Jij komt met een normatief kader waarom deze man allerlei stempels verdient in jou ogen. Mag je uitleggen waarom jij het opplakken van het normatief kader vindt kunnen.
Wacht even, ik mag toch vinden dat hij volkerenmoord heeft gepleegd en dat ik het gek vind dat hij een standbeeld heeft in Hoorn? Ik kom inderdaad met een normatief kader, waarin ik aangeef dat zelfs voor de tijdsgeest waar Coen zich in bevond het een monster was. Er is ook discussie over vele andere historische figuren, waar ik een stuk minder hard over oordeel.
Ik wil 'm niet van zijn sokkel trekken. Ik ben er alleen een voorstander van dat een standbeeld van Coen in een museum staat, in plaats van in een stadscentrum. Moet je je voorstellen dat je als nakomeling van een inwoner van Banda in Hoorn gaat wonen. Waar ze blijkbaar iemand vereren die zulke misdaden heeft begaan.
Het is belangrijk om over onze geschiedenis te praten. We hoeven ons er niet voor te schamen, wij konden er immers niets aan doen. Maar wij kunnen wel zien waar we wel en waar we niet trots op moeten zijn. En wie wij als helden vereren en wie niet. En Jan Pieterszoon Coen lijkt mij in de categorie; 'liever niet' vallen.
Je hoeft echt helemaal niets met die informatie te doen verder. Maar ik kom met een normatief kader omdat deze beste man een standbeeld heeft. En ik vind dat we, met de historische context in ons achterhoofd, daar de discussie wel over mogen voeren.