Het grote Bier topic

Max

Administrator
Forumleiding
Brand bieren vind ik meestal niet onaardig. Maken prima drinkbare bieren voor de massa. Geen absolute hoogstandjes, maar weinig mis mee. Binnenkort komt er een Brand Weizen 0.0. Daar ben ik ook benieuwd naar.
 

Atreides

Well-known member
Ik drink overigens gewoon bier, speciaalbier en craftbier met een voorkeur voor het laatste. Heeft ook deels met mijn voorkeur voor stouts en porters te maken. Buiten Guinness en Murphy's heb je niet veel grote brouwerijen waarvan dit type makkelijk te verkrijgen is. De porters van Guinness zijn overigens ook niet zo heel erg goed. Inmiddels heb ik de porter van Brand gehad en dat drinkt prima weg, maar is wat te waterig voor een goede porter.

Inderdaad twee hele fijne stijlen, zeker bij speciaal bier. Wat vind je van het Duitse Schwarz bier? Dat zit qua smaak ook een heel eind in de richting van de porters en de stouts. K?stritzer en St?rtebeker zijn hele fijne Schwarzbiertjes.

Goede vraag. In principe is de pilsner/lager 'normaal' bier en daarmee zijn anderen bieren in principe speciaalbieren. Dan heb je ook nog eens de term craftbier. Dat geeft een indicatie over de grootte van de brouwerij en de mate waarin men bezig is met de ontwikkeling van nieuwe bieren. De Duvel of La Chouffe is bijvoorbeeld wel speciaalbier, maar geen craftbier. Daarnaast kan een pilsner weer craftbier zijn. Al is een pilsner meestal te kostbaar voor kleine brouwerijen om te brouwen. De interpretatie van deze begrippen is voor ieder persoon weer verschillend.

Goede uitleg. Ben sinds een tijdje bezig met 'untapped', fascinerend om te zien hoeveel stijlen en invloeden er zijn.

Net 3 flesjes Piraat gehad. Ik had even het idee toen ik opstond dat ik al wel 10 pijpjes op had.
Pittig biertje hoor; 10,5% zag ik staan op het etiket. O ja, wel lekker.

Piraat is zelf voor de categorie 10,5% wel erg pittig, beetje een hoofdpijn bier. Wel lekker, maar er zijn in die categorie betere biertjes. Van het Lidl prijsje kun je weinig zeggen.

In China snappen ze dat ook niet.

Ik was van het voorjaar in Vietnam. Flikkeren ze er vaak gewoon ijs bij. Terwijl de smaak naar Europese maatstaven toch vaak al wat waterig is.
 
Laatst bewerkt:

Makanaky

Well-known member
M?rkischer Landsmann heb ik mij door laten verrassen in Brandenburg. Erg lekker dat schwarzbier.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Inderdaad twee hele fijne stijlen, zeker bij speciaal bier. Wat vind je van het Duitse Schwarz bier? Dat zit qua smaak ook een heel eind in de richting van de porters en de stouts. K?stritzer en St?rtebeker zijn hele fijne Schwarzbiertjes.

Ik zie dat ik er alleen vorig jaar eentje in China heb ingecheckt. Lauw bier uit een halve literblik. Was voor Chinese begrippen prima. Verder heb ik ze nog niet gedronken. Mooi comeback met je eerste post in het biertopic.
 

Atreides

Well-known member
Ik zie dat ik er alleen vorig jaar eentje in China heb ingecheckt. Lauw bier uit een halve literblik. Was voor Chinese begrippen prima. Verder heb ik ze nog niet gedronken. .

Okay. Zeker eens proberen dan maar!

Mooi comeback met je eerste post in het biertopic

Thanks!

M?rkischer Landsmann heb ik mij door laten verrassen in Brandenburg. Erg lekker dat schwarzbier.

Klinkt goed, komt op het lijstje. Nog niet bij de Marktkauf of Kaufland zien staan in Duitsland.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Berlijn e.o. De plaatselijke Kneipes hebben 'm wel.

Hmm daar ben ik twee maanden geleden alleen naar Stone Brewery geweest (zowel qua eten als bier een aanrader) en BRLO (aanrader als de zon schijnt). Daar hadden ze meer de niet-Duitse bier soorten.

Dat China blijft overigens lastig qua bier. Ik had vriendin lief online een pakket laten bestellen, maar het meeste houdt nog steeds niet over. Wel interessanter dan supermarkt bier, maar de goede bieren zijn spaarzaam. Van de goede brouwerijen gisteren zelf geprobeerd online te bestellen, maar daar kom je ook niet uit. Heb ik toch maar weer een tweede Chinees bierpakketje besteld. Daarnaast nog een pakketje Amerikaanse bieren. Het Chinese bier online kopen blijkt toch lastig.
 

zwammy

Well-known member
Mij heeft Dinkelacker positief verrast toen ik die van de week proefde in Stuttgart. Was ook een pilske die ik niet eerder gehad heb. Ook heb ik flink veel Karlovacko ingeslagen mee naar huis. In totaal 80 halve literblikken mee teruggesjouwd naar huis :D Maar die blijft ook zo lekker. Hoewel ik ook een tree had met een rare nasmaak, merkte ik daar al maar had ik ook nog een paar blikken thuis nog van. Die zijn nu op en toen ik het nieuwe blik opentrok was de goede smaak er weer. Dus denk toch een verkeerde lichting.
 

Atreides

Well-known member
Heren,

Geniet van ??n van de belangrijkste dagen van het jaar.

tumblr_inline_pad794EDa61qzn414_400.jpg
Why-are-IPAs-Still-So-Popular-future-slider.jpg


Proost.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Verkeerd jaartal. Maar ik ben net langs de Appie gegaan en heb er wat koud gezet. Straks even een rondje hardlopen en dan lekker een frisse IPA.
 

Atreides

Well-known member
Ik heb nog een stuk of 20 Karlovacko, die gaan eerst op.

Je moet nog -echt - leren bier drinken (en dus niet alleen pilsener). Maar goed, een fatsoenlijke voorraad is al een mooi begin. :duim:


Voor mijn gevoel heb ik die wel gehad, maar ik weet het niet zeker. Zijn Tsjechische broertje is wel goed voor een pilsener.
 
Bovenaan