Halve Finale: Nederland - Engeland

erka

Well-known member
Koeman begint dus weer met dezelfde elf, en zal dus weer vrij snel moeten bijstellen. Hoe ouder hoe koppiger.
 

Mario

Well-known member
De wedstrijd tegen Engeland wordt trouwens alweer de 6e halve finale voor Oranje op een EK. Alleen in 1988 wonnen we dus de halve finale.

1976: Tsjechoslowakije (1-3)
1988: West Duitsland (2-1)
1992: Denemarken ( 2-2, verloren na penalty's)
2000: Italie (0-0, verloren na penalty's)
2004: Portugal (1-2)
 

Mario

Well-known member
Mijn eerste echte Oranje herinnering is het mislopen van het WK1986. Het eerste toernooi dat ik volledig heb gevolgd, toen was ik nog wel voor Argentinie. Met name natuurlijk Maradona.

Halverwege jaren 80, dus ik begon wel met het volgen van Oranje in de magere jaren. Vandaar dat ook hier de euforie groot was in 1988. Toen niet wetende dat het daar voorlopig bij is gebleven
 

erka

Well-known member
Mijn eerste en tevens één van de mooiste is de 2-3 in Ierland in 1983.
 

BlauwVinger

Well-known member
Mijn eerste herinnering aan Oranje is een kwalificatiewedstrijd voor het EK tegen Zwitserland in 1962 in het Olympisch Stadion. Deze specifieke aanblik van het stadion, gefotografeerd door mijn vader, is doorslaggevend geweest voor mijn passie voor voetbalcultuur.





xGkIEsU.jpg



 

Sensini

Well-known member
Mijn eerste Oranje herinnering is van het WK 1978. EK76 ken ik slechts van de verhalen en van Andere Tijden Sport.
 

erka

Well-known member
Hahaha, natuuuuuuurlijk valt de DB-trein uit waarmee Nederland naar Dortmund zou reizen en dus toch maar vliegen he.

Overigens vraag ik me af, wat is er mis met de touringcar? Zover is het toch niet van Wolfsburg naar Dortmund.
 

André

Well-known member
Eerste toernooi van Oranje was voor mij 88
Beter is het niet geworden in 36 jaar
 

Reinoud

Well-known member
Laatste twee halve finales bewust meegemaakt. Laten we zeggen dat er ruimte voor verbetering is.

Op WKs doen we het het over het algemeen toch een stuk beter.
 

erka

Well-known member
Geldt ook voor mij. Had de eerste toernooien daarna telkens het idee dat ze wel weer gewoon kampioen konden worden.

In 1992 was dat zeker mogelijk. Hoe ze Duitsland toen wegspeelden. Een van de beste wedstrijden van Oranje ooit. En in 2000 had het ook gekund.
 

Jacco

Well-known member
Voor mij was 88 enigszins het eerste toernooi dat ik meemaakte. Op jonge leeftijd had ik een dwarsfluitoptreden in het centrum van Hengelo (het Berdien Stenberg tijdperk). Ik was helemaal de indruk dat de winkeliers een blik cola ter beschikking stelden voor degenen die optraden. Ik kan me nog goed herinneren dat mijn moeder op de markt aan de standhouders vroegen wat de tussenstand was van Nederland-Ierland. Daarna ben ik voetbal gaan volgen en gestopt met dwarsfluiten.
 

gevegt

Well-known member
Voor mij was 88 enigszins het eerste toernooi dat ik meemaakte. Op jonge leeftijd had ik een dwarsfluitoptreden in het centrum van Hengelo (het Berdien Stenberg tijdperk). Ik was helemaal de indruk dat de winkeliers een blik cola ter beschikking stelden voor degenen die optraden. Ik kan me nog goed herinneren dat mijn moeder op de markt aan de standhouders vroegen wat de tussenstand was van Nederland-Ierland. Daarna ben ik voetbal gaan volgen en gestopt met dwarsfluiten.
Het zou jammer zijn dat het een en ander met elkaar te maken hadden.
 

Mario

Well-known member
In 1992 was dat zeker mogelijk. Hoe ze Duitsland toen wegspeelden. Een van de beste wedstrijden van Oranje ooit. En in 2000 had het ook gekund.
2000, man ik heb daar nog steeds een slecht gevoel over. Toen had Oranje Europees kampioen moeten worden, die penalty's ... in 1992 hadden we nog nooit penalty's genomen. In 2000 was het al een trauma. Zeker na dat geweldige toernooi van 1998, was dat de kans op een nieuwe titel. De enige keer dat ik een bondscoach heb zien huilen na een uitschakeling.

Mocht Oranje vanavond de finale halen, dan is dat een beetje als in 1978. Toen had ook niemand dat verwacht volgens mij, na een matige groepsfase.
 
Bovenaan