Het grote kalkoen en oliebollen topic

De Wolf

Well-known member
Gelukkig nieuwjaar en graag minstens 30 jaar TBS voor de mongool die onze brievenbussen in de portiek heeft opgeblazen vannacht.

Helaas kunnen die idioten uit Arnhem maar een jaar de bak in. Zal mij niet verbazen dat het bij jullie ook van die brugpiepers zonder besef zijn.
 

Joost

Well-known member
Helaas kunnen die idioten uit Arnhem maar een jaar de bak in. Zal mij niet verbazen dat het bij jullie ook van die brugpiepers zonder besef zijn.

Daar verbaas ik me nu al een tijdje over. Vroeger werd er ook wel met vuurwerk gespeeld en geprutst maar ging het om de knal.
Tegenwoordig moet er minstens iets opgeblazen worden, waar komt dat vandaan?
 

ALenstra

Well-known member
Volgens de politiekorpsen zijn er opvallend veel jongeren opgepakt tijdens de jaarwisseling. Velen van hun vaak niet ouder dan 16 jaar.
 

erka

Well-known member
Daar verbaas ik me nu al een tijdje over. Vroeger werd er ook wel met vuurwerk gespeeld en geprutst maar ging het om de knal.
Tegenwoordig moet er minstens iets opgeblazen worden, waar komt dat vandaan?

Exact, man ik heb me toch een hoop geklooid met vuurwerk vroeger, maar wij bliezen nooit iets op. Dat kwam gewoon niet in je op, en als er iemand wel wat deed kreeg die ongenadig hard op zijn flikker. Tegenwoordig moet alles maar kunnen "want we zijn zelf ook jong geweest" en als er dan wat misgaat dan is dat zielig want minderjarig. Ik heb daar moeite mee. Je bent in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor wat je doet, of je nou 14 bent of 48. En toen ik zelf 14 was kon ik heel goed inschatten wat nog wel kon en wat echt over de grens was. Daar hoef je echt niet meerderjarig voor te zijn. En anders waren daar nog de ouders die ook 10x strenger waren dan tegenwoordig. Ik moest het bij hen niet wagen om aan te komen met illegaal vuurwerk, dan gingen ze linea recta met mij naar het politiebureau.

Tegenwoordig moet alles maar kunnen. Je ziet het ook met lachgas, precies hetzelfde.

Nee, kom bij mij niet aan dat minderjarigen zielig zijn en geen besef hebben.
 

erka

Well-known member
Nog een voorbeeld, ik lees zonet dat jongeren <18 vuurwerk hebben gegooid naar een rouwstoet in Ede. Illustreert perfect mijn punt.
 

Mario

Well-known member
Het bijbrengen van respect en normen & waarden begint bij de ouders, en daar gaat het dus blijkbaar mis.
Ik zal wel een ouderwetse lul zijn, maar mijn kinderen zouden met 12 jaar niet alleen met vuurwerk de straat opgestuurd worden rond middernacht.
 

Joost

Well-known member
Exact, man ik heb me toch een hoop geklooid met vuurwerk vroeger, maar wij bliezen nooit iets op. Dat kwam gewoon niet in je op, en als er iemand wel wat deed kreeg die ongenadig hard op zijn flikker. Tegenwoordig moet alles maar kunnen "want we zijn zelf ook jong geweest" en als er dan wat misgaat dan is dat zielig want minderjarig. Ik heb daar moeite mee. Je bent in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor wat je doet, of je nou 14 bent of 48. En toen ik zelf 14 was kon ik heel goed inschatten wat nog wel kon en wat echt over de grens was. Daar hoef je echt niet meerderjarig voor te zijn. En anders waren daar nog de ouders die ook 10x strenger waren dan tegenwoordig. Ik moest het bij hen niet wagen om aan te komen met illegaal vuurwerk, dan gingen ze linea recta met mij naar het politiebureau.

Tegenwoordig moet alles maar kunnen. Je ziet het ook met lachgas, precies hetzelfde.

Nee, kom bij mij niet aan dat minderjarigen zielig zijn en geen besef hebben.

Een vuurwerkverbod lijkt mij overigens zinloos omdat het handhaven ervan lastig is en vrijwel alleen de mensen treft die gewoon siervuurwerk afsteken. Een ritje over de grens is voor de probleemgevallen namelijk zo gemaakt. En wat mij dan opvalt is dat we in Nederland zulke problemen hebben maar ik vanuit België en Duitsland geen berichten over veldslagen hoor.
 
Bovenaan