FC Twente nieuws

Atreides

Well-known member
Pascallovic, Theo Janssen Ik vind Brama de de belangrijk­ste speler in de historie van de club. Ben benieuwd naar je standpunt.

[h=1]Theo Janssen: Bij Ajax kwam Afrojack, bij FC Twente kwam Jannes[/h]
InterviewTien jaar na de landstitel van FC Twente kijkt Theo Janssen terug. ,,Ik heb m’n credits wel gehad, maar ik vind dat Wout Brama de meest onderschatte speler van ons elftal was.”
Leon ten Voorde 27-04-20, 23:43




Zelfs bij iemand die heel goed is in niets doen, begint de onrust inmiddels toe te slaan. „Je verveelt je de pest.” Zijn werk als analyticus op tv is stilgevallen en hij heeft de hele voorbereiding van zijn ploeg Vitesse onder 18 jaar inmiddels uitgewerkt. Theo Janssen is daarom maar begonnen met wat klusjes in huis, maar het moet niet te gek worden natuurlijk. Vorige week liep hij tijdens een wandeling tegen een tak aan. Dat krijg je, als je dingen tegen je natuur gaat doen.



https://www.ad.nl/nederlands-voetba...bij-fc-twente-kwam-jannes~abeb2bc7/104016608/


Wout Brama (links) en Theo Janssen duelleren in het duel tegen Bremen met de de huidige assistent-trainer van FC Twente Peter Niemeyer. © Lars Smook
Gelukkig voor hem zijn de beelden van vroeger er nog om mee te vermaken. Janssen volgt de serie in de krant over de route naar de titel van FC Twente met een glimlach.




Ik vind Brama de de belangrijk­ste speler in de historie van de club
Theo Janssen​

„Ik vind het leuk om al die verhalen terug te lezen”, zegt hij. De grondlegger van het succes - Fred Rutten - noemde Janssen onlangs de belangrijkste speler van die ploeg vol giganten. „Mooi om dat te horen, maar ik vind dat Wout Brama daar ook bijhoort. Ik ben het er 100 procent mee eens dat Bryan Ruiz voor ons van onschatbare waarde was, maar wij hielden het elftal met z’n tweeën in balans. Theo en Wout waren goud. Ik heb m’n credits wel gehad, maar ik vind dat Wout de meest onderschatte speler van ons elftal was.”

In al die jaren bij Vitesse, Ajax, Genk en het Nederlands elftal zegt Janssen geen speler te hebben meegemaakt waarmee hij zo’n klik heeft gehad. „Ik heb zonder Wout nooit meer zo stabiel en goed gespeeld als met hem naast me. En ik denkt dat dat andersom ook voor Wout gold”, zegt de inmiddels 38-jarige Arnhemmer.




„Ook buiten het veld konden we het prima vinden. We hadden sowieso een hartstikke leuk team. Wout is een intelligente speler en tactisch sterk. Wij hielden het elftal bij elkaar en hadden oog voor de organisatie en de restverdediging. Wout dichtte de gaten, waardoor anderen konden excelleren. Ronnie Stam had nog wel eens een kapbeweging in huis, waardoor hij aanvallend doorkwam, maar verder hadden wij met Wisgerhof, Douglas en Tiendalli niet drie verdedigers die aan de bal de sterren van de hemel speelden. Dus zorgden wij er met z’n tweeën voor dat die vier toppers voorin lekkere ballen kregen.”



https://www.ad.nl/nederlands-voetba...-bij-fc-twente-kwam-jannes~abeb2bc7/12549162/


Theo Janssen schudt PSV-speler Ola Toivonen af. © Henk Jan Dijks



Het FC Twente van nu is niet veel: het is hollen en vliegen
Theo Janssen​

„Wout heeft als speler eigenlijk maar één nadeel en dat gold ook voor mij”, vervolgt Janssen. „Je moet ons niet veertig meter achter een tegenstander laten lopen. Als de ruimtes te groot werden, kwamen wij in de problemen. Maar wij hadden het toen zo goed voor elkaar, dat dat nooit gebeurde. We lieten het elftal constant kantelen en schoven met de linies over het veld. Daardoor hoefden we de ballen vaak ook niet eens echt af te pakken, die kwamen als het ware als vanzelf bij ons terecht, omdat we altijd goed stonden.”




En dat is in de ogen van Janssen nou net het grote probleem van het FC Twente van nu, waar Brama voor het stilleggen van het seizoen uit wegviel. „Ik zag Wout wel eens in het strafschopgebied van de tegenstanders opduiken, maar dat gaat toch helemaal nergens over?”, zegt Janssen.

„Het huidige FC Twente is niet echt wat je zegt een geweldig elftal. Het is hollen en draven en hopen op een gelukje van een individualist. Tactisch houdt het niet over. En in dat elftal maakt de trainer geen gebruik van de meest ervaren speler, Wout Brama. Daar kan ik met de kop niet bij. Als ik nu trainer was van een eredivisieploeg, haalde ik hem meteen op. Zet naast hem nog een controlerende middenvelder en een creatieve nummer 10 ervoor en je hebt in de eredivisie uitstekend voor elkaar.”

[h=2]Geen respect[/h]
Janssen vindt de hele affaire Brama ‘onbegrijpelijk’. „En ook pijnlijk. Zo ga je niet om met een speler die zoveel heeft betekend voor de club. Het getuigt van weinig respect van de trainer. Ik heb Wout en Sander (Boschker, red.) ook allebei gebeld nadat de tapes waren uitgelekt. Dat zijn toch de jongens waar ik mee heb gespeeld. Voor iedereen was dit een vervelende situatie. Ik overdrijf echt niet als ik stel dat ik vind dat Wout misschien wel de grootste speler is uit de historie van de club. Hij is kampioen geworden in 2010 en toen niemand naar Twente wilde, heeft hij in de eerste divisie de handschoen opgepakt en is hij weer kampioen geworden.”



Janssen werd in de drie jaar bij FC Twente kampioen, twee keer tweede en hij won in 2011 de beker na een heroïsche zege op Ajax. Als speler van Ajax pakte hij ook de titel. „Was ook mooi, maar toch anders. Bij Ajax wilde half bekend Nederland vrienden met je zijn. Op het feest bij Ajax kwam Afrojack langs, bij FC Twente hadden we Jannes. Snap je het verschil? Bij FC Twente kwamen de emoties van dieper. FC Twente is zonder twijfel de mooiste periode uit mijn loopbaan geweest. Die supporters, het enthousiasme rond de club. En dat is nog steeds zo. Het voetbal is niet veel, maar de mensen blijven maar komen. Uniek.”

https://www.ad.nl/nederlands-voetba...-afrojack-bij-fc-twente-kwam-jannes~abeb2bc7/

 

Atreides

Well-known member
Fc Twente heeft een siesta gedaan, een Corona gedronken en zo rond de tapas kwam het hoge woorden eruit. Caramba! van Leeuwen is geen TD meer.

Wat mij betreft een pijnlijk en volkomen terechte verwijdering. Er zit bij Twente meer in het vat en het lijkt erop van Leeuwen het omgekeerde MvG-syndroom heeft. De aanzienlijke middelen, de ooit uitstekende jeugdopleiding en het gigantische thuisvoordeel werden gewoon onvoldoende benut.

Edit, volgens dit overzicht zelfs de 6e club qua salarisbudget: https://www.vi.nl/pro/psv-wil-snelle-salarisverlaging-zo-hoog-is-de-nood-in-de-eredivisie
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
polley.jpg


Prince Polley, was behoorlijk populair in zijn tijd. Scoorde ook regelmatig.
 

De Groene Scout

Well-known member
Tja, wat moet je hier nu weer van zeggen? Club weet het volgens mij ook echt niet. Geen idee wat ze achter de hand hebben of mee bezig zijn achter de schermen.

Technisch directeur Ted van Leeuwen weg bij FC Twente

ENSCHEDE - Ted van Leeuwen vertrekt aan het eind van dit seizoen bij FC Twente. „De directie van FC Twente is na evaluatie tot de conclusie gekomen dat het beter is dat de wegen van Ted van Leeuwen en FC Twente zich scheiden”, zo staat er in het officiële persbericht van de club te lezen.
Van Leeuwen wil zelf niet reageren. Algemeen directeur Paul van der Kraan zegt in het statement van de club het volgende: „Ted van Leeuwen heeft vorig seizoen met het behalen van de titel in de Keuken Kampioen Divisie en daardoor te zorgen voor directe terugkeer naar de Eredivisie fantastisch werk geleverd. Dit seizoen heeft de club zich, weliswaar op ongebruikelijke wijze, weten te handhaven in de Eredivisie. Om een nieuwe stap te zetten willen we een andere koers varen. Uiteraard zijn we Ted zeer erkentelijk voor al datgene wat hij de afgelopen twee seizoenen heeft gerealiseerd. Daarvoor zijn we hem veel dank verschuldigd.”



[h=2]Geen chemie[/h]
Het was dit seizoen een publiek geheim dat het niet boterde tussen de twee directeuren van FC Twente. De eerste barstjes ontstonden, omdat er volgens de technische leiding in de zomer een hap uit het spelersbudget werd gehaald. Van der Kraan ontkende dat. De chemie tussen de twee was gaandeweg het seizoen verdwenen.

[h=2]Kritiek[/h]
Van Leeuwen kwam dit seizoen ook steeds meer onder vuur te liggen van de achterban. Zijn werk werd vorig jaar nog geroemd, maar door het vaak matige spel werd zijn aankoopbeleid regelmatig bekritiseerd. Hem werd onder meer verweten dat hij teveel buitenlanders naar FC Twente had opgehaald. Van Leeuwen verdedigde dat altijd door te zeggen dat die spelers stukken goedkoper waren en dat dat de enige manier was voor FC Twente om tot een kwalitatief goede selectie te komen. Uit zijn koker kwam de aanstelling van trainer Gonzalo Garcia. Zijn contract loopt af. Het is nu zeer de vraag of Garcia aanblijft in Enschede.

[h=2]Tweede periode[/h]
Van Leeuwen werd in 2018, na de degradatie van FC Twente, benoemd tot technisch directeur. Onder zijn leiding keerde FC Twente direct terug naar de Eredivisie. Dit seizoen heeft de club zich gehandhaafd in de Eredivisie. Van Leeuwen was in het seizoen 2015/2016 al eerder in dienst bij FC Twente. Daarna was hij twee jaar technisch directeur bij Esbjerg fB, waarmee hij in het seizoen 2017/2018 promoveerde naar de hoogste klasse in Denemarken.
 

Atreides

Well-known member
Oei. Als Ted vertrekt, zullen de Spanjaarden en andere talenten uit zijn netwerk waarschijnlijk ook wel verkassen. Is dat een verstandige zet?

Gezien het spelersbudget van Twente wel ja.

Kun je trouwens een nieuwe poll maken wie de nieuwe TD moet zijn? En of ze het contract met die Garcia niet moeten verlengen?

Goed opvolgers zouden kunnen zijn;
Fred Rutten (dubbelrol);
Ron Jans (dubbelrol);
Fred Grim (misschien een dubbelrol);
 

De Groene Scout

Well-known member
Ben niet zo'n insider. Volg het op gepaste afstand. Heb al wel namen voorbij zien komen van Mo Allach, Andries Jonker, Alex Pastoor, André Paus en uiteraard Fred Rutten, Fred Grim en Ron Jans.
 

de waan

Well-known member
Andries Jonker, die gaat natuurlijk meteen allemaal vriendjes van De Volewijckers binnen hengelen. Al is de binnenstad van Enschede bijna net zo gezellig als Amsterdam Noord, dus die zullen zich wel thuis voelen.
 

De Groene Scout

Well-known member
De naam van Rini Coolen gaat steeds vaker rond in de regio en ook wordt geopperd dat Theo Janssen mogelijk in een assistentenrol bij Twente komt.
Maar nu het echte nieuws: directeur v.d. Kraan heeft vanmiddag koffie gedronken met Alfons Groenendijk.
 

de waan

Well-known member
Alfons Groenendijk presteert met heel matige teams toch ook vaak opvallend goed. Gezien de situatie waarin Twente zit lijkt me dat dan ook geen slechte.
 

Batigoal

Well-known member
Alfons Groenendijk presteert met heel matige teams toch ook vaak opvallend goed. Gezien de situatie waarin Twente zit lijkt me dat dan ook geen slechte.

Prima trainer. Ook handig voor de Spanjaarden, want die kunnen hem gewoon señor Alfonso noemen!
 
Bovenaan