Go Woke go broke ( voor heen De massa hysterie van BLM)

Bonehead

Well-known member
Ik doe ook mee met het opiniepanel maar toevallig deze mail om het in te vullen heb ik niet gekregen.

Och jeetje. Ze zouden toch niet aan framing doen?

Je moet wel erg naïef in het leven staan wil je waarde hechten aan opinie's. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

Ik lees nu allerlei verontwaardigde berichten over de rellen bij de demonstratie tegen het standbeeld van Coen. Het verbaast mij niks aangezien de overheid de andere kant heeft opgekeken toen deze publieke standbeelden ongestraft vernield werden.
 

SuikerBrood

Well-known member
Ja, treurig dat zo'n demonstratie dan weer zo gaat. Die Black Lives Matter demonstraties waren juist zo mooi de laatste tijd.

Helaas.
 

Bonehead

Well-known member
Moet je je voorstellen dat je als nakomeling van een inwoner van Banda in Hoorn gaat wonen. Waar ze blijkbaar iemand vereren die zulke misdaden heeft begaan.

Als ik een nakomeling van een inwoner van Banda was en ik had daar zo veel problemen mee dan zou ik daar niet eens wíllen wonen. Wat bezielt je. Maar in plaats dat jij je aan je omgeving aanpast moet de omgeving maar aan jou aanpassen. En dan vind jij het vreemd dat het wringt.
 

SuikerBrood

Well-known member
Als ik een nakomeling van een inwoner van Banda was en ik had daar zo veel problemen mee dan zou ik daar niet eens wíllen wonen. Wat bezielt je. Maar in plaats dat jij je aan je omgeving aanpast moet de omgeving maar aan jou aanpassen. En dan vind jij het vreemd dat het wringt.

Nouja, ik kom niet van Banda (ook niet uit Hoorn, dat is waar) en ik vind het ook niet kunnen. En ik vind het helemaal niet vreemd dat het wringt. Het is een pijnlijk en confronterend onderwerp. Ik respecteer en begrijp ook dat mensen het er niet mee eens zijn.

Al heeft het ook wel iets cru's om tegen Molukkers te zeggen dat ze zich maar moeten aanpassen, nadat de Nederlandse staat niet altijd heeft voldaan aan de verwachtingen.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Misschien kunnen de Molukkers aankloppen bij Akwasi. Die voelt zich ook vast schuldig, nadat hij ze in zijn rap wegzette als treinkapers.

Of heb ik dan te hoge verwachtingen?
 

SuikerBrood

Well-known member
Ja leuk, maar wat doen die Mocro's daar?

Geen idee. Demonstreren denk ik? Als ik daar had gestaan had je mijn motieven toch ook niet bevraagd?

Misschien kunnen de Molukkers aankloppen bij Akwasi. Die voelt zich ook vast schuldig, nadat hij ze in zijn rap wegzette als treinkapers.

Of heb ik dan te hoge verwachtingen?

Ik ben niet de verdediger van Akwasi. Zijn opmerkingen in Amsterdam waren onzinnig. En als hij alle Molukkers treinkapers heeft genoemd is dat ook niet goed. En wat mij betreft zeggen de Molukkers wat tegen Akwasi als dat het geval is.
 

Bonehead

Well-known member
Nou waarde Suikerbrood. Ik woon in een dorp vol met Molukkers. Zelfs al op basisschool kregen wij de geschiedenis van de Molukken voorgeschoteld en Maleische taalles. Ik kan steeds de zakdoekenlied mee zingen. Met dank aan juffrouw Takkibessy. De pijn over hoe hun (groot) ouders behandeld zijn door de Nederlandse overheid is er nog steeds en slijt langzaam weg. Ik heb alle begrip hiervoor want ik vind dat Nederland hier grove fouten in heeft gemaakt. Ze nemen de Nederlander echter niks kwalijk. Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat die hele poppenkast grotendeels de Molukse gemeenschap voorbij gaat. Het kost mij weinig moeite om daar grote voorstanders van Zwarte Piet te vinden. We hebben het dan over de tweede en derde generatie. Gelukkig hebben de Molukkers (genererend dus racistisch) geen lange tenen. Als een Molukker weer eens te laat zijn kan ik rustig vragen of hij met de trein uit De Punt kwam. Andersom kan ik natuurlijk ook incasseren. Dat hoort erbij.
 

SuikerBrood

Well-known member

Dat is toch geen nieuws toch? De term Gouden Eeuw is al langer omstreden. En de opvatting wat betreft ras van Ghandi zijn ook meermalen besproken.

Niet dat ik hier nu betoog voor verandering van deze benaming of het anders bejegenen van Ghandi. Maar het is goed om er over te weten, om zo begrip te kunnen tonen voor andere sentimenten.

Edit: Oh, ik mistte het grapje. :')
Ghana had er wel op gekund inderdaad...

Nou waarde Suikerbrood. Ik woon in een dorp vol met Molukkers. Zelfs al op basisschool kregen wij de geschiedenis van de Molukken voorgeschoteld en Maleische taalles. Ik kan steeds de zakdoekenlied mee zingen. Met dank aan juffrouw Takkibessy. De pijn over hoe hun (groot) ouders behandeld zijn door de Nederlandse overheid is er nog steeds en slijt langzaam weg. Ik heb alle begrip hiervoor want ik vind dat Nederland hier grove fouten in heeft gemaakt. Ze nemen de Nederlander echter niks kwalijk. Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat die hele poppenkast grotendeels de Molukse gemeenschap voorbij gaat. Het kost mij weinig moeite om daar grote voorstanders van Zwarte Piet te vinden. We hebben het dan over de tweede en derde generatie. Gelukkig hebben de Molukkers (genererend dus racistisch) geen lange tenen. Als een Molukker weer eens te laat zijn kan ik rustig vragen of hij met de trein uit De Punt kwam. Andersom kan ik natuurlijk ook incasseren. Dat hoort erbij.

Helemaal mee eens! Ik wil ook geen samenleving waarin we over alles gekrenkt zijn en waar geen grappen gemaakt kunnen worden. Integendeel.
Maar om nou een standbeeld van JP Coen te hebben... dat is ook wel weer het andere uiterste. Dat doet mij bijna star aan.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Hoezo is de term Gouden Eeuw omstreden? Volgens mij waren we toen op ons relatieve hoogtepunt qua macht en welvaart.
 

SuikerBrood

Well-known member
Hoezo is de term Gouden Eeuw omstreden? Volgens mij waren we toen op ons relatieve hoogtepunt qua macht en welvaart.

Volgens mij heeft Rutte ook wel eens gereageerd op mensen die deze term wilden veranderen. Ik ben er overigens geen voorstander van, want de term lokt wat mij betreft juist discussie uit. En dat is wat je uiteindelijk wil. Van geschiedenis kun je leren.

 

PES5

Administrator
Forumleiding
Bovendien hebben wij de naam Gouden Eeuw met name te danken aan de strijd op de Oostzee.

Maar het bekt lekkerder dat we onze welvaart volledig over de rug van Afrikaanse slaven te danken hebben.
 

Bonehead

Well-known member
Helemaal mee eens! Ik wil ook geen samenleving waarin we over alles gekrenkt zijn en waar geen grappen gemaakt kunnen worden. Integendeel.
Maar om nou een standbeeld van JP Coen te hebben... dat is ook wel weer het andere uiterste. Dat doet mij bijna star aan.

Waar ik gewoon moeite mee heb is dat het de mode is om nu moeite te hebben met een standbeeld van Coen. Niet 100 jaar geleden, niet de vorige eeuw, niet vijf jaar geleden. En massaal gaan ineens de ogen open over al die verschrikkelijke dingen die deze man gedaan heeft. God wat een voortschrijdend inzicht. Als mensen zich eens verplaatsen in de geest van die tijd dan kwamen ze er achter dat het toen vrij normaal was. Het meest schrijnende voorbeeld is nog wel Gandhi die ooit het gore lef had om het woord kaffer in de mond te nemen en daarom nu met terugwerkende kracht op de brandstapel moet. Het is cabaret van het hoogste niveau ware het niet dat het te zielig voor woorden is. BLM en hun tegenstanders ontwrichten de maatschappij. De nuance is weg. Het is zwart of wit. Grijs mag niet meer bestaan. En het einde is nog niet in zicht.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Bovendien hebben wij de naam Gouden Eeuw met name te danken aan de strijd op de Oostzee.

Maar het bekt lekkerder dat we onze welvaart volledig over de rug van Afrikaanse slaven te danken hebben.

Dat laatste is volkomen flauwekul.
 

SuikerBrood

Well-known member
Waar ik gewoon moeite mee heb is dat het de mode is om nu moeite te hebben met een standbeeld van Coen. Niet 100 jaar geleden, niet de vorige eeuw, niet vijf jaar geleden. En massaal gaan ineens de ogen open over al die verschrikkelijke dingen die deze man gedaan heeft. God wat een voortschrijdend inzicht. Als mensen zich eens verplaatsen in de geest van die tijd dan kwamen ze er achter dat het toen vrij normaal was. Het meest schrijnende voorbeeld is nog wel Gandhi die ooit het gore lef had om het woord kaffer in de mond te nemen en daarom nu met terugwerkende kracht op de brandstapel moet. Het is cabaret van het hoogste niveau ware het niet dat het te zielig voor woorden is. BLM en hun tegenstanders ontwrichten de maatschappij. De nuance is weg. Het is zwart of wit. Grijs mag niet meer bestaan. En het einde is nog niet in zicht.

Voor mijn gevoel ben ik vrij genuanceerd geweest in dit topic vandaag. (Behalve mijn uitschieter van oorlogsmisdadiger). En ik kan er ook niks aan doen dat er meer dan honderd jaar geleden een standbeeld is neergezet. Toen kon ik er weinig over zeggen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Waar ik gewoon moeite mee heb is dat het de mode is om nu moeite te hebben met een standbeeld van Coen. Niet 100 jaar geleden, niet de vorige eeuw, niet vijf jaar geleden. En massaal gaan ineens de ogen open over al die verschrikkelijke dingen die deze man gedaan heeft. God wat een voortschrijdend inzicht. Als mensen zich eens verplaatsen in de geest van die tijd dan kwamen ze er achter dat het toen vrij normaal was. Het meest schrijnende voorbeeld is nog wel Gandhi die ooit het gore lef had om het woord kaffer in de mond te nemen en daarom nu met terugwerkende kracht op de brandstapel moet. Het is cabaret van het hoogste niveau ware het niet dat het te zielig voor woorden is. BLM en hun tegenstanders ontwrichten de maatschappij. De nuance is weg. Het is zwart of wit. Grijs mag niet meer bestaan. En het einde is nog niet in zicht.

Een groep die in alles het gelijk aan haar zijde heeft en geen democratisch apparaat of rechter die eraan te pas hoeft te komen. Alsof één partij volledig aan de goede kant van de geschiedenis heeft gestaan.
 
Bovenaan