Eten en Drinken

gevegt

Well-known member
Het is voor een deel marketing, maar voor een gedeelte ook berust op de waarheid. Waarom kan men die gezonder eet toch afvallen en dat zonder minder te eten?

Hoe zwaarder arbeid je verricht des te meer energie je lichaam nodig heeft. Gezond voedsel heeft niks te maken met weinig eten. Je kan bijvoorbeeld een pizza eten, of een bord rijst, met kip en groenten.

Een pizza margherita (300gr) bevat ruim 700 kcal.
Een bord rijst (200gr), kipfilet (200gr) met groenten(200gr) bevat 588 Kcal.
Zo heb je de dubbele hoeveelheid voeding binnen en toch minder Kcal binnen gekregen. Waardoor de werkende in kwestie, op een later moment nog een banaan kan eten en op ongeveer hetzelfde aantal kcal komt als 1 pizza, maar toch meer verzadigd is en gezonder gegeten heeft.


Dat zal best, enkel het woordje meer zegt al genoeg. Het heeft dus wel degelijk invloed en ondanks dat het misschien maar 25% invloed heeft. Kan het een wezenlijk verschil maken in taken van het dagelijks leven en de kosten van de gezondheidszorg.

Het is heel simpel.
Als je zwaar werk doet, ben je meer vet nodig. Ben je ambtenaar, leef je goed op een stengel prei.

Om het in gewoon Nederlands te zeggen: Eet en drink gewoon verstandig en laat je niet leiden door al die hypes van kookboeken.
 

Kevah

New member
Het is heel simpel.
Als je zwaar werk doet, ben je meer vet nodig. Ben je ambtenaar, leef je goed op een stengel prei.

Om het in gewoon Nederlands te zeggen: Eet en drink gewoon verstandig en laat je niet leiden door al die hypes van kookboeken.

Er bestaan verschillende soorten vet. Het lichaam heeft niet heel veel vet nodig en het vet wat je nodig hebt haal je ook uit gezonde voeding.
Noten en vis bevatten gezonde vetten.

Het principe van jou klopt, alleen ligt het genuanceerder:
Als je zwaar werk verricht, heb je meer energie behoefte. Dit houdt in dat het aantal Kcal wat je mag eten op een dag hoger ligt dan wanneer iemand lichter werk verricht. Kcal is geen uit de lucht gegrepen getal, elke voedingstof heeft in elke gram kcal en het ligt er net aan welke je hebt:
Koolhydraten leveren 4 calorie?n energie per gram.
Vetten leveren 9 calorie?n energie per gram.
Eiwitten leveren 4 calorie?n energie per gram.
Alcohol levert 7 calorie?n energie per gram.

Gemiddelde gezien zijn dit de percentages van de verschillende voedingstoffen:
50% Koolhydraten
30% Vet
20% eiwit

Dat wil zeggen dat als je meer Kcal je mag eten, doordat je zwaarder werk verricht komt het aantal gram vetten wat je op een dag tot je moet nemen ook hoger te liggen, maar ook Koolhydraten en eiwitten.
 

Eef de Kip

Well-known member
Het is gewoon waar.

Dus alleen met 14 bruine boterhammen met een dikke plak kaas 's-avonds gevolgd door een stampot zuurkool doordrenkt met een halve liter jus en een een hele rookworst kun je asfalt leggen.

Trouwens, heb je wel is gekeken bij zo'n asfaltploeg? 12 man die staat te leunen op een bezem om zo'n asfalteermachine, die doen echt nog minder dan een gemiddelde ambtenaar.
 

gevegt

Well-known member
Echt Kevah, ik volg het topic over bewegen nauwkeurig en je moet heel trots zijn over wat je hebt bereikt.
Nu kom je bij mij over alsof je nog een topatleet wil worden. Volgens mij weet je je donders goed wat goed en slecht is en leef je er ook na. Laat het geen obsessie worden, want straks kun je door al die overtollige vitamines en het droogtrainen niet eens meer neuken.
 

gevegt

Well-known member
Dus alleen met 14 bruine boterhammen met een dikke plak kaas 's-avonds gevolgd door een stampot zuurkool doordrenkt met een halve liter jus en een een hele rookworst kun je asfalt leggen.

Trouwens, heb je wel is gekeken bij zo'n asfaltploeg? 12 man die staat te leunen op een bezem om zo'n asfalteermachine, die doen echt nog minder dan een gemiddelde ambtenaar.
Sorry, maar ik ga er niet staan kijken, maar race er zo snel mogelijk langs.

Je vergeet trouwens de spek bij de zuurkool. Zuurkool zonder spek vreet ik niet.
 

Marinos

Well-known member
Gezond eten definier ik als eten zonder toegevoegde stoffen. Dus vlees zonder toevoegingen, verse groente en kruiden voor de smaken.

Dat geleuter over calorie?n zit ongetwijfeld ook een kern van waarheid achter hoor maar daar hou ik me niet mee bezig.



Daarnaast: gezond eten met bovengenoemde voorwaarden Is net zo smakelijk, of misschien wel smakelijker, als de diepvries pizza's etc.
 

Kevah

New member
Echt Kevah, ik volg het topic over bewegen nauwkeurig en je moet heel trots zijn over wat je hebt bereikt.
Nu kom je bij mij over alsof je nog een topatleet wil worden. Volgens mij weet je je donders goed wat goed en slecht is en leef je er ook na. Laat het geen obsessie worden, want straks kun je door al die overtollige vitamines en het droogtrainen niet eens meer neuken.

Haha ik hoef geen top atleet te worden en ik train gewoon omdat ik het leuk vind. Daarbij zal ik je stiekem verklappen dat ik ook weleens onbeperkt spareribs eet, ik op verjaardagen ook gewoon lekker mee eet met wat er allemaal op tafel staat en ik zal ook de laatste zijn die zegt dat je niet meer slecht mag eten of wat dan ook. Alleen een beetje extra opletten en begrijpen hoe het met voeding in elkaar steekt vind ik dan ook weer leuk en ben ik me de laatste tijd in gaan verdiepen.
 

Kevah

New member
Sorry, maar ik ga er niet staan kijken, maar race er zo snel mogelijk langs.

Je vergeet trouwens de spek bij de zuurkool. Zuurkool zonder spek vreet ik niet.

niet te snel h?! Anders krijg je misschien nog poging tot doodslag op je strafblad.
 

SanMark.

Well-known member
Gezond eten definier ik als eten zonder toegevoegde stoffen. Dus vlees zonder toevoegingen, verse groente en kruiden voor de smaken.

Dat geleuter over calorie?n zit ongetwijfeld ook een kern van waarheid achter hoor maar daar hou ik me niet mee bezig.



Daarnaast: gezond eten met bovengenoemde voorwaarden Is net zo smakelijk, of misschien wel smakelijker, als de diepvries pizza's etc.

Jij koopt alles biologisch ?
 

Marinos

Well-known member
Jij koopt alles biologisch ?
Qua vlees wel bijna altijd. Bij groente en fruit Let ik er een stuk minder op.

Simpele rede: toegevoegde suiker in vlees en er zijn nogal wat hormonen in het industrie vlees die een negatief effect op me hebben qua energie en huid.

Of die arme boeren of beesten het wel goed hebben zal me een worst wezen.
 

gevegt

Well-known member
Uit onderzoek blijkt dat er geen verschil zit in biologisch vlees en al het andere. Ook niet dat er minder antibiotica in zit.
Sterker nog, op ZDF was laatst te zien dat biologisch vlees minder lekker gevonden wordt.

Het enige verschil is dat de dieren in een andere omgeving geleefd hebben voor onze gemoedrust.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik neem aan dat Marinos wel gekeken heeft op de achterkant wat er in gewoon vlees zit en biologisch vlees gevegt. Toegevoegde suikers zou uit de verpakking moeten blijken.
 

gevegt

Well-known member
Ik neem aan dat Marinos wel gekeken heeft op de achterkant wat er in gewoon vlees zit en biologisch vlees gevegt. Toegevoegde suikers zou uit de verpakking moeten blijken.
Natuurlijk, en dat klopt ook. Lang niet voor al het vlees trouwens.
Maar de grootste kwaaddoender is de antibiotica.
Het zelfde geldt trouwens voor al de groente uit glas. Allemaal toegevoegde suikers.
 

Maasveld

Well-known member
Gezond eten definier ik als eten zonder toegevoegde stoffen. Dus vlees zonder toevoegingen, verse groente en kruiden voor de smaken.

Dat geleuter over calorie?n zit ongetwijfeld ook een kern van waarheid achter hoor maar daar hou ik me niet mee bezig.



Daarnaast: gezond eten met bovengenoemde voorwaarden Is net zo smakelijk, of misschien wel smakelijker, als de diepvries pizza's etc.
Echter onmogelijk smakelijker dan een vette Kapsalon.
 

Jozsef

New member
Dat deed ik vroeger ook, elke vrijdag tussen de middag snacken. De HAS wist al wat ik ging bestellen.
Die tijd is wel geweest. 1x per maand nog, hooguit. De frituurpan thuis hebben we een paar jaar geleden ook al in de kliko gedonderd.
 
Bovenaan