Eredivisie 2023-2024

Fregge

Well-known member
De ploeg die na speelronde 29 2e staat wordt dus bijna zeker 2e, want ik zie (op Ajax - Twente en Heerenveen - PSV na) weinig potentiële bananenschillen
Juist omdat je die bananenschillen niet ziet, kunnen het bananenschillen zijn
 

JMD

Well-known member

Komend seizoen dus steeds nog maar 1 duel in de PO om Europees voetbal. Dat zal dan op het terrein van de hoogstgeplaatste zijn want in het artikel hebben ze het erover 'dat dit de kans verhoogt voor de hoogstgeplaatste om Europees te spelen'... 1 duel is juist in principe ongunstiger voor de favoriet, zie bekervoetbal.
 

JMD

Well-known member

Interessant artikel, waar ik (als roostermaker op een middelbare school) veel in herken. Mijn werk is kort door de bocht precies hetzelfde als ik aan het roosteren ben, dan is het ook af en toe de 'automaat' stopzetten en gaan klooien aan de eisen.

Overigens wordt het volgend seizoen idd een groot probleem, want doordat er dan meer CL/EL/ECL gespeeld wordt verkleint het aantal dagen waarop toppers gespeeld kunnen worden. Niet voor niks staat er al jaren een topper half september, dat is het weekend na Europees voetbal, in een week voor Europees voetbal kan een topper niet omdat Feyenoord zeker CL speelt en PSV misschien en dan kunnen zij op dinsdag spelen, en een topper moet op zondag. Dit jaar kan het dan altijd nog het weekend na zo'n Europese week omdat er dan altijd de week daarna een midweek voor de nationale competities (wij vullen dat in met beker) is. Volgend seizoen heb je opeenvolgende weken met Europees voetbal, dus zou zo'n duel als Ajax - Feyenoord alleen in het laatste weekend voor een interlandbreak kunnen. Idem voor de andere toppers. Het speelschema zal er alleen maar nog onevenwichtiger van worden...
 

Forza AZ

Well-known member

Komend seizoen dus steeds nog maar 1 duel in de PO om Europees voetbal. Dat zal dan op het terrein van de hoogstgeplaatste zijn want in het artikel hebben ze het erover 'dat dit de kans verhoogt voor de hoogstgeplaatste om Europees te spelen'... 1 duel is juist in principe ongunstiger voor de favoriet, zie bekervoetbal.
Ze spelen wel thuis, dus is de kans groter dat ze winnen, dan als er 2 wedstrijden gespeeld worden.
 

JMD

Well-known member
@Forza AZ jij had me ooit een link gestuurd naar het speelschema van seizoen 24/25 en dan met name waar de groepsfase van de Europese toernooien terechtkomen. Kan hem alleen niet meer vinden. Kan je die nog eens sturen?
 

Joost

Well-known member

Interessant artikel, waar ik (als roostermaker op een middelbare school) veel in herken. Mijn werk is kort door de bocht precies hetzelfde als ik aan het roosteren ben, dan is het ook af en toe de 'automaat' stopzetten en gaan klooien aan de eisen.

Overigens wordt het volgend seizoen idd een groot probleem, want doordat er dan meer CL/EL/ECL gespeeld wordt verkleint het aantal dagen waarop toppers gespeeld kunnen worden. Niet voor niks staat er al jaren een topper half september, dat is het weekend na Europees voetbal, in een week voor Europees voetbal kan een topper niet omdat Feyenoord zeker CL speelt en PSV misschien en dan kunnen zij op dinsdag spelen, en een topper moet op zondag. Dit jaar kan het dan altijd nog het weekend na zo'n Europese week omdat er dan altijd de week daarna een midweek voor de nationale competities (wij vullen dat in met beker) is. Volgend seizoen heb je opeenvolgende weken met Europees voetbal, dus zou zo'n duel als Ajax - Feyenoord alleen in het laatste weekend voor een interlandbreak kunnen. Idem voor de andere toppers. Het speelschema zal er alleen maar nog onevenwichtiger van worden...

Ik lees in het stuk vooral de beperkingen die gemeentes opleggen aan specifieke tegenstanders. Dat je liever geen Rotterdamse club thuis hebt spelen op de dag van de marathon is wel logisch. Utrecht v Almere die niet na 18:45 gespeeld mag worden is er eentje die ik niet kan snappen.
 

Forza AZ

Well-known member
@Forza AZ jij had me ooit een link gestuurd naar het speelschema van seizoen 24/25 en dan met name waar de groepsfase van de Europese toernooien terechtkomen. Kan hem alleen niet meer vinden. Kan je die nog eens sturen?
Ik kan dat schema zelf ook niet zo snel meer terugvinden. Ik weet nog wel dat er voor ieder van de 3 toernooien 1 week gereserveerd was waarin alleen dat toernooi gespeeld wordt. Totaal zijn er dus meer dan 8 midweken nodig.
 

ALenstra

Well-known member
RKC is niet blij: de vijf thuiswedstrijden tegen de top 5 zijn allemaal ingepland tussen hun eerste zes thuiswedstrijden.
 

Joost

Well-known member
Je kan ze beter in de eerste 6 thuiswedstrijden tegen hebben, dan in de laatste 6.

In het geval van RKC denk ik dat niet. RKC lijkt mij een ploeg die handhaving als doelstelling heeft en vooral in eigen huis haar punten zal pakken.
Als je dan begint met dit programma dan is de kans enorm dat je direct onderin gaat hangen terwijl voor een ploeg als RKC een goede start juist van enorm belang is.
 

Miramar

Well-known member
Als je als RKC zijnde normaal drie punten pakt tegen PSV en FC Twente is er niks aan de hand.
 

Batigoal

Well-known member
Juist omdat je die bananenschillen niet ziet, kunnen het bananenschillen zijn
Ik vind het ook maar een rare discussie. Je hebt ieder seizoen verrassingen in zowel positieve als negatieve zin, dus daar valt nu nog weinig van te zeggen. De transferperiode moet nog beginnen. Een jaar geleden zouden velen wellicht zeggen dat FC Groningen een bananenschil zou zijn en Sparta juist een peuleschilletje, maar het omgekeerde bleek waar.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kan echt niet wachten tot het nieuwe seizoen weer gaat beginnen. De voortekenen zijn echt dat het een prachtig seizoen kan gaan worden. Feyenoord wat Arne Slot binnenboord heeft weten te houden en dus op zoek gaat naar continuïteit en voortbouwen op het succes van afgelopen seizoen. PSV wat een statement maakt door Peter Bosz aan te stellen en dus aanvallend voetbal wil gaan spelen. Ajax wat echt iets goed te maken heeft en nog steeds de meest kapitaalkrachtige club van Nederland is, dus daar ook de middelen toe heeft. Op voorhand zeg ik: meest onvoorspelbare titelrace ooit gaat dit worden. Ik zie er op dit moment niet eentje ver bovenuit steken. Voor alle drie zijn argumenten te bedenken waarom ze titelkandidaat zijn, of waarom juist niet. Heerlijk!

Maar ook bij andere clubs is er genoeg om naar uit te kijken. AZ is altijd interessant om te volgen. Kunnen ze komend seizoen wel weer écht aanhaken in de titelrace? Er zijn in elk geval een aantal interessante mutaties gaande daar. En ook bij FC Twente, de sterkste thuisploeg van het afgelopen seizoen, gaat er het nodige veranderen. Wat gaat dat betekenen voor hun vorm? Kunnen ze thuis weer net zo sterk voor de dag komen? Of zouden ze misschien in uitwedstrijden wat stabieler kunnen zijn?

En dan heb je ook teams als Utrecht en NEC, waar al het nodige gebeurt op de transfermarkt en die daarmee de ambitie laten zien om mee te doen voor Europees voetbal. En wie gaat het Sparta van dit seizoen worden en stoot door vanuit de onderkant van het rechterrijtje naar het linkerrijtje? En hoe gaan de drie promovendi het doen? Met name erg benieuwd naar Almere, wat naar mijn idee is gepromoveerd als gevolg van jarenlang goed beleid. Zeer benieuwd of ze die lijn kunnen doortrekken in de eredivisie.

Ik doe wellicht wat clubs tekort door ze niet te noemen, maar dit is een kleine opsomming van wat er de afgelopen dagen door mijn hoofd is gegaan. Man, wat heb ik er weer zin in!
 

Jef400

Well-known member
Ik ben ook benieuwd naar Vitesse en Fortuna Sittard. Bij beide ploegen schijnt de geldkraan aardig te zijn dichtgedraaid. Kwalitatief zijn de nieuwe spelers vaak verslechteringen ten opzichte van wat er voor stond. Het is maar de vraag waar deze clubs staan aan het einde van de zomerse transferperiode. Het invullen van een ranglijstvoorspelling is wat dat betreft net roulette. Ook PEC Zwolle zit in de financiele penarie en moet eerst verkopen voordat ze überhaupt hun selectie aan kunnen sterken. In het vorige seizoen speelden de blauwvingers al relatief kamikazevoetbal en het is maar de vraag wat er nu van terecht gaat komen.
 
Bovenaan