Dat is toch geen nieuws toch? De term Gouden Eeuw is al langer omstreden. En de opvatting wat betreft ras van Ghandi zijn ook meermalen besproken.
Niet dat ik hier nu betoog voor verandering van deze benaming of het anders bejegenen van Ghandi. Maar het is goed om er over te weten, om zo begrip te kunnen tonen voor andere sentimenten.
Edit: Oh, ik mistte het grapje. :')
Ghana had er wel op gekund inderdaad...
Nou waarde Suikerbrood. Ik woon in een dorp vol met Molukkers. Zelfs al op basisschool kregen wij de geschiedenis van de Molukken voorgeschoteld en Maleische taalles. Ik kan steeds de zakdoekenlied mee zingen. Met dank aan juffrouw Takkibessy. De pijn over hoe hun (groot) ouders behandeld zijn door de Nederlandse overheid is er nog steeds en slijt langzaam weg. Ik heb alle begrip hiervoor want ik vind dat Nederland hier grove fouten in heeft gemaakt. Ze nemen de Nederlander echter niks kwalijk. Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat die hele poppenkast grotendeels de Molukse gemeenschap voorbij gaat. Het kost mij weinig moeite om daar grote voorstanders van Zwarte Piet te vinden. We hebben het dan over de tweede en derde generatie. Gelukkig hebben de Molukkers (genererend dus racistisch) geen lange tenen. Als een Molukker weer eens te laat zijn kan ik rustig vragen of hij met de trein uit De Punt kwam. Andersom kan ik natuurlijk ook incasseren. Dat hoort erbij.
Helemaal mee eens! Ik wil ook geen samenleving waarin we over alles gekrenkt zijn en waar geen grappen gemaakt kunnen worden. Integendeel.
Maar om nou een standbeeld van JP Coen te hebben... dat is ook wel weer het andere uiterste. Dat doet mij bijna star aan.