Eredivisie 2020-2021

Joost

Well-known member
Komend seizoen speelt er geen enkele club op voorkeurstijdstip zaterdag 19:45 haar wedstrijden.

Geen enkele.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Je moet uiteindelijk de juiste balans hebben. De "voetbalromanticus" in mij vindt 19.30 zaterdag en 14.30 zondag ideaal voor Nederlands voetbal en 15.00 uur zaterdag hier. Maar uiteindelijk hebben clubs het geld van de TV gewoon nodig en er zijn heel veel fans die over iedere aanpassing zeuren. En ik moet ook eerlijk toegeven dat voor iemand die niet in Nederland woont ik de spreiding van het Nederlandse voetbal best handig vind omdat ik daardoor diverse wedstrijden kan kijken als ik dat wil.

Ik snap best dat mensen het afschaffen van 19.45 op zaterdag erg jammer vinden en dat had van mij ook niet gehoeven. Maar 1 thuiswedstrijd per seizoen op zondag om 20.00 bijvoorbeeld is echt niet zo erg. Zo groot is Nederland uiteindelijk niet dus zelfs bij uitwedstrijden zijn op enkele uitzonderingen na de meesten weer op tijd thuis om niet te belachelijk laat in bed te liggen. Hetzelfde met het drama wat er door sommigen gemaakt wordt van een vroege aftrap op zondag (of hier op zaterdag). Dan ga je maar wat vroeger je nest uit. Als dat nou zo moeilijk is, moet je maar wat minder lang in de kroeg blijven hangen de avond ervoor. Pak 'm beet Sunderland - Plymouth om 12.00 uur snap ik nog wel dat mensen dan klagen, want dan moet je wel erg vroeg weg (of in Newcastle overnachten), maar zo vaak komen zulke extreme gevallen niet voor.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Komend seizoen speelt er geen enkele club op voorkeurstijdstip zaterdag 19:45 haar wedstrijden.

Ik zet er €100,- op dat er tóch heel veel mensen komen kijken en dat de teams gaan spelen.

Wat is daar heel kut aan voor jongeren?
Naast dat ze 90 minuten naar bijv. Roda moeten kijken?

Ik zeg er eerlijk bij, ik weet het tijdschema van tegenwoordig niet, maar wij zaten vrijdag rond 22:00 te zuipen in een kroeg of cafe, of het Lemster strand. Als je nu naar het voetbal gaat, ben je rond half 11 thuis, dan moet je nog op stap en afhankelijk van wat je zaterdag te doen hebt, is er dan weinig tijd meer voor stappen.
 

Maasveld

Well-known member
Ik zet er €100,- op dat er tóch heel veel mensen komen kijken en dat de teams gaan spelen.


Naast dat ze 90 minuten naar bijv. Roda moeten kijken?

Ik zeg er eerlijk bij, ik weet het tijdschema van tegenwoordig niet, maar wij zaten vrijdag rond 22:00 te zuipen in een kroeg of cafe, of het Lemster strand. Als je nu naar het voetbal gaat, ben je rond half 11 thuis, dan moet je nog op stap en afhankelijk van wat je zaterdag te doen hebt, is er dan weinig tijd meer voor stappen.
Waarom zou je na het voetbal naar huis gaan? Daarnaast, als je echt op stap wil hoef je sowieso niet vóór 23.00 uur in de kroeg te zijn tegenwoordig.

We zaten vaak om 15.00/16.00 uur in de kroeg, rond 19.30 de berg op, 22.00 de berg weer af en weer door. Degene die de dag erna vroeg moesten werken gingen ook wel eens direct na de wedstrijd naar huis, maar hadden wel een prima dagje gehad. Ik vond dat altijd het ideale begin van het weekend.
 

JMD

Well-known member
En nog altijd die grappige verbolgenheid. Fox betaald, dus die bepalen de tijden die hun het beste uitkomen. Het zal Fox toch aan hun reet roesten wat Joost, Pes en ForzaAZ vinden over speeltijden? Bij Fox zeggen ze: Meer liveduels is gunstig voor ons. Punt. En zondag 20:00 is een prima tijd voor tv kijkers. En diegenen die daardoor niet naar het stadion gaan, kijken vroeg of laat die wedstrijden via Fox.
Het enige punt is dat juist in NL de clubs (veel) minder afhankelijk zijn van TV-geld en meer afhankelijk van de supporters vergeleken met andere landen. Vandaar ook de paniek bij de clubs over dat er geen publiek mag zijn.
Supporters van alle clubs hebben en masse seizoenkaarten gekocht voor komend seizoen, terwijl ze niet eens weten of en naar hoeveel duels ze kunnen (want als het bv open mag met 1,5m afstand dan kan je maar een fractie kwijt in elk stadion). Clubs waren hier dolblij mee, hadden niet zoveel steun verwacht. En wat krijgen de supporters als dank? Nog meer gesplitste tijden.

De clubs hebben simpelweg de supporters nodig. In Engeland is dat bv anders (ik meen dat het daar iets van 70% is qua afhankelijkheid van TV-geld, in NL gemiddeld nog geen 20%...). FOX interesseert dat idd echt niet, die hebben schijt aan de supporters, maar de clubs gaan een hele gevaarlijke weg in op deze manier.

En dan is het idd niet dat ene 20.00 duel dat je cluppie per seizoen speelt (of misschien 2x), maar wel dat de supportersvriendelijke tijden van zaterdag 19.45 en zondag 14.30 steeds minder gebruikt worden. Afgelopen seizoen werden die vaak 4x per speelronde gebruikt (1 duel op zat.avond 18.30, 2 om 19.45, 1 om 20.45, en op zon 1 om 12.15, 2 om 14.30 en 1 om 16.45), nu dus maar 1x. Dat vind ik een flink verschil.
 
  • Leuk
Waarderingen: PES5

Satyr

Administrator
Forumleiding
Dan zeg de centen van Fox lekker op, zou ik zeggen? Kaartjes 5 euro duurder, de supporters pikken dit uiteraard omdat ze nu massaal naar het stadion kunnen, alles om 19:45 of 14:30 en de stadions zitten ramvol! Levert veel meer op blijkbaar. Laat je de NOS gratis alles uitzenden, die centen heb je toch niet nodig. Of ja, alles. Eén duel om 19:45 en een om 14:30 natuurlijk. Krijg je daar weer ruzie om, dat steeds Ajax en Feyenoord in beeld zijn.

Dus in plaats van Fox af te zeiken, zou je je club eens kunnen mailen... Wat ze denken aan het doen te zijn voor een paar euro meer.
 

JMD

Well-known member
En verder moet men ook niet onderschatten dat op zondagavond vaak bv ook Barcelona of Real speelt. Dat zijn flinke kijkerskanonnen, zeker bij de jeugd, en die gaan dan echt niet eredivisie kijken. Ja misschien wel als het een topper is, maar voor bv Utrecht - PEC gaat men echt niet kijken...

Sowieso snap ik niet dat je duels als Utrecht - PEC loskoppelt van een duel als Twente - Fortuna. Met alle respect voor die clubs.
Ik snap dat FOX Ajax en Feyenoord apart wil hebben, dat zijn publiekstrekkers, bij PSV is dat al ietsje minder, de rest van de duels is vooral interessant voor de supporters van die clubs. En zou nou het NL voetbal op dat moment het enige zijn, dan is het wat anders, maar op zaterdagavond is er ook Spaans, Italiaans en soms Engels voetbal, op zondagmiddag concurreer je met de PL, Serie A, Bundesliga en zondagavond met Spanje.

Hier staan gegevens over de eerste seizoenshelft:

Het lijkt allemaal heel wat, maar bedenk dat als je bij de onderste 10 clubs alleen zou kijken naar het gemiddelde van hun duels die niet tegen Ajax, PSV of Feyenoord waren dan blijft er echt niks over...

Dus gewoon: 1 duel van een top 3 club op zaterdagavond 19.45 (of 1 om 18.30 en 1 om 20.45 als dat vanwege bv Europees voetbal noodzakelijk is), en dan 1 op zondag om 14.30 en 1 om 12.15 of 16.45 (en desnoods pak je af en toe de 20.00 als het na een Europese week is, en je een EL-club daardoor wat meer rust geeft), en de rest kan sowieso op zaterdag om 19.45 en zondag 14.30...
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Dan zeg de centen van Fox lekker op, zou ik zeggen? Kaartjes 5 euro duurder, de supporters pikken dit uiteraard omdat ze nu massaal naar het stadion kunnen, alles om 19:45 of 14:30 en de stadions zitten ramvol! Levert veel meer op blijkbaar. Laat je de NOS gratis alles uitzenden, die centen heb je toch niet nodig. Of ja, alles. Eén duel om 19:45 en een om 14:30 natuurlijk. Krijg je daar weer ruzie om, dat steeds Ajax en Feyenoord in beeld zijn.

Dus in plaats van Fox af te zeiken, zou je je club eens kunnen mailen... Wat ze denken aan het doen te zijn voor een paar euro meer.

Want bij jou is alles zwart-wit? Er bestaat geen mogelijkheid om te luisteren naar wensen van supporters én naar de belangen van Fox te kijken?

Waarom niet?
 

JMD

Well-known member
Dan zeg de centen van Fox lekker op, zou ik zeggen? Kaartjes 5 euro duurder, de supporters pikken dit uiteraard omdat ze nu massaal naar het stadion kunnen, alles om 19:45 of 14:30 en de stadions zitten ramvol! Levert veel meer op blijkbaar. Laat je de NOS gratis alles uitzenden, die centen heb je toch niet nodig. Of ja, alles. Eén duel om 19:45 en een om 14:30 natuurlijk. Krijg je daar weer ruzie om, dat steeds Ajax en Feyenoord in beeld zijn.

Dus in plaats van Fox af te zeiken, zou je je club eens kunnen mailen... Wat ze denken aan het doen te zijn voor een paar euro meer.
En dat laatste is het hem nou juist, de clubs krijgen er helemaal niks meer voor van FOX. Was het nou onderdeel geweest van een nieuwe TV-deal en ging daardoor het geld per club 2x over de kop dan is het wat anders. Maar nu (en uitgerekend na een paar maanden waarin het juist de supporters waren die de clubs overeind hielden) betaal je hetzelfde en eis je meer... Sorry, dat kan niet.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Want bij jou is alles zwart-wit? Er bestaat geen mogelijkheid om te luisteren naar wensen van supporters én naar de belangen van Fox te kijken?

Waarom niet?

Omdat Fox betaald voor de uitzendrechten. Die geven, voor Nederlandse begrippen, een hoop geld uit en moeten dat terug verdienen via tv kijkers. En dan ga je niet supporters hun zin geven door tijden te accepteren waar jij als Fox zijnde geen klote aan hebt.

Kijk naar Spanje en ook in Engeland gaat het die kant op: Elk duel een eigen speeltijd. Wen er maar vast aan, het komt.
 

SanMark.

Well-known member
Nou Fox heeft het afgelopen seizoen toch volledig doorbetaald ?
Maar ik denk in deze Corona tijd dat je moet kijken dat je er alle drie ( club, zender, supporter) zo min mogelijk bij inschiet.

Je hebt elkaar nodig om hier doorheen te komen.
 

JMD

Well-known member
Omdat Fox betaald voor de uitzendrechten.
Klopt. Maar als ze een grotere verspreiding van duels willen zullen ze toch echt over de brug moeten komen...

Als een auto ineens extra dingen krijgt betaal je er toch ook extra voor???

En verder wat SM zegt, je moet het met elkaar doen. Maar FOX lijkt er nu achter gekomen dat je supporters ook digitaal toe kunt voegen en je hen dus helemaal niet meer nodig hebt. Dat zo'n Amerikaans bedrijf dat denkt, oke. Die gaan idd voor het geld, en van een Amerikaans bedrijf kan je menselijkheid vaak sowieso niet verwachten. Dat de KNVB daarin meegaat vind ik veel erger.


En ja, in Spanje is dat ook zo. (Engeland overigens nog lang niet, daar zijn over het algemeen gewoon 4-5 duels op zaterdagmiddag 16.00) Maar dat zijn mondiale competities, die van Zuid Amerika tot Azië gevolg worden. Denk je dat er ook maar 1 Aziaat zich handenwrijvend zit te verlekkeren aan het feit dat hij/zij 's avonds Fortuna Sittard - Emmen kan zien? Die kent Ajax en Feyenoord en in Zuid Amerika kennen ze ook PSV, maar dan houdt het echt wel op. En om 9 duels te spreiden zodat er 6000 man Fortuna - Emmen kunnen zien lijkt me niet echt handig, dat kost FOX ook meer dan het oplevert.... Net als dat uitzenden van die hopeloze Jongduels op maandagavond.
 

JMD

Well-known member

Er zijn dus duels die nog geen paar duizend kijkers trekken (die 0 lijkt me niet kloppen)... Dus dan zitten er meer mensen in het stadion dan voor de TV. En daarom moet je dat allemaal omgooien?
Nogmaals, dat je Ajax, Feyenoord, PSV apart houdt, oke. En AZ in de vorm van afgelopen seizoen zeker ook, maar daarna houdt het toch echt wel op.

Dat jij nou alle 9 duels live wilt zien, dan ben je echt de uitzondering. Ik ben een groot voetbalfan, maar ik kijk PSV (tenzij ik weg moet) en voor de rest pik ik er 1 of 2 leuke duels uit, en tegen het eind van de competitie ook de duels van de ploeg waarmee PSV nog strijdt om bv titel of plek 3 ofzo. En altijd Ajax - Feyenoord of omgedraaid, maar dan houdt het op. En dat geldt voor de meeste supporters. Sterker nog, gezien de discrepantie tussen het aantal kijkers voor Ajax, Feyenoord (en PSV) is er een groot aantal supporters dat alleen maar dat abonnement heeft voor die duels. Want nu wordt er al op 6 tijdstippen gespeeld, en alsnog trekken er maar 3 ploegen echt flinke kijkcijfers... Waarom moet je dan naar 9?
 

Forza AZ

Well-known member
Dan zeg de centen van Fox lekker op, zou ik zeggen? Kaartjes 5 euro duurder, de supporters pikken dit uiteraard omdat ze nu massaal naar het stadion kunnen, alles om 19:45 of 14:30 en de stadions zitten ramvol! Levert veel meer op blijkbaar. Laat je de NOS gratis alles uitzenden, die centen heb je toch niet nodig. Of ja, alles. Eén duel om 19:45 en een om 14:30 natuurlijk. Krijg je daar weer ruzie om, dat steeds Ajax en Feyenoord in beeld zijn.

Dus in plaats van Fox af te zeiken, zou je je club eens kunnen mailen... Wat ze denken aan het doen te zijn voor een paar euro meer.
Er is ook een middenweg. Spreid de wedstrijden van de top 4 over verschillende tijdstippen op zaterdagavond en zondagmiddag en laat de andere clubs gewoon spelen op de tijd die de thuisclub het beste uitkomt.
Dan heeft FOX de publiekstrekkers allemaal gescheiden, en kunnen de supporters op een gunstige tijd naar het stadion. Dat kan FOX nooit erg veel kijkers kosten als je alle 9 wedstrijden bij elkaar optelt.

In een grote competitie als Duitsland kan het ook op die manier, en daar kijken internationaal toch echt veel meer mensen naar. En ook in Engeland zijn er veel wedstrijden tegelijk normaal gesproken (nu hebben ze het wel gespreid omdat er toch geen toeschouwers in de stadions mogen zijn).
 

Maasveld

Well-known member
Klopt. Maar als ze een grotere verspreiding van duels willen zullen ze toch echt over de brug moeten komen...

Als een auto ineens extra dingen krijgt betaal je er toch ook extra voor???

En verder wat SM zegt, je moet het met elkaar doen. Maar FOX lijkt er nu achter gekomen dat je supporters ook digitaal toe kunt voegen en je hen dus helemaal niet meer nodig hebt. Dat zo'n Amerikaans bedrijf dat denkt, oke. Die gaan idd voor het geld, en van een Amerikaans bedrijf kan je menselijkheid vaak sowieso niet verwachten. Dat de KNVB daarin meegaat vind ik veel erger.


En ja, in Spanje is dat ook zo. (Engeland overigens nog lang niet, daar zijn over het algemeen gewoon 4-5 duels op zaterdagmiddag 16.00) Maar dat zijn mondiale competities, die van Zuid Amerika tot Azië gevolg worden. Denk je dat er ook maar 1 Aziaat zich handenwrijvend zit te verlekkeren aan het feit dat hij/zij 's avonds Fortuna Sittard - Emmen kan zien? Die kent Ajax en Feyenoord en in Zuid Amerika kennen ze ook PSV, maar dan houdt het echt wel op. En om 9 duels te spreiden zodat er 6000 man Fortuna - Emmen kunnen zien lijkt me niet echt handig, dat kost FOX ook meer dan het oplevert.... Net als dat uitzenden van die hopeloze Jongduels op maandagavond.
Hoho, wij hebben een heuse Japanse fanclub.
 
Bovenaan