F1 en andere motorsport

Status
Niet open voor verdere reacties.

gevegt

Well-known member
Het lijkt mij logischer dat het team in de gaten houdt hoe vaak je dit kunt doen en hoe lang. Sterker nog, als het evident tot het opblazen van je motor kan leiden dan ligt het mi in de lijn der verwachtingen dat het team dit gewoon dicht zet.
Dat kunnen voor de race doen, maar dan zou je ook de kans op punten of nog beter te niet doen. Ook licht het eraan hoe gevoelig je motor is. Ik denk niet dat Honda er heel veel gebruik van maakt.
Voor de intrede van alle beperkingen, zag je veel vaker dat een motor werd opgeblazen. Puur omdat ze toen bijna altijd op de limiet reden.
 

JMD

Well-known member
Vettel heeft ook 3 strafpunten gekregen op zijn licentie. Staat nu op 9 over het laatste jaar. Bij 12 heb je een wedstrijd schorsing.
 

Ivanhoe

Active member
Even opgezocht en volgens RB hebben zij niet de beschikking over een 'powerboost' tijdens de kwalificatie.

https://racingnews365.nl/red-bull-mist-halve-seconde-in-kwalificatie-door-ontbreken-powerboost/

Tijdens de race kunnen ze natuurlijk wel het vermogen tijdelijk even opschroeven.
Maar dat kunnen/mogen de rijders zelf niet doen, alleen op instructie van de pitmuur. Dat Max de auto zelf zou overbelasten en de veroorzaker is van zijn pech is een belachelijke veronderstelling. Ricciardo had hetzelfde in 2015 tegen Kvyatt. Is gewoon pure pech.
 

Eef de Kip

Well-known member
Dat kunnen voor de race doen, maar dan zou je ook de kans op punten of nog beter te niet doen. Ook licht het eraan hoe gevoelig je motor is.

Ja het zal allemaal wel maar de discussie is mi dat als er al zo'n knop op zit die je tijdens de race kunt gebruiken ze dat toch wel nauwkeurig zullen bekijken in relatie tot wat je de motor aan doet. Een team met een budget van een paar honderd miljoen zal het gebruiken van zo'n knop dus niet af laten hangen van schimmige voorschriften als "niet te vaak" of "niet te veel" of wat dan ook als zoiets direct invloed heeft op de betrouwbaarheid van de motor.
Werkelijk alles wordt uitgelezen en elke race levert een paar gig aan data op dus ik geloof er werkelijk geen reet van dat ze zo'n race in gaan onder het mom, "Nou Max, daar zit de knop en gebruik 'm maar, maar niet te veel of te vaak hoor want dan blaas je je motor op". En dat dan race na race maar goed, wellicht ben ik erg na?ef.
 

Ivanhoe

Active member
Ze starten met een motorinstelling voor de race en veranderen die alleen maar (tijdelijk) in overleg met de pitmuur, het is niet zo dat de rijders naar eigen inzicht het motorvermogen mogen veranderen.
 

gevegt

Well-known member
Ze starten met een motorinstelling voor de race en veranderen die alleen maar (tijdelijk) in overleg met de pitmuur, het is niet zo dat de rijders naar eigen inzicht het motorvermogen mogen veranderen.

Ik heb net nog een keer naar de race gekeken en het viel me op dat het toerental van Bottas, terwijl hij iemand inhaalde, omhoog ging en niet meer daalde toen hij er voorbij was. Gezien het verschil van de luchtweerstand kan het niet anders dat hij een 'boost' deed.
 

Ivanhoe

Active member
Ik heb net nog een keer naar de race gekeken en het viel me op dat het toerental van Bottas, terwijl hij iemand inhaalde, omhoog ging en niet meer daalde toen hij er voorbij was. Gezien het verschil van de luchtweerstand kan het niet anders dat hij een 'boost' deed.
Kan zeker, heb vorige seizoenen vaak genoeg "engage Strat 6" gehoord over de Mercedes radio, voor extra vermogen om in te halen. Gebeurt wel altijd in overleg met de pitmuur, omdat je die setting alleen kunt gebruiken als temperatuur, oliedruk, etc het toelaten.
 

gevegt

Well-known member
Kan zeker, heb vorige seizoenen vaak genoeg "engage Strat 6" gehoord over de Mercedes radio, voor extra vermogen om in te halen. Gebeurt wel altijd in overleg met de pitmuur, omdat je die setting alleen kunt gebruiken als temperatuur, oliedruk, etc het toelaten.
Dat weet ik. Toch blijf ik van mening dat een coureur, en het team, kunnen beslissen om de motor eigenlijk te zwaar te belasten om verder naar voren te komen.
Voorbeeld: Mclaren. die nemen alle straffen voor lief om, zodra ze de kans krijgen, een nieuwe motor compleet in gort te rijden als ze op het podium kunnen komen.

Het valt me trouwens op dat McLaren een heel goede wegligging heeft.
 

Ivanhoe

Active member
Eens, maar punt dat gemaakt werd was dat het aan Max zijn rijstijl lag dat hij zoveel motorpech had en dat is echt onzin. Max belast die motor echt niet meer dan Ricciardo, hij heeft tot nog toe gewoon pech, net zoals Ricciardo dat had in 2015
 

gevegt

Well-known member
Eens, maar punt dat gemaakt werd was dat het aan Max zijn rijstijl lag dat hij zoveel motorpech had en dat is echt onzin. Max belast die motor echt niet meer dan Ricciardo, hij heeft tot nog toe gewoon pech, net zoals Ricciardo dat had in 2015

Helemaal mee eens.
De pech van Max schijnt ook niet aan de motor gelegen te hebben.

De mooiste uitspraak mbt het winnen in de F! ( en eigenlijk in alle snelheidsporten ) komt van Jackie Steward: de kunst is om zo traag mogelijk te rijden en toch te winnen.
 

Maasveld

Well-known member
Helemaal mee eens.
De pech van Max schijnt ook niet aan de motor gelegen te hebben.

De mooiste uitspraak mbt het winnen in de F! ( en eigenlijk in alle snelheidsporten ) komt van Jackie Steward: de kunst is om zo traag mogelijk te rijden en toch te winnen.
Max zei zojuist dat het wel aan de motor lag.
 

Ivanhoe

Active member
Gisteren ging inderdaad het verhaal dat Het uitvallen te wijten was aan een brokstuk van een andere auto diein zijn radiateur was gekomen. Die blijkt er wel gezeten te hebben maar die heeft hij later weer verloren dus dat was uiteindelijk niet het probleem. Exacte probleem is nog onbekend.
 

gevegt

Well-known member
Gisteren ging inderdaad het verhaal dat Het uitvallen te wijten was aan een brokstuk van een andere auto diein zijn radiateur was gekomen. Die blijkt er wel gezeten te hebben maar die heeft hij later weer verloren dus dat was uiteindelijk niet het probleem. Exacte probleem is nog onbekend.

Wat ik vreemd vind is de opsomming die ze gisteren gaven.. Brokstuk > motor te heet > oliedruk valt weg> motor houdt er mee op.
Dat klinkt natuurlijk heel logisch, maar normaal gesproken is het altijd aan de buitenkant te zien als de oliedruk wegvalt.
 

Ivanhoe

Active member
Lage oliedruk zie je meestal toch niks van, behalve het brandende lampje op je dashbord? Je ziet pas wat als de olie meeverbrand (blauwe rook), maar lage oliedruk kan ook door overhitting van de motor worden veroorzaakt doordat de olie te dun wordt, smering niet goed meer is en de motor uiteindelijk ploft/vastloopt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan