Filmpjes/linkjes van internet

Pascallovic

Well-known member
Ik denk dat je met foto's en filmpjes tot in de eeuwigheid er mee achtervolgt word. Stel je word in de eerste klas gepest je komt in de tweede klas in een nieuwe andere klas met allerlei andere kinderen je ligt aardig goed in de groep en op eens duiken die filmpjes weer op. Dan krijg je geestelijk als kind volgens mij een aardige klap moet je alles op nieuw beleven.
Dat is inderdaad wel iets anders dan wat er vroeger was, want toen had je niet het 'gemak' van foto's en filmpjes waar je nu als kind sneller toegang tot hebt met je smartphone. Al worden die filmpjes/foto's ook wel vaak zelf gemaakt door het slachtoffer in eerste instantie. Dat ze dat doen snap ik niet, maar dat zal wel aan de leeftijd liggen.


Er is denk ik veel meer aandacht voor wat denk ik alleen maar een goede zaak is, alleen komen er nu wel veel meer slachtoffers te voorschijn.

Dat zal je de komende jaren ook zien met de campagne pesten op het werk.
De aandacht voor het pesten is ook zeker een goede zaak. Het is mij ook overkomen, heb er zelf ook te lang niks meegedaan/ over gezegd en het heeft toch een grote invloed gehad op mijn persoonlijkheid. Zowel negatief als positief overigens.

Maar als ik soms hoor waar mensen mee komen qua gepest worden denk ik ook wel dat ze zich niet moeten aanstellen. Maar dan projecteer ik het weer op mijn situatie van vroeger. Je moet tegen een stootje kunnen.
 

JMD

Well-known member
Als docent die inmiddels 13,5 jaar voor de klas staat heb ik de sociale media zien komen.

Vroeger toen ik zelf op school zat (en velen hier hebben dat ook meegemaakt) had je meerdere sociale groepen. Mijn school was 9 km van huis, mijn vrienden die ik daar had zag ik op school, sprak ik soms mee af na school, maar niet vaak. Verder sportte ik (eerst voetbal, later badminton), daar had ik een vriendengroep, en verder nog een aantal vrienden die vlakbij woonden die ik van vroeger kende. Als ik op vrijdagmiddag mijn klasgenoten gedag zei, dan zag ik ze niet eerder dan maandagochtend, ik sprak ze ook niet eerder dan dat. Dat was bij eenieder zo. Pesten gebeurde dan ook bijna niet buiten school, voor een school was pesten makkelijk te controleren en in de gaten te houden.

Tegenwoordig lopen die kinderen op vrijdagmiddag school uit, en als ze thuis zijn (soms al eerder, want ze appen zelfs op de fiets) gaat het gesprek gewoon verder. Daar betrekken ze dan tevens kinderen uit 'andere groepen' bij. Je voetbalvriend spreekt ook met je schoolvriend, terwijl ze 10 km van elkaar wonen soms. De pestkoppen kunnen dus veel makkelijker groepjes vormen om tegen iemand te keer te gaan. Voor school is dit niet meer controleerbaar, je kan niet van iedereen hun whatsapphistorie bijhouden. Wel natuurlijk preventief waarschuwen. En zolang een leerling niks zegt weet school het ook niet. Pas als een ouder (of leerling) gaat klagen dan komt het probleem naar buiten, en ligt de bewijslast direct ook duidelijk, want het staat op 'schrift' (mobiel). Overigens zijn er dan nog steeds ouders (van de pestkoppen) die dan zeggen dat 'hun kind dat nooit doet'. Het gaat tegenwoordig dus veel sneller 'met zijn allen tegen 1', waar het vroeger hoogstens de hele klas tegen je was, slepen die er nu digitaal vrienden bij en is de overmacht groter. En als je dan idd met zo'n mobiel tegenwoordig makkelijk foto's kan maken is een schunnige foto snel gemaakt (in bv de kleedkamer bij de gymles).

Wel ben ik het met Pascallovic eens dat er tegenwoordig heel snel over 'gepest' wordt gesproken. Ik vind je moet kunnen uitdelen en incasseren, en zolang het verbaal gaat (en niet te heftig en te lang) is het wat mij betreft overigens plagen en geen pesten.

Ik prijs mezelf gelukkig dat in alle jaren dat ik mentor ben geweest ik nog nooit een pestsituatie in mijn mentorklas heb gehad. Heeft er natuurlijk ook mee te maken dat ik vooral mentor ben van klas 3, digitaal pesten komt veel meer voor in groep 8/ brugklas. En als je daar dan wel eens ziet wat er getypt wordt, dat is echt schandalig.
 

Jozsef

New member
Filmpjes/linkjes van internet

Goed verhaal, JMD. Groep 8 inderdaad. En ouders aanspreken helpt doorgaans echt niet. Die denken ook, dat doet mijn kind niet. Hoeveel bewijzen je ook aandraagt, ze blijven zoeken naar excuses.
Maar goed, ben wel klaar met deze discussie maar voor mij is het simpel: Voor een opgroeiend kind in deze specifieke leeftijdscategorie is het al moeilijk genoeg z?nder Facebook of Instagram.
Ik daag iedereen hier uit om meer voordelen te benoemen dan nadelen. Dan kan je mij bekrompen vinden, ik noem het liever verstandig. Ik heb namelijk gezien hoe hard en gemeen kinderen kunnen zijn. 12 jaar, de kankers en hoeren en maak haar kapot vliegen over je beeldscherm of 't de normaalste zaak van de wereld is.
Als ze straks een paar jaar ouder is mag ze zelf bepalen wat ze wilt ( ik weet het antwoord al), nu hebben wij dat voor haar beslist iol met school. Wij hebben namelijk weer de oude vrolijke meid terug en dat is toch echt het enige dat telt. Dan maar "bekrompen".
 

SanMark.

Well-known member
Voor op gesteld Jozsef , ik zie ook zeer weinig voordelen in Facebook e.d. Dat is voor mij dus ook een reden om het niet te hebben, gevoelsmatig zeg ik dan ook hoe meer je op Facebook plant hoe leger je leven is.

Mooi dat jullie op deze manier het tot stand hebben kunnen brengen.
 

JMD

Well-known member
Ik daag iedereen hier uit om meer voordelen te benoemen dan nadelen. Dan kan je mij bekrompen vinden, ik noem het liever verstandig. Ik heb namelijk gezien hoe hard en gemeen kinderen kunnen zijn. 12 jaar, de kankers en hoeren en maak haar kapot vliegen over je beeldscherm of 't de normaalste zaak van de wereld is.
Het heeft wel degelijk voordelen, maar zeker ook nadelen.

Zonder social media wordt ook echt wel gescholden op schoolpleinen, alleen is bij social media de drempel lager en wordt er sneller gescholden en vooral harder.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Deze man draaft misschien een beetje door. Zeker richting het einde. Maar veel van wat hij zegt snijdt wel hout. Quinsy en zijn vriendjes cre?ren een kloof, deze man bouwt bruggen.

[video]http://www.dumpert.nl/mediabase/6676888/f92d98a1/braboneger_over_quinsy_gario.html[/video]
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Quinsy is een hele enge, nare man. Hij misbruikt de vrijheid van meningsuiting en het openbare medium twitter om haat te zaaien, mensen uit elkaar te drijven en hele bevolkingsgroepen in verlegenheid te brengen. En als hij er dan vervolgens op aangesproken wordt (ok?, soms in bewoording wat ik van een minstens net zo laag niveau vind) dan speelt meneer het grote slachtoffer en doet hij aangifte. Het is een cirkeltje wat zich eens in de paar maanden herhaalt. Quinsy twittert iets ontzettend ongenuanceerds (vaak zelfs racistisch), krijgt een bak shit over zich heen, gaat huilen en zegt vervolgens dat hij verkeerd begrepen is en het allemaal niet zo bedoeld had. Doorzichtig, populistisch geneuzel.

En dan zeggen mensen weleens tegen mij, joh maak je niet zo druk om zo'n gast. Maar dat doe ik dus wel. Ik heb namelijk een enorme hekel aan mensen die eraan bijdragen dat groepen mensen tegen elkaar opgezet worden. Dat resulteert in conflicten en vanuit die conflicten geweld. En als er iets is wat ik achterlijk vind is het wel geweld omdat iemand er toevallig anders uit ziet, of uit een ander land komt. Totaal bezopen. Maar mensen als Gario, maar ook Sylvana Simons, Regilio Tuur en Patrick Kicken, misbruiken hun publieke status om te pas en te onpas de racismekaart te trekken. Zogenaamd om racisme tegen te gaan. Nee, domme idioten. De Braboneger en Ahmed Aboutaleb, d?t zijn mensen die het racismeprobleem helpen op te lossen. Niet van die debiele schreeuwers als jullie.

Zo, dat moest er effe uit. Ik ga pitten.
 

Pascallovic

Well-known member
Als je 3 berichten van Gario leest of hoort wordt je spontaan racistisch. Die heeft met zijn gekloot echt meer mensen racistische neigingen gegeven, dan dat hij een probleem oplost. Triest dat dit soort mensen de boel ophitsen en problemen verergeren dan dat ze het proberen op te lossen. Dan mogen anderen het beeld weer gaan repareren, zoals de Braboneger.
 

Maasveld

Well-known member
Deze man draaft misschien een beetje door. Zeker richting het einde. Maar veel van wat hij zegt snijdt wel hout. Quinsy en zijn vriendjes cre?ren een kloof, deze man bouwt bruggen.

[video]http://www.dumpert.nl/mediabase/6676888/f92d98a1/braboneger_over_quinsy_gario.html[/video]
Haha dat stukje over het ski?n, briljant! Deze man heeft groot gelijk, dat ziet ieder weldenkend mens.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
gifs_06.gif


Speciaal voor Janssen
 
Bovenaan