Football Manager

Batigoal

Well-known member
Ook wel grappig; ik kon Dele Alli alleen maar aantrekken wanneer ik nog een Engelsman zou halen om hem zich thuis te laten voelen. Prima. Echter diverse goeie Engelse spelers waren veel te duur of niet goed genoeg voor hun prijs. Zag ik in de rits namen van favoriet personeel van Alli ene George Williams staan; blijkbaar speelden zij samen bij MK Dons en waren het vrienden. Williams speelt inmiddels bij Grimsby Town in League 2 en voor slechts 50K kon ik hem kopen om Alli tevreden te stellen. Heel gemakkelijke belofte om na te komen zo!

Dele Alli belofte.png
 

Batigoal

Well-known member
Dat je in september en oktober weer best wel wat uurtjes hebt gestoken in het up-to-date maken van FM21 voor het nieuwe seizoen. En dat je dan eerst aan de slag gaat in Djibouti omdat daar een ploeg zit waar diverse Afrikaanse vedettes spelen.

Arta-Solar7 b.png Djibouti Eredivisie.png
 

Batigoal

Well-known member
Simultaan aan mijn Djibouti-avontuur, wat best aardig is moet ik zeggen, ben ik afgelopen weekend gestart met RC Lens. Leuke selectie, heb zelf een tactiek ontwikkeld die goed werkt. Anyway, halverwege het 1e seizoen is Sergio Ramos topscorer van de competitie. :unsure:

Sergio Ramos topscorer Ligue 1.png
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik had een leuke save met Dorking. Richting het einde van seizoen 1 ingestapt in de Vanarama South. Onderin de middenmoot geëindigd. Daarna een prima transferperiode gedraaid, wat me het kampioenschap in seizoen twee opleverde. Seizoen drie, na wederom een fijne transfermarkt, tweede geeindigd in de National League en de play-offs gewonnen. Had echt een leuke selectie, met allemaal jonge spelers. Maar richting het einde van het seizoen wilden al mijn goede spelers naar een andere club. Heb er een paar noodgedwongen transfervrij moeten laten gaan. En diegenen die langer vast lagen, zijn nu allemaal ongelukkig omdat ik ze niet wil verkopen. Degelijke vervangers aantrekken lukt ook niet, want elke speler die voor mij een versterking is, tekent ergens anders. Nu zou ik dus League 2 in moeten met een kut selectie en 4 ontevreden spelers. Gelijk mijn motivatie kwijt om verder te spelen.
 
Laatst bewerkt:

Satyr

Administrator
Forumleiding
Naamloos1.png

Bahbah, wat een timing voor een offday. Goal gescoord door een ex-Eredivisiespits trouwens :)
 

Batigoal

Well-known member
Vind ik wel geinig; ik haalde Olivier Giroud als ervaren backup voor mijn 2 jonge spitsen. Zodra 1 van hen een verschrikkelijk slechte reeks had zette ik Giroud in de basis. Prompt is hij de goalgetter en wordt hij met zijn 35 jaar zelfs mijn topscorer in de competitie:

21 22 Giroud topscorer.png

Vervolgens een week na het einde van de competitie stopt hij met voetbal en nu is hij mijn (voorlopig nog erg slechte, maar toch) directeur voetbalzaken.

22 23 Giroud directeur voetbalzaken.png
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
liv.png

Ik was bij de return bang dat het 0-35 zou worden :(

Overigens pakte ik 4 punten tegen RB Salzburg, dus ik werd nog 3e ook.

edit: Ik speel met alleen maar Finnen, koop ook geen buitenlandse spelers.
 

Batigoal

Well-known member
Koste me 4 jaar, maar hij is binnen. Begon met 9 goals in 7 duels, daarna was hij er wel klaar mee geloof ik. Is nu fysiek ook klaar om er mee te stoppen, zeg maar.
Tof zijn dat soort transfers altijd. Het is in recente versies gelukkig wat gemakkelijker gemaakt om spelers op latere leeftijd terug te halen naar hun thuisland. Salariseisen zakken ook behoorlijk naarmate ze ouder worden. Voorheen was dat echt bijna onmogelijk als ze in een competitie speelden met een hogere reputatie.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Tof zijn dat soort transfers altijd. Het is in recente versies gelukkig wat gemakkelijker gemaakt om spelers op latere leeftijd terug te halen naar hun thuisland. Salariseisen zakken ook behoorlijk naarmate ze ouder worden. Voorheen was dat echt bijna onmogelijk als ze in een competitie speelden met een hogere reputatie.
Ja, hij wilde ook echt niet voordat hij transfervrij was. Hij vroeg maar 250K per jaar, hij zat hiervoor op 3 miljoen bij Norwich.
 

Batigoal

Well-known member
Niet bepaald een wereldrecord, maar toch best apart. Mijn centrale verdediger Tah die in een kwartier tijd 4 keer weet te scoren:

Tah masterclass.png
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik heb een save lopen met RBC Roosendaal. Ik zag zo'n database uitbreiding, met de Nederlandse voetbalpiramide helemaal t/m de tweede klasse. Met uiteraard promotie/degradatie vanaf de tweede divisie naar de KKD. Leek me wel leuk om te kijken of ik, net zoals veel anderen in Engeland doen, een amateurclub helemaal op kan laten klimmen in de voetbalpiramide. Even gezocht met welke club precies; mijn lokale club en de club waar ik zelf heb gespeeld spelen allebei derde klasse, dus die waren geen optie. Toen kwam ik RBC tegen in de tweede klasse. Die spelen nog in het oude stadion, dus ze hadden alvast redelijke faciliteiten. Leek me wel leuk en bovendien had ik zodoende het idee dat het me wat seizoenen zou schelen.

Het ging allemaal ietsje makkelijker dan ik vooraf dacht. Je kunt vrij gemakkelijk hele goeie spelers aantrekken. Zo kon ik in mijn eerste seizoen al beschikken over vrij bekende spelers als Mink Peeters, Delpiero Riboe en Millen Baars, die gewoon veel te goed zijn voor dat niveau. En het hele jaar kun je je selectie makkelijk op blijven pimpen met supergoeie transfervrije spelers, die als vanzelf in je scoutingrapporten verschijnen. Dus de klim op de piramide ging erg voorspoedig; elk seizoen kampioen geworden. Vijf kampioenschappen op rij en daarmee RBC teruggebracht in het betaalde voetbal. Vanaf daar zou het lastiger worden. Dacht ik. Laagste budget en laagste reputatie van de competitie. Bovendien in de zomer tussen de tweede divisie en de KKD veel biedingen op mijn beste spelers, die ik wel moest accepteren omdat ze anders boos zouden worden. Dus met een zwakkere selectie voor het eerst een competitie in waarin ik vooraf niet de grote favoriet voor de titel was.

Maar goed, maakte niets uit, zo bleek. Want dit was het resultaat:

RBC KKD.png

Vooral de tweede seizoenshelft echt een krankzinnige serie neergezet, waarin ik tussen januari en april 12 wedstrijden op rij won en Almere en NAC daarmee inhaalde en daarna op een achterstand zette. Eigenlijk was het plan om een paar jaar te stabiliseren als profclub en daarna de stap naar de Eredivisie te maken, maar als je eenmaal kunt promoveren dan laat je die kans natuurlijk niet liggen. Financieel geweldig en daardoor ook mijn trainingsfaciliteiten en stadion kunnen uitbreiden.

Maar goed, eenmaal in de Eredivisie gaat het denk ik voor het eerst in deze save echt heel lastig worden. Ik had in de KKD al het laagste budget. En hoewel ik dus behoorlijk wat geld binnen heb geharkt, zou ik dit seizoen in de KKD slechts met de 17e begroting werken. En daarmee moet ik dus de Eredivisie in. Ik heb met wat kunst en vliegwerk m'n selectie redelijk bij elkaar kunnen houden en hier en daar wat versterkingen kunnen halen. Maar dat was echt sprokkelen, heel veel scouten, hard onderhandelen en hier en daar een beetje geluk hebben. Want vrijwel elke speler die ik wilde halen, vroeg teveel salaris of koos voor een andere club. Ik ben zelfs een paar keer afgetroefd door Dordrecht en Helmond, waar spelers blijkbaar liever naartoe gingen dan naar mij in de Eredivisie. Vanwege de reputatie, natuurlijk. Uiteindelijk wel redelijk tevreden met mijn selectie. Heb een paar goeie versterkingen kunnen halen. Maar in principe zijn ze niet goed genoeg voor de Eredivisie. Mijn beste speler wordt door mijn coaches ingeschaald als 'redelijke KKD speler'. En dat is dan mijn sterspeler, waar ik veel moeite voor heb gedaan om hem binnen te halen (doorverkooppercentage beloofd enzo).


RBC season preview.png

Dit zijn dus de verwachtingen vooraf. Enorme uitdaging om überhaupt in de Eredivisie te blijven. Ik heb de eerste drie wedstrijden van het seizoen ook niet gewonnen. Hopelijk kan ik nog ergens een huurspeler of twee vinden, want mijn salarisbudget is ook zo goed als op. Hopelijk kan ik erin blijven en krijgen mijn budgetten een flinke upgrade voor volgend seizoen.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Het leukste van FM: uit het niets scoutingrapporten krijgen van je scouts die over de hele wereld aan het scouten zijn en dit soort spelers op kunnen halen voor bijna niets.

Marc.png

Jose Tiago.png

Kreeg zelfs een berichtje in mijn inbox dat Marc één van de kandidaten is voor de European Golden Boy award. :D
 

Batigoal

Well-known member
De beta van FM23 is uit. Iemand die 'm al heeft geprobeerd? Ik moet zeggen dat ik deze keer niet echt gevolgd heb welke wijzigingen er deze editie zijn.

Ik koop meestal om de 2 jaar een nieuwe versie, dus dan zal ik FM23 kopen. Alleen wel pas in het voorjaar als de laatste patch is geweest. Tot die tijd nog even spelen met FM21 met mijn eigen, volledig geupdate database. Net weer klaar met de zomerse klus.
 
Bovenaan