Football Manager

Batigoal

Well-known member
Football Manager 2024 komt pas uit op 6 november. Je kunt de mobiele variant van het spel dit jaar ook via Netflix spelen. Interessant is dat je voor het eerst savegames kunt voortzetten vanuit FM23. Dat maakt het natuurlijk extra aanlokkelijk voor mensen die FM23 hadden om toch de versie van het seizoen erop te kopen.

Daarnaast is Football Manager voor het eerst te spelen in de Japanse taal en hebben ze een officieel Japans FM Twitter-kanaal gelanceerd, dus we mogen er vanuit gaan dat de J-League eindelijk officieel in het spel zit. Dat zou wel cool zijn.
 

Mommiej

Well-known member
Toch laat ik hem aan me voorbijgaan, nu al bekend dat 2025 een complete overhaul krijgt en pas daar weer echte vernieuwingen worden toegepast.
 

Batigoal

Well-known member
Ik twijfel wat ik doe. Normaal gesproken koop ik om de 2 jaar een nieuwe versie. Laatste die ik heb is FM21, dus dan had ik FM23 moeten kopen. Aangezien mijn huidige laptop versleten raakt en instabiel wordt had ik verwacht dat ik eerder dit jaar al een nieuwe laptop en daarnaast een nieuwe FM zou aanschaffen. Maar mijn laptop houdt het nog goed vol, dus ik wacht nog even.

Normaal gesproken doe ik alle transfers zelf, want ik vind het leuk om een actuele database te hebben waar ik zelf aan gewerkt heb, maar dat is zo'n monsterklus waar ik niet zoveel zin in heb als het seizoen al lang en breed is begonnen, dus waarschijnlijk wacht ik wel op FM24. Alleen met de late release zullen de patches die het goed speelbaar maken ook tamelijk laat komen.
 

Joost

Well-known member
Ik heb toch echt even moeten zoeken welke clubs je was. Dungannon Swifts.

Maar waarom trek je tegen Lyon thuis 18k en tegen de rest maximaal 5000?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Na het CL avontuur werd ik door Peterborough aangenomen. We zitten intussen in seizoen 2026/27 en het is spannend

Naamloos.png
 

Batigoal

Well-known member
Het is officieel bevestigd dat de J-League er in zit. Voor het eerst sinds het spel Football Manager heet. De J-League 1 t/m J-League 3 zitten er in met volledige licentie, dus standaard al alle logo's en foto's. Dat maakt het wel heel interessant om deze versie te kopen.
 

Batigoal

Well-known member
Wat is er zo leuk aan de J-League?
Het is vooral dat die competitie nooit speelbaar was vanwege een exclusieve deal met Konami. Er waren wel manieren om die competitie te spelen, maar echt optimaal vind ik ze niet. Nu dus wel en ik vind het wel een leuke competitie.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Voor de liefhebber: de Beta van FM24 is zojuist beschikbaar gekomen op Steam.

De FM Youtubers hebben de afgelopen dagen al de Alpha gespeeld en een video van 15 minuten online mogen plaatsen. Ziet ernaar uit dat er een aantal zeer interessante updates zijn ingebouwd. Met name dode-spel-situaties hebben een flinke makeover gekregen.
 

Batigoal

Well-known member
Deze editie is wel de moeite waard denk ik. Ze hebben voor deze editie veel van de gevraagde zaken afgelopen jaren toegevoegd. Vanaf volgend seizoen gaat het spel flink veranderen, er komt vrouwenvoetbal bij en het gaat dan draaien op een nieuwe engine. Dat is altijd tricky vanwege bugs en gewenning, dus dat is waarschijnlijk een editie die velen gaan skippen.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Lollujo is live op Twitch aan het spelen:

De interacties die je kunt doen met spelersmakelaars zijn echt een gigantische verbetering.
 

Pieros

Active member
Ze streven ernaar om het zo realistisch mogelijk te maken met ontzettend veel opties, maar hoe spelen jullie dit spel? Voor mij is het veel te uitgebreid en heb en neem daar de tijd niet voor.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ze streven ernaar om het zo realistisch mogelijk te maken met ontzettend veel opties, maar hoe spelen jullie dit spel? Voor mij is het veel te uitgebreid en heb en neem daar de tijd niet voor.
Ik heb een aantal jaar video's van saves gekeken op Youtube en zo stapje voor stapje het spel geleerd. Nu weet ik in principe waar alles zit en vind ik het vrij eenvoudig om te spelen. Het kan overweldigend zijn om alles in één keer tot je te nemen, maar veel dingen hoef je in principe niet zelf te doen. Je kan vrij veel aan je staf delegeren, zoals trainingen, media, jeugdteams, etc. Ook is er een mode die 'touch version' heet, dat is een behoorlijk gecomprimeerde versie van het spel en is een goede manier om het te leren kennen.

Mocht je toch het hele spel willen gaan spelen en je hebt geen zin om tientallen uren aan saves van anderen te bekijken (wat ik wel begrijp) dan zou ik aanraden om het spel op te starten, de tutorials te volgen die standaard in het spel zitten en worden geactiveerd als je voor het eerst een save opstart. En zodra je in menu's komt die je niet helemaal begrijpt dan googlen. Er zijn talloze guides en video's over zo'n beetje elk aspect van het spel.
 

Pieros

Active member
Ik heb een aantal jaar video's van saves gekeken op Youtube en zo stapje voor stapje het spel geleerd. Nu weet ik in principe waar alles zit en vind ik het vrij eenvoudig om te spelen. Het kan overweldigend zijn om alles in één keer tot je te nemen, maar veel dingen hoef je in principe niet zelf te doen. Je kan vrij veel aan je staf delegeren, zoals trainingen, media, jeugdteams, etc. Ook is er een mode die 'touch version' heet, dat is een behoorlijk gecomprimeerde versie van het spel en is een goede manier om het te leren kennen.

Mocht je toch het hele spel willen gaan spelen en je hebt geen zin om tientallen uren aan saves van anderen te bekijken (wat ik wel begrijp) dan zou ik aanraden om het spel op te starten, de tutorials te volgen die standaard in het spel zitten en worden geactiveerd als je voor het eerst een save opstart. En zodra je in menu's komt die je niet helemaal begrijpt dan googlen. Er zijn talloze guides en video's over zo'n beetje elk aspect van het spel.

Bedankt voor je antwoord. Ik kan me inderdaad voorstellen dat een ervaren speler het spel veel minder gecompliceerd vindt dan een leek (of in mijn geval iemand die niet verder kwam dan CM 01/02). En dat je door tutorials enz veel kunt leren over het spel.
Maar vind je al die opties ook een meerwaarde? Je hebt het bijvoorbeeld in een paar posts hierboven over de interacties met spelersmakelaars. Wellicht erg realistisch, maar voegt het iets toe tov het kopen/verkopen bij eerdere versies of is het alleen maar irritant/kost extra tijd? Zo kan ik wel meer dingen bedenken, al lees ik dat je ook opties hebt om je personeel dit soort dingen te laten doen.

Kijk, ik zelf speel een simpele ESMS manager game online, met maar weinig opties en maar 1 a 2 wedstrijden per week. Voor mij prima, kan binnen een paar minuten klaar zijn met de opstelling/voorbereiding voor de wedstrijd. Daardoor lijkt FM zoals je zegt overweldigend.
 
Bovenaan