Gras, of toch niet?

Gras, of toch niet?


  • Totaal aantal stemmers
    26

Ceephax

New member
PEC-directeur Nijkamp: VVCS en spelers overzien gevolgen niet van kunstgrasverbod

PEC Zwolle maakt zich niet druk over de weer oplaaiende kritiek op kunstgras. De aanvoerders van twaalf eredivisieclubs op het hoogste niveau willen dat de artifici?le grasmatten op het hoogste voetbalniveau worden verboden, is gebleken uit een enquete van spelersvakbond VVCS. Stemmingmakerij, oordeelt technisch-directeur Gerard Nijkamp.

,,Ik betwijfel of de VVCS en die aanvoerders zich wel realiseren wat de gevolgen zijn van een totaal kunstgrasverbod. Het wordt dan voor een aantal clubs lastig om te overleven en de boel dan nog op een acceptabele manier te runnen. Die clubs gaan failliet, houden op te bestaan en dus komt er weer een groot aantal spelers extra op de markt.’’

http://www.destentor.nl/pec-zwolle/...n-gevolgen-niet-van-kunstgrasverbod~a9e464ae/
 

erka

Well-known member
Wat een ongelofelijke kul.

Een profvoetbalclub die niet eens een normaal grasveld kan runnen? Wat hebben ze de laatste 100 jaar dan gedaan?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Gras, of toch niet?

Dan stromen er wel weer nieuwe clubs door met gewoon gras. Alsof we PEC Zwolle gaan missen.

Verder kun je dan gewoon net zoals zovelen voorstellen een sollidairiteitsfonds in te stellen.
 

Pascallovic

Well-known member
Ik heb geen idee wat het onderhouden van natuurgras een PEC zal kosten, maar om een spookbeeld van faillsementen aan te voeren is ook puur bangmakerij.
 

gevegt

Well-known member
Er zullen clubs zijn die te weinig andere velden hebben om op te trainen. Dat kan best lastig worden.
 

Ceephax

New member
Vakbond wil Eredivisie kunstgrasvrij maken met speciaal fonds

Er moet een fonds komen om de Eredivisie zo snel mogelijk kunstgrasvrij te maken. Dat vindt de spelersvakbond ProProf.

'Al in 2014 heb ik hiervoor een oproep voor gedaan', zegt directeur Ko Andriessen, die met zijn bond circa vierhonderd spelers vertegenwoordigt. 'Nu twaalf aanvoerders zich via de VVCS duidelijk tegen kunstgras hebben uitgesproken, had ik gehoopt dat de KNVB eindelijk zou inzien dat het tijd is om in te grijpen. Ik heb me dan ook verbaasd over hun pavlovreactie. Maandag komen ze met een congres waar wetenschappelijke data worden gepresenteerd… Een herharling van zetten. Drie jaar geleden hebben we ook al zo’n congres gehad.'

https://www.vi.nl/nieuws/vakbond-wil-eredivisie-kunstgrasvrij-maken-met-speciaal-fonds
 

Ceephax

New member
VVV voor Go Ahead is weer een extra kunstgrasveld. Als NEC er ook nog uitvliegt dan hebben we mogelijk al 8 kunstgrasvelden in de Eredivisie. In de JL hebben alleen NAC, Fortuna Sittard en De Graafschap nog een echt grasveld.
 

Forza AZ

Well-known member
Als NEC er ook nog uitvliegt dan hebben we mogelijk al 8 kunstgrasvelden in de Eredivisie. In de JL hebben alleen NAC, Fortuna Sittard en De Graafschap nog een echt grasveld.
Als NEC er uit vliegt is de kans groot dat NAC ervoor in de plaats komt. Dus geen extra kunstgrasveld in dat geval.
 

Ceephax

New member
Daarom zei ik ook mogelijk, de beslissingen zijn nog niet gevallen. Volendam is inprincipe nog niet kansloos.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Heeft hij op zich wel een punt. Het financieel voordeel van geen trainingscomplex etc. compenseren is krom.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Precies. Andere clubs steken dat geld w?l in het onderhouden van hun veld en in een apart trainingsveld en de ku(ns)tgrasclubs hebben die kosten niet. Kwestie van je begroting aanpassen dus en zorgen dat er een gewone mat komt.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Misschien wel het verschil waarom GAE gedegradeerd is en Excelsior erin is gebleven ?

Excelsior wist mede door het niet gesproeide kunstgrasmat tien punten te pakken tegen Ajax, Feyenoord, SC Heerenveen en Vitesse. Dus dat zal Go Ahead inderdaad niet hebben geholpen.
 

SanMark.

Well-known member
Excelsior wist mede door het niet gesproeide kunstgrasmat tien punten te pakken tegen Ajax, Feyenoord, SC Heerenveen en Vitesse. Dus dat zal Go Ahead inderdaad niet hebben geholpen.

Nou ja dat is geen financieel voordeel. Dat is het thuisvoordeel.

Als ze echt gras hebben kunnen ze het ook gewoon wat langer laten groeien en ook niet sproeien voor de wedstrijd. Of juist wel veel sproeien als ze er een modderpoel van willen maken.
 

Bonehead

Well-known member
Ik ben al sinds het begin een fervent tegenstander van kunstgras. Dit is louter gebaseerd op emoties van een nostalgische oude zak. Ik vind dat plastic helemaal niks. Het heeft geen ziel. Ik mocht zelf eens een toernooitje spelen in het stadion van Heracles. Het was gloeiend warm en uiteraard werd er niet gesproeid. De penetrante geur van smeulende autobanden maakte mij kotsmisselijk. Daarnaast hebben weken daarna met een grote schaafwond rondgelopen die vermoedelijk op gewoon gras niet opgelopen had. En daar gaan we. Het is slechts een aanname. Zoals ook de flyer van de VVCS vol met aannames staan. Is er bewijs dat kunstgras veel meer blessures oplevert? Raakt het Nederlandse voetbal achterop door het kunstgras? Vooral in het begin dat Heracles kunstgras kreeg heb ik tegenstanders vaak met feiten om de oren moeten slaan van het sportieve voordeel dat kunstgras zou hebben. Het enige voordeel dat clubs met kunstgras hebben is een financi?le. Dat is dan ook de enige beweegreden voor die clubs om op kunstgras te voetballen. Heracles was de eerste club die aan kunstgras begon. Om financi?le redenen. Daarbij was in de eerste jaren van het Polmanstadion de mat een waar drama. Zulke dramavelden zie echter zelden meer. Wellicht komt dat door de technologie of door klimaatverandering? Ik weet het niet. Geen reden dus om kunstgras aan te leggen derhalve. Heracles heeft sinds 2003 kunstgras als pilot van UEFA. Er deden vier andere stadions mee onder ander Loezniki in Moskou. Toen daar de finale van de CL in 2008 plaatsvond werd er tijdelijk een andere mat ingelegd.

Het liefst zie ik dat voetbal altijd en overal op natuurgras wordt gespeeld. Ik vraag me af of dat realistisch is. Als kunstgras in de ban wordt gedaan in de Eredivisie zal dat tot precedent werken tot de andere niveaus in de piramide. Dus ik denk niet dat dit haalbaar is. Ook niet met compensatie. Daarbij wordt bij een verbod op kunstgras in de Eredivisie het gat tussen Eredivisie en Jupiler League. Als VVV nu a la minute een natuurveld met alle bijbehoren moet aanschaffen dan blijft er van deze club die het al niet zo breed heeft helemaal niets over.

Maar goed: Liever vandaag dan morgen al het kunstgras eruit. Ga lekker hockeyen als je op kunstgras wilt spelen.
 

De Groene Scout

Well-known member
Nou, de grote meneren zijn het zat en slaan de handen ineen: WEG MET HET KUNSTGRAS

Op initiatief van Ruud Gullit, Mark van Bommel, Wesley Sneijder en Arjen Robben voert het AD actie tegen kunstgras. In het algemeen en vooral in de eredivisie. Goed voetbal en kunstgras gaan niet samen, zeggen de ex-topspelers. Kunstgras is schadelijk voor het imago, het niveau, de toekomst en het aanzien van het Nederlandse voetbal, vinden alle ondertekenaars van het manifest.

,,De impasse duurt nu al veel te lang,’’ zegt Mark van Bommel tegen het AD. ,,Voetbal is op kunstgras een totaal ander spel, elke voetballer weet dat. Aannames, het baltempo, duels: technisch is het compleet anders dan natuurgras. Het zegt alles dat geen enkel topland meedoet aan de kunstgrastrend.’’ Het liefst zouden de initiatiefnemers het kunstgras ook uitbannen in de Jupiler League en de hoogste jeugdafdelingen. ,,Maar laten we beginnen bij de eredivisie.’’
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik moest wel lachen om dat pamflet in het AD. Allemaal grote ex-spelers en trainers, plus spelers van topclubs in Nederland. Zie je daar opeens Lars Veldwijk en Gregor Breinburg tussen staan. :D
 
Bovenaan