Feyenoord in Europa

Jamel

Administrator
Forumleiding
Maak de vergelijking eens tussen de gewonnen uitwedstrijden over die periode en dit jaar. Waarschijnlijk hebben we dit jaar meer uitwedstrijden Europees gewonnen dan de afgelopen tien jaar.
In die tien jaar voor dit seizoen enkel gewonnen bij Hapoel Beer Sjeva en Standard Luik. In 24 wedstrijden.

Jamel

Administrator
Forumleiding
Denk dat je nu toch iets te makkelijk voorbij gaat aan Kiev, Sjakhtar en Krasnodar. Verder staat Rangers nu in de EL finale.
Ik vind die drie echt niet sterker dan Slavia, wat de afgelopen 4 jaar drie Europese kwartfinales heeft gespeeld, en Marseille.

Rangers heeft nu inderdaad een geweldig seizoen. Fantastisch voor hen en voor Gio natuurlijk. Maar voor dit seizoen hebben zij de afgelopen jaren toch ook niets gepresteerd op Europees niveau?

PES5

Administrator
Forumleiding
Dynamo Kiev, Sparta Praag, Kuban Krasnodar, Besiktas, AS Roma, Manchester United, Fenerbahce, Manchester City, Napoli, Sjakhtar Donetsk, Trencin, Rangers, Young Boys, Dinamo Zagreb en Wolfsberger AC.

Dit zijn alle tegenstander waar Feyenoord de afgelopen 10 jaar van verloren heeft in Europa. Als we even Roma, United, City en Napoli buiten beschouwing laten en de andere 11 vergelijken met het volgende rijtje:

Drita, Luzern, Elfsborg, Maccabi Haifa, Slavia Praag, Union Berlin, Partizan Belgrado, Slavia Praag en Marseille.

Buiten de eerste drie gekeken; niemand die mij wijs kan maken dat de elf van het eerste rijtje sterker zijn dan de 5 van het laatste rijtje. En dat zet de prestatie van Feyenoord in het juiste perspectief. Tuurlijk is de Conference League geen Champions League, dat snapt iedereen. Maar het gaat me echt te ver om dit toernooi weg te zetten als een Jut & Jul competitie, als je puur kijkt naar de tegenstanders die we hebben gehad en verslagen. Het is een prestatie van formaat en ik ben er ongelooflijk trots op.

Dus je wilt een vergelijking maken en haalt dan eerst Roma, United, City en Napoli weg?

En dan bij de ConL haal je de drie zwaksten weg?

Je hebt een Tsjechische topclub verslagen, een Duitse subtopper en een Franse topclub en nu tref je een Italiaanse subtopper. Prima prestatie inderdaad, maar over de breedte gezien is de ConL natuurlijk wel een Jut&Jul competitie.

Neemt niet weg dat een Europese finale waanzinnig moeilijk is om te halen.

PES5

Administrator
Forumleiding
Ik vind die drie echt niet sterker dan Slavia, wat de afgelopen 4 jaar drie Europese kwartfinales heeft gespeeld, en Marseille.

Rangers heeft nu inderdaad een geweldig seizoen. Fantastisch voor hen en voor Gio natuurlijk. Maar voor dit seizoen hebben zij de afgelopen jaren toch ook niets gepresteerd op Europees niveau?
Shakhtar, Fenerbahce, Krasnodar en Kiev waren toen ook van een andere orde dan dat ze nu zijn.

• Leuk
Waarderingen: erka

Jamel

Administrator
Forumleiding
Dus je wilt een vergelijking maken en haalt dan eerst Roma, United, City en Napoli weg?

En dan bij de ConL haal je de drie zwaksten weg?

Je hebt een Tsjechische topclub verslagen, een Duitse subtopper en een Franse topclub en nu tref je een Italiaanse subtopper. Prima prestatie inderdaad, maar over de breedte gezien is de ConL natuurlijk wel een Jut&Jul competitie.

Neemt niet weg dat een Europese finale waanzinnig moeilijk is om te halen.
Nee, ik heb ze laten staan. Maar probeerde enkel aan te geven dat ik zelf ook wel snap dat die vier van een gelijkwaardig of hoger niveau zijn in vergelijking met onze Conference League tegenstanders. Ik heb trouwens alle zwakke Europa League tegenstanders wel weggelaten. Want ja, we hebben ook weleens gewonnen in een Europese wedstrijd.

We hebben trouwens ook gewonnen van de kampioen van Israël en de nummer 2 van Servië. Ploegen die echt niet onder doen voor bijvoorbeeld Trencin en Wolfsberger AC.

Mijn punt is dat het, los van de finaleplaats, sowieso een bijzonder seizoen is in vergelijking met de jaren ervoor. Omdat we qua tegenstand niet zozeer alleen maar veel slechtere ploegen hebben getroffen, in vergelijking met andere seizoenen. Maar dat we toen overal in Europa structureel niet konden winnen en dit seizoen opeens wel.

Susaa

Well-known member
Wat kan het allemaal schelen jongens....

Ik moest vanmiddag spontaal even denken aan de dansende Swen van Beek op het plastic van AS Trencin, in mijn ogen het absolute dieptepunt van Feyenoord in Europa.

Jamel

Administrator
Forumleiding
Wat kan het allemaal schelen jongens....

Ik moest vanmiddag spontaal even denken aan de dansende Swen van Beek op het plastic van AS Trencin, in mijn ogen het absolute dieptepunt van Feyenoord in Europa.
Kom je ook naar Rotterdam de 25e voor een ouderwets avondje feesten met de forumvrienden van weleer?

erka

Well-known member

Wat probeer je nou te bewijzen? Feyenoord heeft topprestatie geleverd, daar is toch niemand het mee oneens.

erka

Well-known member
Shakhtar, Fenerbahce, Krasnodar en Kiev waren toen ook van een andere orde dan dat ze nu zijn.

De Oekrainse ploegen waren vaste klant in de CL, overleefden de groepsfase ook wel eens en Donetsk heeft uit die tijd een Uefacup in de kast.

erka

Well-known member
Wat doe je nou ineens onaardig tegen mij? Ik ben gewoon enthousiast.

Al die vergelijkingen slaan toch nergens op? Die ploegen die jij noemt waren in die tijd veel sterker dan nu, zoals PES5 ook aangeeft. Dat kun je toch niet met elkaar vergelijken.

erka

Well-known member
Dat Feyenoord eindelijk eens naar behoren heeft gepresteerd in Europa.😉

En Rangers heeft dan niks gepresteerd (net als Feyenoord de afgelopen jaren in Europa) maar daarom zijn ze ineens niet sterk. Terwijl die gewoon de finale halen van een sterker toernooi.

Jamel

Administrator
Forumleiding
En Rangers heeft dan niks gepresteerd (net als Feyenoord de afgelopen jaren in Europa) maar daarom zijn ze ineens niet sterk. Terwijl die gewoon de finale halen van een sterker toernooi.
Erka... Ze waren in 2019 niet zo sterk, toen speelden we tegen hen. Ze stonden toen qua UEFA ranking derde van onder, met enkel Cluj en Ferencvaros die nog lager geklasseerd stonden.

Maar goed.. Het punt wat ik probeer te maken is dat vele mensen (mezelf incluis) de Conference League vooraf zagen als een slap aftreksel van de Europa League. Een Jut & Jul competitie, zo noemde Van Gaal het bijvoorbeeld. Echter ben ik er zelf inmiddels anders over gaan denken, gelet op de tegenstand die we tot nu toe hebben gehad. Dus ben ik even de geschiedenisboeken in gedoken en gekeken waar we de afgelopen tien jaar in de Europa League tegen hebben gespeeld. En dan is mijn conclusie dat we in die tien jaar best vaak van ploegen hebben verloren, waarvan er behoorlijk wat niet zo zeer sterker zijn dan wie we dit seizoen wel hebben verslagen.

Het punt is dus dat ik enthousiast ben en trots ben op de ontwikkeling die we opeens hebben gemaakt. Van troosteloos verliezen van Wolfsberger, Trencin en Dinamo Zagreb naar winnen van Berlin, Slavia Praag en Marseille. Dat staat overigens nog steeds in schril contrast met bijvoorbeeld de Champions League prestaties van Ajax, maar neemt niet weg dat ik al de hele dag op een roze wolk leef. Dus nogmaals, waarom doe je opeens zo onaardig tegen mij? Wat probeer jij eigenlijk te bewijzen?

erka

Well-known member
Was niet onaardig bedoeld maar ik snap jouw vergelijkingen totaal niet, en zo te zien niet alleen ik.
Geniet ervan!

Susaa

Well-known member
Kom je ook naar Rotterdam de 25e voor een ouderwets avondje feesten met de forumvrienden van weleer?

Wordt op deze datum heel lastig ivm met werk en training bij mij op de voetbalclub.

Maar op een meer geschikt moment, graag!!

Reinoud

Well-known member
Denk dat de goede prestaties van Feyenoord ook in de Europa League had gekund. Maar daar was het deelnemersveld vanaf het begin sterker. Feyenoord heeft relatief zware tegenstanders gehad, maar Partizan en Maccabi schat je m.i. te hoog in. Laatste fase Conference League is erg leuk maar als je kijkt naar de poule van AZ, het feit dat Kopenhagen en Bodo zo ver kwamen geeft ook wat aan over het niveau.

Maar nogmaals de prestaties van Feyenoord zijn los te zien van het algehele niveau van de competitie.

Bovenaan