Dan laat je toch gewoon eerst wat jeugd meetrainen? Geef die jongens een kans. Van Beek en Kongolo, dat staat wel vast. Daarachter zou ik juist niet weer types als Vormer, Verhoek, Goossens etc halen. Ik ben het wel met je eens dat het magertjes is, maar ik zou liever een goede linksback halen en nog een basiskracht, dan weer een buslading net-niet spelers, die na een jaar bankzitten weer moeten vertrekken.
Volgens mij ben ik daar juist een van de grootste voorstanders van, maar die jeugd moet er wel zijn voor die positie. Qua contractspelers hebben we Verdonk en Knoester rondlopen. Verdonk is echter te klein voor de positie van centrale verdediger. Knoester is 16 jaar. Verder hebben we met name Van der Meer en heel misschien Hammouti nog in de A1 rondlopen die wellicht de stap nog zouden kunnen maken, maar die lopen niet voor niets zonder contract rond in de A1. Dat we een reeks met centrale verdedigers als De Vrij, BMI, Kongolo en Van Beek hebben opgeleid is heel erg mooi, maar zo'n onafgebroken reeks is niet oneindig. Er lijkt nu een gat te zijn ontstaan van een of twee jaar. We hebben nu Dammers als spits omgeturnd tot centrale verdediger (heeft wel een verleden als verdediger), maar om met Kongolo, Van Beek, Dammers en Verdonk of Knoester in de competitie aan te treden is gewoon niet realistisch. Het moet geen buslading worden, maar een speler van buiten ter opvulling van de selectie.
Dan zou ik eerder pleiten om op de linksback positie de weg vrij te maken voor eigen jeugd. Met name een back moet je zelf kunnen opleiden. Dat is wel weer bewezen met een omgeturnde nummer tien Karsdorp die nu zich als rechtsback in de basis heeft gespeeld. Op de linksback positie hebben we met Woudenberg een echte linksback die gewoon een aardige indruk heeft gemaakt in de wedstrijden die hij heeft gespeeld. Verder krijgt Gronsveld een kans in de voorbereiding. Met Nelom kom je vervolgens al op drie opties voor de linksbackpositie. Verdonk zou dan optie nummer vier kunnen zijn, al vind ik hem ook weer wat traag voor een linksback.
Ik snap daarom ook echt het verlengen met Kazim niet. Je haalt Kuyt gewoon voor de spits, met als back-up Achahbar en eventueel Te Vrede. Dan kun je daarnaast iemand halen die beter is dan Bo?tius of Bilal, zodat je ook op de vleugels klaar bent.
Kuyt halen we denk ik niet voor de spits. Die heeft sinds zijn vertrek bij Feyenoord vooral aan de rechterkant gespeeld. Verder vind ik Bilal en Bo?tius gewoon prima spelers. Bilal speelde bij SC Heerenveen uitstekend en liet in de playoffs zien nog steeds prima te kunnen voetballen. Bo?tius zat bij de laatste dertig spelers voor het WK. Van Gaal koos voor Depay en de rest is geschiedenis. Ik geloof dat Bo?tius net als Bilal nog steeds kan voetballen. De knop moet alleen om en hij moet kappen met die schwables. Als je dan Kuyt, Bilal, Bo?tius en Manu voor de flanken hebt kom je tot vier opties. Verder krijgt Sleegers in de voorbereiding een kans die bij FC Eindhoven naar wat ik begreep linksbuiten speelde, Fernandes uit de jeugd loopt met een contract rond en Achahbar kan ik nood als buitenspeler functioneren. Lijkt mij niet dat dat onze hoogste prioriteit is.
Neemt niet weg dat ik de komst/het blijven van Kazim begrijp. Je moet gewoon een echte spits halen die het mag gaan uitvechten met Achahbar. Mocht die spits niet komen, dan heb je nog Manu en Kuyt in je selectie zitten die in de spits kunnen spelen. Verder heb je vanuit de jeugd Hermann en Fernandes met een contract. Te Vrede heeft ook nog steeds een contract.