Het weer

TeeZee

Active member
Overigens zitten er ook extreem lage dauwpunten bij de hete lucht. Dat is op zich niet verkeerd.
Als die dauwpunten kloppen. Op sommige plekken zijn ze zo laag in GFS dat de relatieve vochtigheid in de warmste gebieden minder dan 10% wordt. Ook in gebieden met weinig zandgronden.

Ik ben benieuwd en ga het vanaf een afstand volgen op Ameland (hotel daar geboekt, want hekel aan hitte).
 

erka

Well-known member
Als die dauwpunten kloppen. Op sommige plekken zijn ze zo laag in GFS dat de relatieve vochtigheid in de warmste gebieden minder dan 10% wordt. Ook in gebieden met weinig zandgronden.

Ik ben benieuwd en ga het vanaf een afstand volgen op Ameland (hotel daar geboekt, want hekel aan hitte).

Ik ben überhaupt wel benieuwd of de extreme waarden wel kloppen want GFS overschat de bodemdroogte soms. Aan de andere kant gaan de andere modellen op EC na, allemaal mee met de 40+.

Gelukkig hier in het noorden niet zo extreem.
 

erka

Well-known member
Nieuwste GFS voor dinsdag! 44 in zuidwesten en 40 in Groningen. Manman.

62d1907fdb5c8.png
 

BlauwVinger

Well-known member
Professor Jan Rotmans:

32 jaar geleden promoveerde ik op klimaatverandering, ik had een integraal klimaatmodel ontwikkeld, IMAGE, dat nog steeds wordt doorontwikkeld bij het Planbureau voor de Leefomgeving. Met dit model konden wij toekomstprojecties maken, die destijds als pessimistisch werden gezien, maar achteraf optimistisch bleken. De klimaatverandering gaat nu veel sneller dan wij toen hadden voorzien. Wij onderzochten ook de effecten op de economie, o.a. op de landbouw, kustverdediging, waterhuishouding, maar ook het toerisme. Zo voorzagen wij dat in de toekomst wijnbouw mogelijk was in Nederland [daar werd toen hard om gelachen], en dat toeristen uit Spanje, Frankrijk en Italië in de toekomst naar Nederland zouden komen i.p.v. andersom, omdat het in die landen te heet en te droog zou worden om op vakantie te gaan. In een presentatie die ik gaf voor Koningin Beatrix op het RIVM schoot zij spontaan in de lach toen ik dat in 1992 presenteerde. Het leek schier ondenkbaar, maar het lijkt inmiddels realiteit te kunnen worden. Zuid-Europa zucht onder de extreme droogte, hittegolven, bosbranden, en langzamerhand dringt door dat je die landen als toerist beter kunt mijden in de zomer. De zomer was sowieso iets waar je naar uitkeek, om los te komen van de dagelijkse sores. En dan nu, overal chaos, op de wegen, vliegvelden, het spoor, extreem weer in heel Europa, kortom, meer stress dan relaxen voor veel mensen.
Laat de groeiende chaos het aangrijpingspunt zijn om dingen te doen die we niet eerder hebben gedaan, en de tijd die we verloren hebben terug te halen, de tijd 25 jaar naar voren halen. Al onze creativiteit en innovatiekracht gebruiken om het tij te keren en ook in onszelf kijken naar de juiste oplossingen. Laten we het schier onmogelijke mogelijk maken!
 

erka

Well-known member
Toevallig gisteren op de VRT een documentaire gezien over wijnbouw in de lage landen. Dit wordt echt de toekomst. Want in Spanje en Zuid-Frankrijk wordt het klimaat te droog en heet voor wijnbouw.
 

erka

Well-known member
Dé ideale oplossing voor al de boeren uit de veesector: gewoon wijnboer worden!

Zonder gekheid, als je een beetje geschikt land hebt, waarom niet? Zeker in Limburg met de hellingen zou dat best een goed alternatief kunnen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD
Bovenaan