Europa League 2015/2016

Abubakari

Well-known member
NAC- Sparta is cult jongen. Daar kan uw Dokkum of Mamio niet aan tippen.

Telstar is ook cult, ga ik ook niet kijken op vrijdagavond. Maar je hebt wel gelijk, het is wel de mooiste affiche in de Juup dit seizoen. Moge ze beide promoveren.

Eef de Kip

Well-known member
Wellicht dat nog mee kan spelen dat je iets van de clubvoorkeur van familie en evt vrienden mee krijgt. Ajax werd er bij mij ingebracht doordat ik bij mijn oma (mijn gehele familie van moederskant is afkomstig uit Amsterdam) in Amsterdam op bezoek ging en mijn jongste oom, toen fanatiek Ajax supporter en nog thuiswonend, zijn enthousiasme overbracht op mij. Toen mijn oma even later om de hoek van de Meer ging wonen en ik elke keer op bezoek gelijk ging kijken bij de trainingen is dat alleen nog maar versterkt.

Later nog wel regelmatig op de West side bij Haarlem gestaan maar toen had ik al een voorkeur ontwikkeld. Ik kan me dan ook helemaal niets voorstellen dat je zou moeten kiezen voor de club uit je stad, wat een onzin zeg. Maar goed, Haarlem failliet dus ik zal morgen maar een seizoenskaart aan gaan schaffen voor Telstar.

gevegt

Well-known member
Toen mijn pa zei dat ik een club moest kiezen en we daar dan heen zouden gaan, koos ik direct voor PSV. Langer weg van huis kon ik mij niet bedenken.

Joost

Well-known member
Ik ben opgegroeid in een wijk die eind jaren zeventig begin jaren tachtig is gebouwd. Dan mag de club uit 1889 stammen, maar de meeste omwoners die veelal uit Amsterdam, Zaanstreek maar ook Zuid-Holland hebben dan nauwelijks een band met de club. Sowieso merk je dat je als Horinees met twee ouders die uit de Zaanstreek komen dat je niet aan alle tradities van de stad of streek meedoet. Van mijn vrienden uit Hoorn komt volgens mij ook vrijwel niemand hun ouders uit Hoorn of Westfriesland. Ik ben ook pas gaan voetballen bij de amateurclub toen ik allang voor Feyenoord was en mijn vader heeft wel bij de amateurclub gevoetbald, maar dat was volgens mij nog voor mijn geboorte. De destijds hoofdklasser in de stad trok mij nou ook niet echt. Die zat in een hele andere wijk.

Je bedoelt de HSV Sport 1889, opgericht 28 juni 1934?

Max

Administrator
Forumleiding
Je bedoelt de HSV Sport 1889, opgericht 28 juni 1934?

Nee, HSV Sport 1889, opgericht 15 mei 1889. Waar je die oprichtingsdatum van 1934 vandaan haalt vind ik overigens wel interessant. Ik heb een jubileum meegemaakt, dat zal ongetwijfeld het 110-jarig jubileum zijn geweest. Toen ving ik iets op dat er twijfels waren vanuit de gemeente (Hollandia mensen) over de oprichtingsdatum. Waar zit dat in? Het is van origine een omnisportvereniging, is dan de voetbaltak zoveel jonger?

Joost

Well-known member
Voor ik op een voetbalforum kwam was ik (Fries, Dokkum) ook voor Ajax, maar door de forum gestapo werd mij al snel duidelijk gemaakt dat dat helemaal niet kan, op je zevende op de lagere school voor Ajax kiezen en dat je hele leven volhouden.

Inmiddels verhuisd had ik geluk, mocht ik -vanuit mijn slaakamer uitzicht op de lichtmasten- voor FC Groningen zijn, maar die verhuisden en ik ook, nu moet ik van de forumpolitie voor Mamio zijn, want dat is nu de dichtstbijzijnde club. Een leeggelopen derde klasser (C) die laatste staan met 1 uit 7. Mooi klot'n, niet doorlullen, maar ik ben ondertussen ook nog steeds voor VV Dokkum, die spelen ook derde klasse (B), maar staan keurig derde. Zal wel niet toegestaan zijn, maar soms moet je gewoon schijt baan de regels hebben.
Ik weet niet, maar ik neem maar aan dat jij heel dicht bij het Gelredome woont want anders moet jij ook gewoon voor die vierde klasser zijn waar je het dichtst bij woont. Support your local scene is meer dan klakkeloos maar voor de hoogst spelende club in stad zijn. Tenminste, zo zijn de regeltjes hier.

Support your local is net zo'n onzin als against modern football. Als er iemand uit Lutjebroek voor Willem II is dan wordt hij als koning in Tilburg onthaald. Maar is iemand uit Gemert voor Ajax dan kan het weer niet.

Je clubkeuze is een persoonlijke en daarin spelen woonplaats en vooral omgeving een grote rol. Ik heb een collega uit Zuid-Oost Brabant die voor Ajax is. Neemt zijn zoons regelmatig mee naar de Arena dus die zijn voor Ajax. Was die vader voor PSV dan zaten ze wekelijks in het Philipsstadion.

Vaak kies je als kind voor een club. Dan is het logisch dat de club die de meeste aandacht krijgt in de media ook de meeste aantrekkingskracht op kinderen heeft. Vandaar dat je over een aantal jaar ook FC Barcelonafans uit Krabbendijke gaat zien. Alleen als de omgeving van het kind de lokale club in de belangstelling staat dan wordt die drang naar successupporter vaak teruggedrongen.

Ik denk wel dat het (actief) supporteren van een lokale club leuker is dan het fan zijn van Ajax/PSV. Zowel omdat je als Ajax of PSV supporter alleen je club kunt zien falen als het feit dat een lokale club dichterbij je staat.

Joost

Well-known member
Nee, HSV Sport 1889, opgericht 15 mei 1889. Waar je die oprichtingsdatum van 1934 vandaan haalt vind ik overigens wel interessant. Ik heb een jubileum meegemaakt, dat zal ongetwijfeld het 110-jarig jubileum zijn geweest. Toen ving ik iets op dat er twijfels waren vanuit de gemeente (Hollandia mensen) over de oprichtingsdatum. Waar zit dat in? Het is van origine een omnisportvereniging, is dan de voetbaltak zoveel jonger?

Dat is de officiele oprichtingsdatum zoals ook bij de Bond geregistreerd staat.

HSV Sport werd inderdaad in 1888 opgericht maar heeft tussen 1920 en 1934 niet deelgenomen aan enige vorm van competitie en bestond in die jaren alleen nog in de gedachten van oud-leden.

Ze hebben dat overigens wel keurig onder het tapijt geveegd in Hoorn.

Max

Administrator
Forumleiding
Dat is de officiele oprichtingsdatum zoals ook bij de Bond geregistreerd staat.

HSV Sport werd inderdaad in 1888 opgericht maar heeft tussen 1920 en 1934 niet deelgenomen aan enige vorm van competitie en bestond in die jaren alleen nog in de gedachten van oud-leden.

Ze hebben dat overigens wel keurig onder het tapijt geveegd in Hoorn.

Enig vorm van competitie is voor een omnivereniging wellicht wat lastiger te achterhalen. Het kan ook een andere sport zijn geweest. Verder weer voer voor discussie wat telt. De bond is daar schijnbaar dus duidelijk in. HSV Sport hanteert zelf uiteraard 1889, maar binnen de gemeente had/heb je wat ambtenaren met antipathie richting de vereniging. Ik heb overigens nog in Venlo een toernooi gespeeld voor clubs van honderd jaar en ouder toen zij hun honderd jarig bestaan vierde. Goed genoeg weggeveegd inderdaad. Hoe kom jij daar zo op?

Joost

Well-known member
Volgens mij was de club in 1889 opgericht als cricket en voetbalvereniging zoals zovelen in die tijd. Ik heb een jubileumboek ingezien waarin zelfs gesteld wordt dat er van de periode 1920-1934 geen enkele vorm van archief is geweest. Geen ledenvergadering, geen vriendschappelijke wedstrijd, niets.

Deze was blijven hangen tijdens het uitzoeken van gegevens voor het project van Waan en mijzelf.

Max

Administrator
Forumleiding
Ik vind het knap. Ik vind het knap lastig om dergelijke informatie boven water te krijgen. De site van de club zelf is nog amateuristischer dan toen ik nog lid was. Ik was er vorig jaar nog met het 125-jarig jubileum bij het re?nie gedeelte. Daar kwam eigenlijk ook nauwelijks iemand op af. Heel weinig jeugdteams nog in lang niet iedere leeftijdscategorie. In mijn tijd was er al een veld opgegeven en nu hebben ze zoals het lijkt nog twee E-veldjes opgegeven. Dat krijg je ook in zo'n nieuwbouwwijk. Opeens een gigantische instroom qua jeugd en dat neemt vervolgens flink af. Daarnaast is lid worden van een voetbalvereniging denk ik sowieso minder populair.

Marinos

Well-known member
Ik denk vooral dat het met het sneue karakter van de club te maken heeft. Er zijn vele opties in Hoorn waar je liever heen gaat ook al Is het een stukje verder fietsen.

Max

Administrator
Forumleiding
Ik denk vooral dat het met het sneue karakter van de club te maken heeft. Er zijn vele opties in Hoorn waar je liever heen gaat ook al Is het een stukje verder fietsen.

Past wel redelijk bij het karakter van de wijk. Verder denk ik dat het wel mee valt met dat men graag verder fiets. De overige vijf clubs liggen namelijk niet zo dichtbij. Zwaag is al een kwartier fietsen, Blokkers, Zwaluwen (vergelijkbare kut club), Always Forward en Hollandia zijn een stuk verder. De eerste club had voorheen geloof ik een ledenstop ivm capaciteit.

Max

Administrator
Forumleiding
Europa League 2015/2016

Dat sowieso. Maar ik hoor vergelijkbare geluiden rondom mij over Rotterdamse voetbalclubs als ik een dagje Varkenoord doe. Combinatie van de tijd en een vergrijzing van de buurt.

Maar je hebt absoluut gelijk over het dubieuze karakter. Een combinatie van allemaal Amsterdammers met een veel te grote bek en enkele explosieve allochtonen. Bij de E-tjes tot en met D-tjes viel het gelazer wel mee, maar vanaf de C-tjes had je wel steeds vaker gezeik. Wilde er een club niet meer op je toernooi komen vanwege wangedrag. Dubbel feest wanneer je tegen Zwaluwen moest, dan trof je dus een vergelijkbare club. Altijd beladen duels. Al heeft die club meer geld waardoor ze met hun eerste elftal wel een redelijk niveau halen. Het was volgens mij ook bij een wedstrijd tegen Zwaluwen ik als scheidsrechter in de rust de vlag van de grensrechter voor mijn voeten kreeg geworpen. Die bleef maar buitenspel vlaggen dat ik op een bepaald moment zelf maar wat scherper ging lopen. Tweede helft andere grensrechter en nul problemen.

Zwaag en Always Forward zijn volgend mij wel redelijk nette clubs die veel meer een basis hebben van dorpelingen uit Zwaag of Horinezen. Blokkers ligt in een nieuwbouwwijk, maar heeft ook instroom van dorpelingen uit Blokker en Oosterblokker. Hollandia die trekt altijd al de goede jeugd naar zich toe, speelt standaard op een hoger niveau en heeft een redelijk professionele organisatie. Daar heb ik volgens mij maar twee wedstrijden tegen gespeeld.

Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Ik denk wel dat het (actief) supporteren van een lokale club leuker is dan het fan zijn van Ajax/PSV. Zowel omdat je als Ajax of PSV supporter alleen je club kunt zien falen als het feit dat een lokale club dichterbij je staat.

Mwah, ik zie PSV helemaal niet 'alleen maar falen', we hadden toch een leuk feestje afgelopen jaar op 18 april...
De Ajaxsupporters hadden toch ook leuke feestjes in 2011 t/m 2014.

Bovenaan