Mag ik vragen wat je zo trekt aan duels in Itali??
Ik heb nog veel op mijn lijstje staan, duels in Engeland, ooit nog naar Bernabeu en Camp Nou, maar Itali? lijkt me niks aan. Dus ben benieuwd waarom jij dat zo mooi vindt.
Ik wil die vraag ook wel beantwoorden; De voetbalbeleving in ieder land is anders dus het is moeilijk vergelijken. In Itali? is alles nog heerlijk aftands qua accommodaties. Veel beton en echte curva's maar qua comfort is het allemaal beter dan dat het eruit ziet. De stadion hebben door hun leeftijd echt karakter. Daarnaast is het voetbal er nog veel meer dan elders een momentensport. Er kan tientallen minuten vrijwel niets gebeuren maar daarna is het dan ook echt een gekkenhuis. Publiek reageert nog heel massaal op de gebeurtenissen op het veld.
Dat laatste is ook wat mij stoort in Duitsland. Ik ben twee weken terug naar een duel in de Niederhein Pokal geweest tussen de voetballende postbodes uit Solingen en MSV Duisburg. De 'ultra's' van Duisburg vonden het bij de eerste twee goals van hun club niet nodig om hun gezang te onderbreken.