Wat is er mis met die zin dan? Juist goed om op te roepen niet over te gaan op geweld. Iets wat deze supporters ook netjes opgevolgd hebben. Zelfs nadat ze meer dan een uur(!) lang onterecht vast werden gehouden in een steeg.
Echt, een ieder die mij kent weet dat ik supportersgeweld altijd afkeur. Sterker nog, ik keur iedere vorm van geweld af. Nooit kan dat het antwoord zijn. Ontevreden zijn mag, dat ben ik ook. Daarom was ik ook een voorstander van een vreedzame en ludieke protestactie en heb ik zelfs tot vanochtend nog overwogen om zelf mee te lopen. Uiteindelijk kon ik niet op tijd bij Varkenoord zijn om mee te lopen, maar het had zomaar gekund. En dan had ik dus zomaar onderdeel kunnen worden van ??n van de meest belachelijke politieacties die ik ooit heb gezien.
Voordat ik weer allerlei gezeik krijg dat ik supporter ben en niet objectief, laten we even wat berichten van de tijdlijn van RTV Rijnmond bekijken:
(Voor alle duidelijkheid; de onrust ontstond toen de wedstrijd al begonnen was en er supporters vanaf de tribune aan de andere kant van het hek verhaal kwamen halen).
Ik ben zelf in totaal zo'n anderhalf uur vanaf de eerste rij getuige geweest. De ontstane agressie is enkel en alleen toe te schrijven aan de politie. Geen moment was er sprake van dreiging of agressiviteit vanuit de groep die de protestmars liep. Sterker nog, ze hebben zich gewillig meer dan een uur laten insluiten door de ME. Dit verliep rustig, tot de wedstrijd begonnen was en er vanaf de tribunes andere figuren verhaal kwamen halen. Helaas waren daar een stuk of 10 vervelende, agressieve capuchons bij. Maar vervolgens voerden de ME met paarden en honden charges uit in de groep achter het hek, die daar dus al meer dan een uur opgesloten stonden en het begin van de wedstrijd misten.
Ik weet dat bij sommigen hier de politie heilig is en dat zij vinden dat de fans het uitlokken, maar uit de grond van mijn hart: deze politieactie is ongelooflijk fout. Hier in Nederland hebben wij het recht op demonstratie. Het op deze manier de kop in drukken druist in tegen onze grondrechten. Het is hier verdorie toch geen Noord-Korea?