Nee, dat is vertragen.Dat is ook remmen gevegt
Dat weet ik.Even goed, als jij 20 meter eerder van je gas gaat 'rem' je behoorlijk in een F1 bolide
Dat weet ik.
Wat mij een beetje tegenvalt van de FIA is dat ze niet alle data vrijgeven.
Dat kan zijn omdat ze niet kunnen zien wanneer iemand coast of lift, of dat het reglement er niet in voorziet.
Of het moet zijn dat de beelden ons voor het lapje houden.
Het ging mij erom dat er familieleden bij werden gehaald. Dat was t enige.
En het gaat een groot aantal anderen er om dat je tot in den treure oneliners in de trant van "het is net z'n vader" of "ik doe niet mee aan die hype" blijft herhalen alsof je met een goed onderbouwd verhaal komt. Je bent niet wild van 'm en erg sceptisch. Prima, dat post je een keer en in een gekke bui herhaal je het en dan is het helder hoe jij er over denkt.
Nu kom je voor de tigste keer met zo'n nietszeggend verhaal en dan heb je leden die op enig moment niet meer het vermogen hebben om genuanceerd te blijven - enigszins begrijpelijk kan ik dat wel vinden.
Er is verder ook niemand die nu al doet alsof verstappen god's greatest gift to earth is, iedereen is van mening dat hij het allemaal nog zal moeten laten zien maar dat hij bijzonder talentvol is, en dat zien niet alleen de kenners hier maar ook in de F1 wereld zelf zijn die niet op de vingers van 1 hand te tellen, kun je onmogelijk ontkennen.
Nogmaals, je hebt je punt gemaakt, je bent geen fan. Next.
En het gaat een groot aantal anderen er om dat je tot in den treure oneliners in de trant van "het is net z'n vader" of "ik doe niet mee aan die hype" blijft herhalen alsof je met een goed onderbouwd verhaal komt. Je bent niet wild van 'm en erg sceptisch. Prima, dat post je een keer en in een gekke bui herhaal je het en dan is het helder hoe jij er over denkt.
Nu kom je voor de tigste keer met zo'n nietszeggend verhaal en dan heb je leden die op enig moment niet meer het vermogen hebben om genuanceerd te blijven - enigszins begrijpelijk kan ik dat wel vinden.
Er is verder ook niemand die nu al doet alsof verstappen god's greatest gift to earth is, iedereen is van mening dat hij het allemaal nog zal moeten laten zien maar dat hij bijzonder talentvol is, en dat zien niet alleen de kenners hier maar ook in de F1 wereld zelf zijn die niet op de vingers van 1 hand te tellen, kun je onmogelijk ontkennen.
Nogmaals, je hebt je punt gemaakt, je bent geen fan. Next.
Op autotechnisch gebied ben ik een leek, maar als je elke ronde hetzelfde doet, dan ontbreekt toch juist het spelelement? Het lijkt mij logischer dat het spelelement juist is om je elke ronde aan te passen aan de op dat moment geldende omstandigheden. Als buitenstaander zeg ik dan ook dat beide coureurs teveel risico hebben genomen. Max omdat hij er zo vlak achter zat, Grosjean omdat hij eerder remde/snelheid verminderde.De fout ligt niet bij Grosjean, maar er wordt vervolgens wel heel snel geopperd dat de fout dan ligt bij Verstappen, maar uit zijn data blijkt niet dat hij iets anders deed dan de ronde ervoor. Op deze manier wordt het spelelement eruit gehaald. Het gaat nu eenmaal heel hard en er is altijd een kans dat het fout gaat. Dat hoort bij de sport.
In de autosport ( en helemaal in de F1 ) is het de kunst om elke ronde zo economisch mogelijk te rijden. Dat kan zo snel mogelijk zijn, maar hoeft niet.Op autotechnisch gebied ben ik een leek, maar als je elke ronde hetzelfde doet, dan ontbreekt toch juist het spelelement? Het lijkt mij logischer dat het spelelement juist is om je elke ronde aan te passen aan de op dat moment geldende omstandigheden. Als buitenstaander zeg ik dan ook dat beide coureurs teveel risico hebben genomen. Max omdat hij er zo vlak achter zat, Grosjean omdat hij eerder remde/snelheid verminderde.
Op autotechnisch gebied ben ik een leek, maar als je elke ronde hetzelfde doet, dan ontbreekt toch juist het spelelement? Het lijkt mij logischer dat het spelelement juist is om je elke ronde aan te passen aan de op dat moment geldende omstandigheden. Als buitenstaander zeg ik dan ook dat beide coureurs teveel risico hebben genomen. Max omdat hij er zo vlak achter zat, Grosjean omdat hij eerder remde/snelheid verminderde.
Een deel van de paddock valt inmiddels wel over hem heen. Ik doel dan op Massa, Grosjean en Button.
Verstappen haalt nu overigens zijn schouders op, maar van de drie vind ik dat Button wel een punt heeft. Wiens schuld het ook is, je moet niet meteen vinger wijzen naar de ander.
In mijn ogen is het een stom raceongeluk. De enige reden dat ik genoot van de GP Monaco was die jonge durfal die tenminste toonde wat racen in zou moeten houden. Dat is namelijk vechten voor je plek en niet suf elkaar blijven volgen. Ook de FIA geeft in mijn ogen een verkeerd signaal af met de straf, want het lijkt nu alsof racen zonder risico zou moeten gebeuren. De fout ligt niet bij Grosjean, maar er wordt vervolgens wel heel snel geopperd dat de fout dan ligt bij Verstappen, maar uit zijn data blijkt niet dat hij iets anders deed dan de ronde ervoor. Op deze manier wordt het spelelement eruit gehaald. Het gaat nu eenmaal heel hard en er is altijd een kans dat het fout gaat. Dat hoort bij de sport.
Toch krijg ik het gevoel dat de media dit vooral willen voeden. Het gegeven 'de leeftijd' wordt wel heel erg uitgebuit. Ik heb andere Formule 1-coureurs genoeg domme dingen zien doen, zoals bijvoorbeeld Maldonado die daar kampioen in is, maar dat blijft niet zo lang hangen als dit. Ook een Massa, de man van net niet, is te simpel door gelijk de onervarenheid en de leeftijd erbij te halen. Maar je kon er eigenlijk op wachten dat de criticasters gebruik zouden maken van de eerste mogelijkheid om hun gelijk te halen.
Dat inderdaad en het is ook volkomen onlogisch dat hij met versleten banden later - en dus harder - zou remmen.Volgens de data remde Grosjean later en Max op het zelfde punt als een ronde eerder. Toch raakte hij Grosjean.
De enige mogelijkheid is dus dat Grosjean eerder van het gas af ging zonder te remmen. Als je weet dat een F1 auto sneller afremt door van het gas te gaan dan een normale auto doet als die vol in de ankers gaat, is de oorzaak van de crash duidelijk.