik volg zeker de dubbele agenda van Hiemstra. Dus om nu moord en brand te gaan schreeuwen is wel een beetje overtrokken.
 

erka

Well-known member
Ik ben het met je eens hoor, er is verandering bezig.

Maar ik volg de paniek er niet zo mee en ik volg zeker de dubbele agenda van Hiemstra. Dus om nu moord en brand te gaan schreeuwen is wel een beetje overtrokken.

Dat is zeker overtrokken want ik ben ervan overtuigd dat het niet meer terug te draaien is.
 

JMD

Well-known member
Dat is zeker overtrokken want ik ben ervan overtuigd dat het niet meer terug te draaien is.
Wat ik me alleen wel afvraag is het volgende (en ik speel een beetje advocaat van de duivel nu):
ik heb het boek 'Het Verhaal van Nederland' (dat behoort bij de gelijknamige serie) gelezen (overigens een tip om te lezen dat boek, maar dat terzijde) en dan lees ik heel vaak in de prehistorie tot wel in de Middeleeuwen 'door het veranderende klimaat'. Het klimaat is dus altijd in beweging geweest (zie ook bv ijstijden enz). Kan de huidige temperatuursstijging (die er simpelweg is) niet (deels) te verklaren zijn door het altijd veranderende klimaat?

Overigens vind ik dat zelfs als klimaatverandering niet zou bestaan dat je nog steeds alles er aan moet doen om zo goed mogelijk met de aarde en het milieu om te gaan, dus veel liever wind/zonne-energie dan fossiel enz..
 

gevegt

Well-known member
Wat ik me alleen wel afvraag is het volgende (en ik speel een beetje advocaat van de duivel nu):
ik heb het boek 'Het Verhaal van Nederland' (dat behoort bij de gelijknamige serie) gelezen (overigens een tip om te lezen dat boek, maar dat terzijde) en dan lees ik heel vaak in de prehistorie tot wel in de Middeleeuwen 'door het veranderende klimaat'. Het klimaat is dus altijd in beweging geweest (zie ook bv ijstijden enz). Kan de huidige temperatuursstijging (die er simpelweg is) niet (deels) te verklaren zijn door het altijd veranderende klimaat?

Overigens vind ik dat zelfs als klimaatverandering niet zou bestaan dat je nog steeds alles er aan moet doen om zo goed mogelijk met de aarde en het milieu om te gaan, dus veel liever wind/zonne-energie dan fossiel enz..
Klimaatverandering is zo oud als de aarde zelf.
 
Bovenaan