volledige artikel
https://www.vi.nl/pro/sjoerd-ars-met-de ... -een-film-):
KRANKZINNIG PERSOON
?Oliseh was een alleenheerser, die geloofde in het sprookje Oliseh?
?Ik heb allerlei trainers gehad, maar over Sunday Oliseh kan ik het dikste boek schrijven. Zoek in het woordenboek de letterlijke betekenis van het woord narcist en je hebt exact het karakter van Sunday Oliseh. Ik dacht toch het nodige te hebben meegemaakt, met allerlei uiteenlopende figuren, maar bij Fortuna Sittard maakte ik vorig seizoen met Oliseh een krankzinnig persoon mee. Soms leek het wel een film, per dag verschillend qua genre. Hij had de hele club in zijn greep. De Turkse eigenaar was vooral op afstand, kreeg niet mee wat er dagelijks gebeurde. Dat was de redding voor Oliseh, want dit had een normale clubleiding nooit geaccepteerd. Oliseh was een alleenheerser, die geloofde in het Sprookje Oliseh. Ik zat aanvankelijk nog in de spelersraad. Nou, wat een lachfilm was dat. Op een gegeven moment nam de clubleiding ons apart. Er werd aan ons vijven gevraagd hoe het ging en wat beter moest. We stipten wat zaken aan. De voeding was bijvoorbeeld flink achteruitgegaan, Oliseh deed nooit aan krachttraining en hij communiceerde op een respectloze manier met iedereen om zich heen. Ik zie ze nog zitten, met technisch directeur Charly Chudik voorop. Het kon zo niet langer, ze gingen ermee aan de slag. Een paar dagen later kwamen we op de club en moesten alle spelers in de kleedkamer blijven zitten. Oliseh was ziedend en had de vijf namen, die in de spelersraad zaten, groot op het bord geschreven. Hij ging helemaal door het lint. Dat de andere spelers ons niet hadden gekozen, wat wij wel niet dachten. We hadden een jonge groep, dus niemand zei iets. Oliseh draaide het om en zei tegen de rest van de groep: ?Jongens, laat dat vijftal maar aan mij over, ik ga jullie beschermen?. Knettergek. Het ergste was dat Oliseh precies kon opsommen wie van ons wat had aangegeven. En die griezel van een Chudik zat er gewoon bij. Toen Oliseh was uitgeraasd, ben ik op de technisch directeur afgestapt: Wat een engnek ben jij, ik wil nooit meer iets met jou te maken hebben. Hij sputterde nog tegen, maar het was voor iedereen duidelijk. Vanaf dat moment was onze rol ook uitgespeeld. Alleen aanvoerder Ferry de Regt liet hij nog wekelijks spelen, ook om zo de buitenwereld niet wijzer te maken dat het intern een bende was. Het trieste was nog dat Oliseh echt eindeloos in zichzelf geloofde. De belangenvereniging CBV had hem gevraagd lid te worden. Hij zei tegen ons dat hij dat niet wilde, want dan zouden ze alleen maar gratis zijn naam en foto gebruiken en ermee te koop lopen. Hoe verzin je het? Of tijdens besprekingen liet hij weleens een pass van een speler zien over veertig meter op de stropdas. ?Kijk, dit noemt iedereen in Nigeria een Sunday Oliseh-bal?, zei hij dan.?