Het Provincie 'maar toch vooral Limburg'-Topic

Maasveld

Well-known member
Nu weet ik niet hoe het in Friesland zit, maar in Limburg wordt in elkaar dorp een ander dialect gesproken. Hoe je dat wil afbakenen in één taal is me dan ook een raadsel.
 

De Wolf

Well-known member
Fries bestaat in principe ook uit verschillende dialecten zoals Stadsfries, Woudfries en Kleifries en wat eilandvarianten.
De standaard is het Kleifries. Fries heeft ook als enige streektaal een officiele status en in principe mag je zelfs in de Tweede kamer je pleidooi doen in het Fries.

De officiele status is ontstaan door wat rellen in Leeuwarden ongeveer 70 jaar geleden.

 

erka

Well-known member
Fries bestaat in principe ook uit verschillende dialecten zoals Stadsfries, Woudfries en Kleifries en wat eilandvarianten.
De standaard is het Kleifries. Fries heeft ook als enige streektaal een officiele status en in principe mag je zelfs in de Tweede kamer je pleidooi doen in het Fries.

De officiele status is ontstaan door wat rellen in Leeuwarden ongeveer 70 jaar geleden.


Stadsfries is geen Fries, maar Nederlands.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Fries bestaat in principe ook uit verschillende dialecten zoals Stadsfries, Woudfries en Kleifries en wat eilandvarianten.
De standaard is het Kleifries. Fries heeft ook als enige streektaal een officiele status en in principe mag je zelfs in de Tweede kamer je pleidooi doen in het Fries.

De officiele status is ontstaan door wat rellen in Leeuwarden ongeveer 70 jaar geleden.

Heeft Limburgs eigenlijk een officiële standaard? Volgens mij was dat altijd het probleem.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Nee dat is er niet.
Ok, dan ben ik benieuwd hoe ze dat gaan doen. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat Schots Gaelic officieel is in Schotland en Scots niet, terwijl het laatste veel meer sprekers heeft. Gaelic heeft een officiële standaard en regels, terwijl bij Scots dat niet bestaat.
 

erka

Well-known member
Ok, dan ben ik benieuwd hoe ze dat gaan doen. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat Schots Gaelic officieel is in Schotland en Scots niet, terwijl het laatste veel meer sprekers heeft. Gaelic heeft een officiële standaard en regels, terwijl bij Scots dat niet bestaat.

Scots is toch ook "disputed" of het een zelfstandige taal is of een dialect van Engels? Dat is wel anders dan Fries dat onbetwist een echte taal is. Limburgs staat gelijk aan Nedersaksisch. Wel een erkende taal maar geen standaard schrijfwijze maar een hoop dialecten. Bij Nedersaksisch heb je Gronings, Drents, Twents, Veluws en Achterhoeks, maar ook een hoop Noord-Duitse dialecten. Die lijken erg op elkaar en hebben grammaticale aspecten en woorden die anders zijn dan in het Nederlands. Waarbij Gronings ook nog een stukje Fries in zich heeft.

Dit soort taalkunde vind ik erg interessant.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Scots is toch ook "disputed" of het een zelfstandige taal is of een dialect van Engels? Dat is wel anders dan Fries dat onbetwist een echte taal is. Limburgs staat gelijk aan Nedersaksisch. Wel een erkende taal maar geen standaard schrijfwijze maar een hoop dialecten. Bij Nedersaksisch heb je Gronings, Drents, Twents, Veluws en Achterhoeks, maar ook een hoop Noord-Duitse dialecten. Die lijken erg op elkaar en hebben grammaticale aspecten en woorden die anders zijn dan in het Nederlands. Waarbij Gronings ook nog een stukje Fries in zich heeft.

Dit soort taalkunde vind ik erg interessant.
Klopt, er zijn discussies over Scots of het een zelfstandige taal is, maar Scots had een veel sterkere claim gehad als ze daadwerkelijk een eigen standaard en regels hadden. Daarom was Schots Gaelic al ruime tijd geleden erkend als onafhankelijke taal, ondanks dat het veel leek op Iers. Tegenwoordig zijn de verschillen tussen die 2 overigens groter, dus nu is daar geen discussie meer over.

Uiteindelijk is die scheidslijn tussen taal en dialect een grijs gebied en hangt veel af van interpretatie.
 

Ska P 187

Well-known member
Catalán, Valenciano, Mallorquín allemaal onder de vlag van Aragon , waar ze dan weer Castellano spreken en een heeeeel klein beetje Aragonés...
Zeg het maar.
 

gevegt

Well-known member
Vandaag ben ik voor een werkbezoek in Haarlem geweest. Geen Kip gezien maar wel heel veel bouwactiviteit.
Het leek wel of alles vernieuwd wordt daar.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ha, waar zat je in Haarlem?
Ik was op werkbezoek in Arnhem vandaag.
Morgen in Den Bosch trouwens en donderdag in Zwolle, daarna naar Daarlerveen dus ik zwaai nog wel even naar je onderweg.
 

Joost

Well-known member

Het is jammer dat het boek 59 euro kost want ik ben best wel benieuwd naar de kaartjes en cijfers die hieraan ten grondslag liggen. Amsterdam lijkt mij juist een stad die veel te druk is met veel te hoge woonlasten.

Mij hoor je niet zeggen dat Heerlen de beste woonstad van Nederland is maar de Universiteit van Wageningen heeft in 2009 en 2014 nog geconcludeerd dat Heerlen de meest groene gemeente van Nederland was.
 

Eef de Kip

Well-known member

Het is jammer dat het boek 59 euro kost want ik ben best wel benieuwd naar de kaartjes en cijfers die hieraan ten grondslag liggen. Amsterdam lijkt mij juist een stad die veel te druk is met veel te hoge woonlasten.

Mij hoor je niet zeggen dat Heerlen de beste woonstad van Nederland is maar de Universiteit van Wageningen heeft in 2009 en 2014 nog geconcludeerd dat Heerlen de meest groene gemeente van Nederland was.
Dus de meest groene is blijkbaar iets anders dan meest aantrekkelijke
 
Bovenaan