Het weer

JMD

Well-known member
1990 was de laatste grote storm met 17 doden toen.
Bijvoorbeeld ja. Maar ook van oktober 2002 en januari 2007 kan ik me nog flinke stormen herinneren en nog 1 in de zomer van 2015. Zat ik in 35 graden in Italië, had Radio Tour de France aan en hoorde alleen maar updates over het dramatische weer...
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
@erka: jij weet vast wel hoe het ging 'vroeger' voordat we code geel/oranje/rood hadden. Ik las ergens dat we die sinds 2010 hebben. Wat zou er dan gebeurd zijn op een dag als vandaag? Een oproep van KNMI om niet de weg op te gaan? Ik kan me dat dus echt niet meer herinneren.
Ik herinner me tot op de dag van vandaag 7 juni 1997 nog. Was eigenlijk een dag met behoorlijk lekker weer. Ik ging met m'n vader vissen in het Zuiderpark. Kwamen we op de visplek aan, waren we de dobbers vergeten. Dus terug op de fiets naar huis. Even wat drinken thuis, werd het opeens pikkedonker en ging het me toch een partij stormen. Zijn toen ook vijf doden gevallen. Ik moet er echt niet aan denken wat er gebeurd was als wij die dobbers niet vergeten zaten en tijdens die storm midden in het park op het gemakje zaten te vissen. Kwam toen voor mijn gevoel totaal uit het niets, die storm.
 

erka

Well-known member
@erka: jij weet vast wel hoe het ging 'vroeger' voordat we code geel/oranje/rood hadden. Ik las ergens dat we die sinds 2010 hebben. Wat zou er dan gebeurd zijn op een dag als vandaag? Een oproep van KNMI om niet de weg op te gaan? Ik kan me dat dus echt niet meer herinneren.

Volgens mij was er voor 2000 ongeveer helemaal niks. Dat was speciaal voor Jamel en Zwammy zo gemaakt. Dus gewoon zelf opletten en anders dikke pech gehad. Maar ja, dat werkte toch niet helemaal lekker, dus toen is er een weeralarm ingevoerd. Eén algemene voor heel Nederland. Dus als er in Limburg zwaar onweer was, kreeg Groningen ook een weeralarm. Dat was nou ook bepaald niet het ei van Columbus. In 2010 hebben ze vervolgens besloten om drie codes in te voeren en per provincie te waarschuwen. Dus sindsdien hebben we geel, oranje en rood.

Code geel is daarbij in mijn ogen een fout. Code geel wordt vaak door de media opgepakt als zwaar weer maar is feitelijk niks meer dan een waarschuwing in de zin van: ga gerust je gang maar let wel even een beetje op.
Code oranje (laat staan rood) wordt echt niet zomaar uitgegeven. Ik heb even op de site van KNMI gekeken en per jaar gaat het dan om 5 a 10x in totaal voor heel Nederland. Per provincie dus nog minder vaak. Zo had Zwammyland vorig jaar 0x (!) oranje en 2x rood. Die twee keer rood waren met de sneeuwstorm in februari en de daaropvolgende ijzel. Nou, dat weten jullie vast nog wel.
Voor Jamellonia hetzelfde + oranje voor dichte mist op nieuwjaarsdag en zwaar onweer op 18 juni. En dat was het.

In 2020 waren er in heel Nederland maar 5x code Oranje en 0x Rood.
9 februari: storm Ciara (hele land)
27 juni: zwaar onweer (Groningen)
8-12 augustus: hitte (Zuid- en Oost-Nederland)
16 augustus: zwaar onweer (hele land)
21 augustus: zwaar onweer (Wadden, Friesland en Groningen)

Het probleem wat Zwammy en Jamel dus schetsen kloppen als je het over code geel hebt omdat die meestal verkeerd wordt uitgelegd en opgevat (ook door weerbureau's zelf), maar zeker niet voor Oranje en Rood.

Shit, doe ik het toch.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Volgens mij was er voor 2000 ongeveer helemaal niks. Dat was speciaal voor Jamel en Zwammy zo gemaakt. Dus gewoon zelf opletten en anders dikke pech gehad. Maar ja, dat werkte toch niet helemaal lekker, dus toen is er een weeralarm ingevoerd. Eén algemene voor heel Nederland. Dus als er in Limburg zwaar onweer was, kreeg Groningen ook een weeralarm. Dat was nou ook bepaald niet het ei van Columbus. In 2010 hebben ze vervolgens besloten om drie codes in te voeren en per provincie te waarschuwen. Dus sindsdien hebben we geel, oranje en rood.

Code geel is daarbij in mijn ogen een fout. Code geel wordt vaak door de media opgepakt als zwaar weer maar is feitelijk niks meer dan een waarschuwing in de zin van: ga gerust je gang maar let wel even een beetje op.
Code oranje (laat staan rood) wordt echt niet zomaar uitgegeven. Ik heb even op de site van KNMI gekeken en per jaar gaat het dan om 5 a 10x in totaal voor heel Nederland. Per provincie dus nog minder vaak. Zo had Zwammyland vorig jaar 0x (!) oranje en 2x rood. Die twee keer rood waren met de sneeuwstorm in februari en de daaropvolgende ijzel. Nou, dat weten jullie vast nog wel.
Voor Jamellonia hetzelfde + oranje voor dichte mist op nieuwjaarsdag en zwaar onweer op 18 juni. En dat was het.

In 2020 waren er in heel Nederland maar 5x code Oranje en 0x Rood.
9 februari: storm Ciara (hele land)
27 juni: zwaar onweer (Groningen)
8-12 augustus: hitte (Zuid- en Oost-Nederland)
16 augustus: zwaar onweer (hele land)
21 augustus: zwaar onweer (Wadden, Friesland en Groningen)

Het probleem wat Zwammy en Jamel dus schetsen kloppen als je het over code geel hebt omdat die meestal verkeerd wordt uitgelegd en opgevat (ook door weerbureau's zelf), maar zeker niet voor Oranje en Rood.

Shit, doe ik het toch.
Helder! Dank voor de uitleg. Dan verkijk ik me inderdaad een beetje op die code geel waarschuwingen.
 

JMD

Well-known member
Thanks @erka: dus eigenlijk hoor ik je zeggen, schaf die code geel en behoud oranje/rood. Want ik ben het wel met zwammy/Jamel eens dat die geel snel wordt gegeven (maar rood/oranje zeker niet), en er bestaat ook nog iets als eigen verantwoording.

Waar kan je trouwens vinden wanneer er code geel/oranje/rood was. Ben wel benieuwd namelijk.
 

erka

Well-known member
Helder! Dank voor de uitleg. Dan verkijk ik me inderdaad een beetje op die code geel waarschuwingen.

Thanks @erka: dus eigenlijk hoor ik je zeggen, schaf die code geel en behoud oranje/rood. Want ik ben het wel met zwammy/Jamel eens dat die geel snel wordt gegeven (maar rood/oranje zeker niet), en er bestaat ook nog iets als eigen verantwoording.

Waar kan je trouwens vinden wanneer er code geel/oranje/rood was. Ben wel benieuwd namelijk.

Ja, wat mij betreft moet code geel afgeschaft worden en evt. vervangen worden door aanvulling in reguliere weerberichten. Dat had je volgens mij voor de invoering van code geel ook. Daarin kun je prima opnemen dat er kans is op een zomerse onweersbui oid, zonder direct een code aan te hangen.

Wikipedia is geen goede bron. Dit is de link:

 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

zwammy

Well-known member
Dan zijn we het toch gewoon met z'n 3en eens.

Dat zeiden Jamel en ik ook.

Voortaan gewoon meteen zeggen dat we gelijk hebben, scheelt een hoop typwerk.
 

De Wolf

Well-known member
Weer moeten we gewoon aan Erka overlaten.
Over die andere instantie uit de gemeente De Bilt kan hij beter zwijgen.
 
Bovenaan