Het grote Feyenoord nieuwstopic

Status
Niet open voor verdere reacties.
G

Gast

Guest
Officieel is de protestmars niet bij de gemeente gemeld, maar achter de schermen is er wel overleg geweest. De supporters roepen op om geen vuurwerk mee te nemen of een stalen buis. ,,Deze protestmars is niet bedoeld om geweld te gebruiken. Vuurwerk zou alleen maar averechts kunnen werken.''

Deze zin alleen al. Hoe krijg je die uit je toetsenbord als je jezelf een Feyenoord-suporter noemt? En voor de goede orde deze zin stond letterlijk op de site van lunatics news.
 

Miramar

Well-known member
Dat bij een club als Feyenoord nooit meer iets van de grond komt als zulke kanslozen daar rond blijven lopen.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Deze zin alleen al. Hoe krijg je die uit je toetsenbord als je jezelf een Feyenoord-suporter noemt? En voor de goede orde deze zin stond letterlijk op de site van lunatics news.

Wat is er mis met die zin dan? Juist goed om op te roepen niet over te gaan op geweld. Iets wat deze supporters ook netjes opgevolgd hebben. Zelfs nadat ze meer dan een uur(!) lang onterecht vast werden gehouden in een steeg.

Echt, een ieder die mij kent weet dat ik supportersgeweld altijd afkeur. Sterker nog, ik keur iedere vorm van geweld af. Nooit kan dat het antwoord zijn. Ontevreden zijn mag, dat ben ik ook. Daarom was ik ook een voorstander van een vreedzame en ludieke protestactie en heb ik zelfs tot vanochtend nog overwogen om zelf mee te lopen. Uiteindelijk kon ik niet op tijd bij Varkenoord zijn om mee te lopen, maar het had zomaar gekund. En dan had ik dus zomaar onderdeel kunnen worden van ??n van de meest belachelijke politieacties die ik ooit heb gezien.

Voordat ik weer allerlei gezeik krijg dat ik supporter ben en niet objectief, laten we even wat berichten van de tijdlijn van RTV Rijnmond bekijken:

@DennisVanEersel 4h4 hours ago

Filmpje van de protestmars. Inmiddels staan er veel ME'ers en kunnen supporters niet verder lopen

@DennisVanEersel 4h4 hours ago

Protest verliep vreedzaam, opeens slaat de sfeer om na interventie van de ME

@FrankStout 4h4 hours ago

Ludieke actie wordt ineens onderbroken door ME. Alles verliep vreedzaam. En nog steeds.

@RijnmondSport 4h4 hours ago

Politie laat weten dat de verhuisdozenmars bij Feyenoord uit voorzorg is onderbroken. Vreemd, want van dreiging was geen sprake.
@FrankStout 4h4 hours ago

300 supporters worden nog steeds tegen ingesloten. Sfeer nog steeds gemoedelijk. ME zegt dat iedereen wedstrijd haalt.

@FrankStout 3h3 hours ago

Buiten op parkeerterrein weinig mensen meer. Achter Vak S gaan de mensen de wedstrijd missen.

@FrankStout 3h3 hours ago

Ee nog onbekend aantal mensen worden straks een voor een begeleid naar het stadion. Sfeer nog steeds rustig. Maar aftrap wordt gemist.

@FrankStout 3h3 hours ago

Het Hand in Hand klinkt. En een voor een worden de supporters doorgelaten.

@FrankStout 3h3 hours ago

Werd even grimmig met vliegende bierflesjes en charges. Nu situatie rustig. Nog 200 mensen ingesloten.
(Voor alle duidelijkheid; de onrust ontstond toen de wedstrijd al begonnen was en er supporters vanaf de tribune aan de andere kant van het hek verhaal kwamen halen).

@FrankStout 3h3 hours ago

Oude stadsbus van de RET komt voorgereden. Iedereen moet er in.

@FrankStout 3h3 hours ago

Politie legt nogmaals uit dat er geen toestemming is gegeven voor de protestmars. Supporters horen het gelaten aan.

@FrankStout 3h3 hours ago

Door een rij ME gaan de supporters richting de tweede bus. Politie weet niet of wil niet zeggen waar ze heen gaan.

Ik ben zelf in totaal zo'n anderhalf uur vanaf de eerste rij getuige geweest. De ontstane agressie is enkel en alleen toe te schrijven aan de politie. Geen moment was er sprake van dreiging of agressiviteit vanuit de groep die de protestmars liep. Sterker nog, ze hebben zich gewillig meer dan een uur laten insluiten door de ME. Dit verliep rustig, tot de wedstrijd begonnen was en er vanaf de tribunes andere figuren verhaal kwamen halen. Helaas waren daar een stuk of 10 vervelende, agressieve capuchons bij. Maar vervolgens voerden de ME met paarden en honden charges uit in de groep achter het hek, die daar dus al meer dan een uur opgesloten stonden en het begin van de wedstrijd misten.

Ik weet dat bij sommigen hier de politie heilig is en dat zij vinden dat de fans het uitlokken, maar uit de grond van mijn hart: deze politieactie is ongelooflijk fout. Hier in Nederland hebben wij het recht op demonstratie. Het op deze manier de kop in drukken druist in tegen onze grondrechten. Het is hier verdorie toch geen Noord-Korea?
 

Maasveld

Well-known member
Je moet ook wel heel erg na?ef zijn als je denkt dat bij een protestmars van Feyenoord-fans niets gebeurt. Welke kant er ook begint met etteren.
 

zwammy

Well-known member
Ik weet dat bij sommigen hier de politie heilig is en dat zij vinden dat de fans het uitlokken, maar uit de grond van mijn hart: deze politieactie is ongelooflijk fout. Hier in Nederland hebben wij het recht op demonstratie. Het op deze manier de kop in drukken druist in tegen onze grondrechten. Het is hier verdorie toch geen Noord-Korea?

Gisteren iemand aangehouden met een varkensmuts op en vandaag dan Feyenoord supporters zonder reden. Jawel hoor, Nederland is al lang ziek. Die grondrecht is niet zo belangrijk meer. Niet vergeten bij het stemmen volgend jaar.
 

Fabian

Active member
Je moet ook wel heel erg na?ef zijn als je denkt dat bij een protestmars van Feyenoord-fans niets gebeurt. Welke kant er ook begint met etteren.

Ik ben niet voor protestmarsen. Ik heb inderdaad vaak genoeg gezien dat het fout kan gaan.

Wat ik hier wel opmerkelijk vind, is dat de politie overgaat tot absolute verslechtering van de situatie. En dat vervolgens goedpraat door kulverhalen op te hangen over vechtpartijen die door diverse getuigen en media onderuit worden gehaald. Dan zet ik grote vraagtekens bij de intentie van deze actie.
 

Hankie

Well-known member
Er zullen wel voldoende aanwijzingen geweest zijn op voorhand. Deze supporters denken dat ze groter zijn dan de club en zijn mede de reden dat De club niet verder groeit
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Er zullen wel voldoende aanwijzingen geweest zijn op voorhand. Deze supporters denken dat ze groter zijn dan de club en zijn mede de reden dat De club niet verder groeit

Welnee man. De oproep was altijd zonder geweld. Check de aankondigingen op de diverse supporterssites maar. En het feit dat men zich een uur lang heeft laten insluiten zonder over te gaan op geweld bevestigt dat alleen maar.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik ben niet voor protestmarsen. Ik heb inderdaad vaak genoeg gezien dat het fout kan gaan.

Wat ik hier wel opmerkelijk vind, is dat de politie overgaat tot absolute verslechtering van de situatie. En dat vervolgens goedpraat door kulverhalen op te hangen over vechtpartijen die door diverse getuigen en media onderuit worden gehaald. Dan zet ik grote vraagtekens bij de intentie van deze actie.

Dit dus. De politie is ervoor om de orde te handhaven. Hier was het tegenovergestelde het geval.
 

Fabian

Active member
Er zullen wel voldoende aanwijzingen geweest zijn op voorhand. Deze supporters denken dat ze groter zijn dan de club en zijn mede de reden dat De club niet verder groeit

Als er aanwijzingen zijn, moeten ze het op voorhand verbieden. Dat is niet gebeurd.

Het blijft opmerkelijk dat de politie met aantoonbare leugens komt om hun actie goed te keuren. Ik zie niet anders dan supporters die rustig blijven wachten en gedwee een bus instappen.
 
G

Gast

Guest
Het grote Feyenoord nieuwstopic

Wat is er mis met die zin dan? Juist goed om op te roepen niet over te gaan op geweld. Iets wat deze supporters ook netjes opgevolgd hebben. Zelfs nadat ze meer dan een uur(!) lang onterecht vast werden gehouden in een steeg.

Je gaat een ludieke actie houden en jij vindt het normaal dat dit vergezeld gaat van een oproep om ijzeren staven thuis te laten? En dat vind jij normaal? Really? Omdat het bij een niet ludieke actie wel normaal is om ijzeren staven mee te nemen? Kom op man!
 
Laatst bewerkt:

Jamel

Administrator
Forumleiding
Je gaat een ludieke actie houden en jij vindt het normaal dat dit vergezeld gaat van een oproep om ijzeren staven thuis te laten? En dat vind jij normaal? Really? Omdat het bij een niet ludieke actie wel normaal is om ijzeren staven mee te nemen? Kom op man!

Zo kan je achter alles wel iets zoeken. Ik zie gewoon een oproep om de protestmars geweldloos en vreedzaam te laten verlopen. Helaas hebben sommige figuren een dermate laag IQ dat je het letterlijk voor ze uit moet spellen, zodat ze snappen dat geweld echt niet de bedoeling is.
 

JMD

Well-known member
Ik heb een paar keer ook ME meegemaakt in Eindhoven, maar had vaak nou niet echt het idee dat dat hielp. Had vaak het idee dat ze het alleen maar erger maakten.

Herinner me nog dat PSV met 2-6 van Twente verloor (vlak voor exit Rutten). De sfeer was gelaten. Aan de spoorzijde stond een cordon ME-ers/stewards om de opgang naar het perron van het station waar de uitsupporters zouden gaan lopen te beschermen. Niemand had enige behoefte om daar gek te gaan doen, eenieder baalde te zeer. Het cordon ME/stewards stond flink ver van het perron af, en dus een flink eind op de weg, de weg was voor de helft afgesloten (en de mensen die daar wel eens gelopen hebben, weten dat dat echt een flink brede weg is), was totaal onnodig om daar te gaan staan. Gevolg was dat er een flinke hoeveelheid publiek vlak langs de ME moest, want dat waren gewoon 30.000 PSV-supporters die naar trein/auto/fiets liep. Iedereen die echter ook maar te dicht bij de ME kwam kreeg een grote mond, 'dat ie weg moest anders kreeg ie een klap'. Tsja, hoezo uitlokken??

Soms zie je bij een aantal ME-ers gewoon de hoop in de ogen dat het fout gaat. Kunnen zij weer lekker inslaan op supporters, in de wetenschap dat ze de media en publieke opinie mee hebben. En ja, er lopen gestoorden rond, bij Feyenoord, bij Ajax, bij PSV, bij elke club. Maar pak die dan aan. Nu heb je meer dan 90% onschuldigen te pakken. Op een gemiddelde uitgaansavond in een uitgaansgebied gebeurt meer en loopt meer uitschot rond dan rond zo'n duel. Maar daar komt de ME pas als het al weken lang los gaat.
 

Fabian

Active member
Aboutaleb verklaart dat ze 2011 wilden voorkomen met de rellen bij het Maasgebouw dus hebben ze tijdens een rustige situatie ingegrepen met volgens hem proportionele middelen.

Er is een verschil met 2011. Toen was de sfeer agressief. Nu verre van agressief. Daarnaast zet ik mijn vraagtekens bij het proportionele.

Ze hebben namelijk identiek dezelfde middelen gebruikt als in 2006. Ze zetten supporters klem, voeren ze af naar diverse locaties, laat ze daar na een flink aantal uren zonder eten, drinken en wc zitten. Vervolgens komt men met de overtreding samenscholingsverbod en ordeverstoring op de proppen om de groep ergens van te kunnen beschuldigen.

Het is beschamend dat dit identiek herhaald wordt. De ombudsman, die onderzoek heeft gedaan naar het handelen van Opstelten en de politie tien jaar terug, heeft immers gesteld dat men juist alle grenzen te buiten is gegaan door middelen in te zetten die niet opwegen tegen de werkelijke situatie. Opstelten en de politie zijn volledig hun boekje te buiten gegaan. Dat gegeven is in een rapport vastgelegd.

Klaarblijkelijk zijn ze bij de gemeente en de politie Oostindisch doof of denken ze ermee weg te komen. Dat laatste zal helaas waar zijn. Maar ik voorzie weer dezelfde rechterlijke procedures en onderzoeken.

Treurig dat er naar middelen wordt gegrepen uit angst voor een situatie waarbij je sterke vraagtekens kunt zetten of dat daadwerkelijk gebeurd zou zijn. Maar daar keken ze niet naar. Dit plan was vooraf bedacht. Die smalle steeg was de ideale plek om supporters staande te houden. De bussen om ze af te voeren stonden al klaar. Al hadden ze vrolijk fluitend met ballonnetjes richting het Maasgebouw getrokken, waren ze aangehouden. Deze actie stond al vast.

Verbiedt het dan als die angst er is. Maar dit is werkelijk een lachertje.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Als ze hiermee 100 stadionverboden of andere relschoppers weten te pakken, vind ik het prima. Dit komt puur en alleen voort uit wat er allemaal eerder voorgevallen is.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik denk dat je het beter bij je eerdere bijdrage had kunnen laten PES5. Die was spot on gezien je laatste bijdrage.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Ik denk dat je het beter bij je eerdere bijdrage had kunnen laten PES5. Die was spot on gezien je laatste bijdrage.

Let wel, ik vind ook dat ze vandaag niet goed gehandeld hebben, maar ik kan het wel begrijpen. Het is voor mij geen uitgemaakte zaak dat het rustig was gebleven bij het Maasgebouw. Wat als die taferelen zich herhaald hadden? Ik snap ook niet dat je meeloopt in zo'n tocht als welwillende supporter. Je kunt erop wachten dat je op een gegeven moment op het verkeerde moment op de verkeerde plek bent.

Ik pleit overigens wel voor het compenseren van geleden schade van onschuldigen van vanmiddag.
 

De Wolf

Well-known member
De actie is al dagenlang aangekondigd. Verbied dan de actie. Scheelt ook weer wat ME wat je moet inzetten.
 

Ska P 187

Well-known member
Wat Fabian zegt, geef dan geen toestemming voor een demonstratie. Dit is belachelijk en speelt relschoppers in de toekomst alleen maar in de kaart.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan