Halve Finale: Nederland - Engeland

Batigoal

Well-known member
Mijn eerste toernooi waar ik herinneringen van heb is WK '98 en dan vooral richting het einde van het toernooi, de wedstrijden tegen Argentinië en Brazilië. Maar na dat toernooi ben ik voetbal wat meer gaan volgen en EK 2000 voelt voor mij als het eerste echte toernooi waar ik helemaal voor ging, want toen spaarde ik Panini-plaatjes, keek ik alle wedstrijden en hield ik een schriftje bij waarin ik wedstrijdverslagen maakte met krantenartikeltjes en foto's die ik erbij plakte.

EURO 2000 was trouwens ook het toernooi waar mijn veelbelovende carrière in de blokfluit bruut afgebroken werd. We hadden een einduitvoering en die was gepland notabene op de avond van Nederland-Joegoslavië. Dat kon natuurlijk niet.
 

Mario

Well-known member
Mijn diploma uitreiking van de middelbare school stond gepland op dinsdag 21 juni 1988. Gelukkig was de school toen zo slim om de feestavond te verplaatsen naar een andere datum.

Trouwens veel fluiters hier zo te lezen ...
 

erka

Well-known member
Mocht Oranje vanavond de finale halen, dan is dat een beetje als in 1978. Toen had ook niemand dat verwacht volgens mij, na een matige groepsfase.

In 1988 had ook niemand het verwacht, echt helemaal niemand. Vooraf al niet, niet na de 0-1 tegen Sovjetunie en niet met die knotsgekke ontsnapping tegen Ierland. Daarom was het ook zo mooi.

NB in de finale kwamen we nog onverdiend op 1-0 ook. Ik heb die wedstrijd nog wel eens teruggekeken en de Sovjets waren beter. Die hadden toen echt een geweldig (90% Dinamo Kiev) team op de WK86 en EK88.
 

Joost

Well-known member
Hahaha, natuuuuuuurlijk valt de DB-trein uit waarmee Nederland naar Dortmund zou reizen en dus toch maar vliegen he.

Overigens vraag ik me af, wat is er mis met de touringcar? Zover is het toch niet van Wolfsburg naar Dortmund.
Ongeveer 3 uur.

Ze zijn uiteindelijk gevlogen vanuit Braunschweig. Echt een rare keuze.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
De finale van 88 is mijn eerste echte herinnering, ik weet nog precies waar ik was.

90 was abominabel
92 was traumatisch. Huilen!

2010 was het ergste en ik vrees zondag voor een herhaling als we straks winnen. Ik heb de goal van Spanje nog nooit terug gezien, zeker omdat het een corner was en geen doeltrap
 

Abubakari

Well-known member
Ik baal het meest van 1998, mooi toernooi en Brazilianen die te pakken waren. En we hadden kort voor tijd een penalty moeten krijgen. Met als goede tweede het debacle vanaf de stip in 2000.

2010 had ik niet het gevoel dat we gingen winnen en raar genoeg doet die verloren finale me niet zo veel.
Komt misschien doordat ik ouder word en de impact ook minder groot wordt. Of dat in 1998 en 2000 het gevoel dat we de titel konden pakken groot was.
 
  • Leuk
Waarderingen: PES5

Abubakari

Well-known member
Wat is jullie gevoel eigenlijk? Ik zou het ondanks de niet veel indruk makende Engelsen nog steeds wel een verrassing vinden mochten we de finale halen. Want ik ben van Oranje ook niet echt overtuigd.
En dan denk ik dat dat elkaar dus niet veel ontloopt en dan heeft Engeland betere spelers.
Maar ik laat me graag verrassen.
 

Jacco

Well-known member
Mijn gevoel is dat het betere team gaat winnen van de betere spelers. Ik denk zelfs aan iets als 3-0
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik ben bang dat het povere spel aan onze kant gewoon niet goed genoeg is om de finale te halen en dat Engeland vanavond zijn niveau wel gaat halen. En nee, die hebben natuurlijk ook niet geïmponeerd maar ik ben bang voor een bevlieging van Bellingham en een verder armoedige wedstrijd waarin een het een beetje de lamme tegen de blinde wordt.
Maar goed, ik hoop natuurlijk dat ik er volledig naast zit en dat we een leuke pot (van onze kant) krijgen.
 

Mario

Well-known member
Ik verwacht juist een open wedstrijd, en hoop dat Oranje ook een hoger niveau haalt. Ik heb over deze wedstrijd wel een goed gevoel. Een eventuele finale gaat lastig worden.
 

JMD

Well-known member
Heb bij dit toernooi een beetje hetzelfde gevoel als in 2010. Ook toen waren we geen favoriet, hadden we ook niet te klagen over lotingen en het pad naar de finale. Op de kwartfinale tegen Brazilië na natuurlijk, maar daar werden we voor rust helemaal weggespeeld en had het al 3-0 moeten staan... Maar daarna tegen Uruguay in de 1/2 finale is toch een ander kaliber dan Italië, Argentinië ofzo.
Toen tegen Spanje in de finale, geen seconde van de nederlaag gebaald, simpelweg omdat ik van tevoren ons 0,0 kans gaf... Ja, we kwamen dichtbij en ja, het was idd een corner, maar dan alsnog. Plus dat NL toen in de finale echt schandalig speelde, Van Bommel liep ouderwets te schoffelen, De Jong had al na 10 minuten ofzo van het veld gestuurd moeten worden enz...

Mijn eerste toernooi was 1988, en idd, beter werd het niet meer. En voor mij als PSV-fan natuurlijk dubbel, want het eerste seizoen dat ik volgde van PSV werden ze met een straatlengte kampioen, wonnen de beker en de EC1. Daarna een dramatisch WK, balen in 1992 (zeker na het duel tegen Duitsland was het verlies tegen Denemarken zo pijnlijk). Heel balen van 1998, verschrikkelijk balen in 2000 (in zowel 1998 als 2000 was Frankrijk dolblij dat ze ons niet tegen kwamen in de finale), en daarna toch minder gevoel bij uitschakelingen in 2010 en 2014. Ik denk dat het is wat Abu zegt, als je ouder bent maakt het toch mider impact maakt. Ik merk het ook aan wat ik weet van oude toernooien. Ik zou met een klein beetje nadenken zo het hele schema van 1988, 1990, 1992 en 1994 kunnen opschrijven. Daarna echt niet meer. Natuurlijk wel finales en hoe ver NL kwam, maar verder echt niet.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ja ik mag idd hopen dat Malen start. En Trippier kun je nog wel is laten gaan, heeft toch geen idee wat die moet doen (en zul je zien dat die er vanavond dan wel 2 in ramt)
 

Batigoal

Well-known member
Ik ben bang dat het povere spel aan onze kant gewoon niet goed genoeg is om de finale te halen en dat Engeland vanavond zijn niveau wel gaat halen. En nee, die hebben natuurlijk ook niet geïmponeerd maar ik ben bang voor een bevlieging van Bellingham en een verder armoedige wedstrijd waarin een het een beetje de lamme tegen de blinde wordt.
Maar goed, ik hoop natuurlijk dat ik er volledig naast zit en dat we een leuke pot (van onze kant) krijgen.
Dit gevoel heb ik ook. Engeland rommelt zich door het toernooi heen, maar op een of andere manier lukt het de tegenstanders onvoldoende met ze af te rekenen omdat die wedstrijden zo gezapig zijn. Dat vrees ik ook voor vanavond en dat we ons na afloop afvragen hoe we hier nou weer hebben kunnen verliezen.
 

Mario

Well-known member
Bij het ouder worden is de impact bij een uitschakeling idd minder groot, toch hoop ik vooral ooit nog eens mee te mogen maken dat we een keer wereldkampioen worden.

Ik geef ze nog een jaartje of 30. Veertig als het een beetje meezit.
 

Mario

Well-known member
Alzheimer, vervelend. Jammer, ik had graag de verhalen over het EK1960 gehoord.
 
  • Haha
Waarderingen: JMD
Bovenaan