Dan krijg je een soort Maltees/Nu weet ik niet hoe het in Friesland zit, maar in Limburg wordt in elkaar dorp een ander dialect gesproken. Hoe je dat wil afbakenen in één taal is me dan ook een raadsel.
Fries bestaat in principe ook uit verschillende dialecten zoals Stadsfries, Woudfries en Kleifries en wat eilandvarianten.
De standaard is het Kleifries. Fries heeft ook als enige streektaal een officiele status en in principe mag je zelfs in de Tweede kamer je pleidooi doen in het Fries.
De officiele status is ontstaan door wat rellen in Leeuwarden ongeveer 70 jaar geleden.
Kneppelfreed - Wikipedia
nl.wikipedia.org
Zit er een beetje tussenin.Stadsfries is geen Fries, maar Nederlands.
Heeft Limburgs eigenlijk een officiële standaard? Volgens mij was dat altijd het probleem.Fries bestaat in principe ook uit verschillende dialecten zoals Stadsfries, Woudfries en Kleifries en wat eilandvarianten.
De standaard is het Kleifries. Fries heeft ook als enige streektaal een officiele status en in principe mag je zelfs in de Tweede kamer je pleidooi doen in het Fries.
De officiele status is ontstaan door wat rellen in Leeuwarden ongeveer 70 jaar geleden.
Kneppelfreed - Wikipedia
nl.wikipedia.org
Nee dat is er niet.Heeft Limburgs eigenlijk een officiële standaard? Volgens mij was dat altijd het probleem.
Ok, dan ben ik benieuwd hoe ze dat gaan doen. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat Schots Gaelic officieel is in Schotland en Scots niet, terwijl het laatste veel meer sprekers heeft. Gaelic heeft een officiële standaard en regels, terwijl bij Scots dat niet bestaat.Nee dat is er niet.
Ok, dan ben ik benieuwd hoe ze dat gaan doen. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat Schots Gaelic officieel is in Schotland en Scots niet, terwijl het laatste veel meer sprekers heeft. Gaelic heeft een officiële standaard en regels, terwijl bij Scots dat niet bestaat.
Klopt, er zijn discussies over Scots of het een zelfstandige taal is, maar Scots had een veel sterkere claim gehad als ze daadwerkelijk een eigen standaard en regels hadden. Daarom was Schots Gaelic al ruime tijd geleden erkend als onafhankelijke taal, ondanks dat het veel leek op Iers. Tegenwoordig zijn de verschillen tussen die 2 overigens groter, dus nu is daar geen discussie meer over.Scots is toch ook "disputed" of het een zelfstandige taal is of een dialect van Engels? Dat is wel anders dan Fries dat onbetwist een echte taal is. Limburgs staat gelijk aan Nedersaksisch. Wel een erkende taal maar geen standaard schrijfwijze maar een hoop dialecten. Bij Nedersaksisch heb je Gronings, Drents, Twents, Veluws en Achterhoeks, maar ook een hoop Noord-Duitse dialecten. Die lijken erg op elkaar en hebben grammaticale aspecten en woorden die anders zijn dan in het Nederlands. Waarbij Gronings ook nog een stukje Fries in zich heeft.
Dit soort taalkunde vind ik erg interessant.
Dus de meest groene is blijkbaar iets anders dan meest aantrekkelijkeAmsterdam aantrekkelijkste stad om te wonen, Emmen hekkensluiter
Als er alleen gekeken wordt naar groen en water in en om de stad, dan is Arnhem de aantrekkelijkste grote stad van Nederland.nos.nl
Het is jammer dat het boek 59 euro kost want ik ben best wel benieuwd naar de kaartjes en cijfers die hieraan ten grondslag liggen. Amsterdam lijkt mij juist een stad die veel te druk is met veel te hoge woonlasten.
Mij hoor je niet zeggen dat Heerlen de beste woonstad van Nederland is maar de Universiteit van Wageningen heeft in 2009 en 2014 nog geconcludeerd dat Heerlen de meest groene gemeente van Nederland was.