Eredivisie 2019-2020

Friesland

Well-known member
Het werd vooraf de "wedstrijd van het jaar" genoemd, dus laten we het ook op die manier analyseren.

Cambuur en De Graafschap waren de hele wedstrijd scherp. Ze moesten wat verduidelijkende vragen beantwoorden en dat was het.
De KNVB begon de wedstrijd nog goed, maar was daarna wisselvallig. Het moest zeer kritische vragen beantwoorden. De antwoorden van de KNVB leken juist voor meer verwarring te zorgen ipv dat het verheldering verschafte.

De uitslag van de wedstrijd wordt a.s. donderdag verwacht.

Het voetbalvocabulaire bleef dit keer, in tegenstelling tot 4 jaar terug, buiten de rechtszaal. Als je kijkt naar de gevoerde argumenten en de vragen die door de rechter werden gesteld lijken Cambuur en De Graafschap favoriet. Het lijkt mij echter voorbarig om ze al als winnaars uit te roepen, want dan zouden we dezelfde fout maken als twee weken geleden.
 

Forza AZ

Well-known member
De KNVB blijft zeggen dat een Eredivisie met 20 clubs praktisch niet mogelijk is.

Alles op een rij op basis van het in december 2019 door de KNVB geplaatste speelschema: https://www.knvb.nl/downloads/bestand/21385/speeldagenkalender-betaald-voetbal-seizoen-2020/21

-speelrondes 1 t/m 3 kunnen niet gespeeld worden
-4 extra speelrondes nodig vanwege 2 extra clubs
-De UEFA is van plan de CL en EL groepsfase op 20/22 oktober te laten starten, dus moeten er 2 speeldagen van de groepsfase ingehaald worden. Voor de voorrondes zijn 5 data nodig (als alle rondes als enkele wedstrijden worden gespeeld). Behalve de 2 al voor CL/EL geplande data in september heb je er dus nog 3 nodig. Daarvan zou de UEFA de week van 23 sep waarschijnlijk ook willen gebruiken.
-Er moeten dus 9 speelrondes extra vanaf 1 september ingepland worden (7 Eredivisie + 2 CL/EL):
-Deze 9 data zijn open in het schema (wo 23 sep buiten beschouwing aangezien die voor voorrondes CL/EL nodig is):
wo 2 dec (CL/EL?)
wo 23 dec (CL/EL?)
zo 27 dec
wo 30 dec
zo 3 jan
wo 6 jan
zo 10 jan
wo 13 jan
wo 27 jan

Het zou dus allemaal exact passen en dan moet de competitie ook pas op 16 mei eindigen, wat eigenlijk alleen zo gepland was omdat er geen EK/WK zou zijn in 2021. Dat is er wel, dus zou 1 week eerder stoppen gewenst zijn. Die extra week is er dan dus niet.
De KNVB heeft hier dus wel een punt, aangezien 1 afgelasting door slecht weer al een probleem kan opleveren als de betreffende club ook ver komt in de KNVB-beker en Europacup.

Ik ben er vanuit gegaan dat de interland weken hetzelfde blijven, of in ieder geval het aantal van 4 hetzelfde blijft.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
De Graafschap en Cambuur pleitten bij monde van Segaar voor het schrappen van de KNVB Beker en de PO voor promotie/degradafie, om zo een seizoen met 20 clubs in de eredivisie mogelijk te maken.


De hele tijd je bek vol van het gebrek van solidariteit. En dan de KKD clubs opzadelen met een competitie van 18, waarvan 4 beloftenteams die voor de kat z'n viool spelen en dan vervolgens ook de PO voor promotie willen schrappen, waardoor er misschien 4 ploegen ergens voor spelen dat jaar (2 plekken voor promotie) en de rest het hele jaar voor niks speelt. En dan dus nog het afnemen van die duels in de PO die garant staan voor uitverkochte stadions en prime time live op Fox. Dan ben je dus gewoon net zo egoïstisch als andere clubs die je daarvan beticht. Huichelaars.
 

Forza AZ

Well-known member
De Graafschap en Cambuur pleitten bij monde van Segaar voor het schrappen van de KNVB Beker en de PO voor promotie/degradafie, om zo een seizoen met 20 clubs in de eredivisie mogelijk te maken.


De hele tijd je bek vol van het gebrek van solidariteit. En dan de KKD clubs opzadelen met een competitie van 18, waarvan 4 beloftenteams die voor de kat z'n viool spelen en dan vervolgens ook de PO voor promotie willen schrappen, waardoor er misschien 4 ploegen ergens voor spelen dat jaar (2 plekken voor promotie) en de rest het hele jaar voor niks speelt. En dan dus nog het afnemen van die duels in de PO die garant staan voor uitverkochte stadions en prime time live op Fox. Dan ben je dus gewoon net zo egoïstisch als andere clubs die je daarvan beticht. Huichelaars.

En ook de Eerste Divisie en amateurclubs de kans ontzeggen om een bekerwedstrijd tegen een Eredivisie club te kunnen spelen. Dat is inderdaad erg egoïstisch van Cambuur en De Graafschap.

Dan hadden ze beter een plan kunnen voorstellen voor een alternatief Eredivisie-format met minder dan 38 speeldagen, zodat de KNVB-beker en play-offs gewoon behouden kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:

Friesland

Well-known member
Het is slechts een manier om voldoende ruimte te maken in de kalender. Niet de meest ideale manier en de rechter gaat ook niet voor de KNVB hoe zij eventueel ruimte moet creëren op de kalender.

De KNVB moet voor een bepaalde datum aan de UEFA doorgeven welke clubs Europees spelen. De play-offs voor promotie/degradatie zouden ook op een later moment gespeeld kunnen worden. Play-offs voor het ECL ticket is wel een lastig verhaal, want die is natuurlijk wel gebonden aan de UEFA deadline.

Je kunt er ook voor kiezen om een seizoen in een andere opzet te spelen, waardoor je automatisch ruimte creëert op de kalender, zoals ik eerder heb uitgelegd.
In die opzet lijkt mij het toepassen van versterkte degradatie echter niet wenselijk. Beter kiezen ze ervoor om een jaar extra met 20 clubs door te gaan, maar dan met de gebruikelijk opzet. Of ze kiezen ervoor om 20 als het nieuwe vaste aantal te kiezen, dat zou het beste zijn.
 

Unregistere

Well-known member
Bij gebrek aan een geschikter topic - of iemand moet een betere plek weten - maar even hier:

Spelers luiden de noodklok in AD Sportwereld:

Spelers van de ‘kleintjes’ vrezen: ‘Een bouwvakker verdient meer dan de spits van Helmond’

door Dennis van Bergen

Het klinkt zo vanzelfsprekend, voetballers die in coronatijd wel eventjes een gedeelte van hun loon inleveren. Maar is het wel zo simpel? Over de zorgen van voetballers aan de onderkant van het betaalde voetbal. ,,Het is sappelen.”

Als Danny Verbeek tijdens zijn Standard Luik-periode om zich heen keek op de spelers-parkeerplaats, gleden zijn oogbollen geregeld langs de potpourri aan limousines. Hoe anders is het nu, bij FC Den Bosch. Daar ziet hij dagelijks hoe ploeggenoten hun fiets tegen een muurtje van De Vliert stallen, een broodtrommel onder hun bagagedrager geklemd. Een tikkeltje gechargeerd weliswaar, benadrukt Verbeek, maar toch: ,,Wie nog altijd denkt dat we in de eerste divisie miljoenen verdienen, kan ik uit de droom helpen. Voor de meesten is het sappelen om elke maand de huur te kunnen betalen.”

Donderdag repten de belangenbehartigers in het Nederlandse betaald voetbal trots over het bereikte akkoord over een collectieve salarisvermindering, bedoeld om de financiële gevolgen van de coronacrisis voor de clubs te verlichten. Van spelers wordt gevraagd een loonoffer te brengen, variërend van 2,5 tot maximaal 20 procent van het inkomen. Dat geldt ook voor spelers in de eerste divisie. De vraag is echter hoe realistisch dit met name voor de laatste categorie is. Vraag het Jordy Thomassen, aanvaller van Helmond Sport (27). ,,We sluiten onze ogen echt niet voor de problemen in de wereld en dus ook niet die van voetbalclubs”, zegt hij. ,,Je wilt dat je club blijft bestaan. Dus natuurlijk breng je graag een offer. Alleen: hoe ver kun je gaan? Ik kan je verzekeren: Een zzp’ er in de bouw verdient meer dan de spits van Helmond Sport.”

De woorden van Thomassen zijn verre van overdreven. Een doorsnee salaris in de eerste divisie bedraagt 2500 euro. Bruto. Dat is iets meer dan wat een heftruckchauffeur verdient, maar een stuk minder dan een ervaren loodgieter maandelijks gestort krijgt. Laat staan dan wat er bij een voetballer van Feyenoord of Ajax binnenkomt. Het duidt in de kern het morele dilemma waar clubdirecties en vakbonden voor staan. In hoeverre kun je van voetballers solidariteit verlangen, wanneer zij doorgaans al moeite genoeg hebben om rond te komen? Thomassen: ,,Zou het geen beter idee zijn om als spelers bijvoorbeeld clinics voor sponsors en supporters te verzorgen? Op die manier verdien je ook voor je club, maar kun je als speler wel gewoon de apk van je auto blijven betalen.” Verbeek: ,,Water bij de wijn doen is nobel. Maar als je er te veel water bij doet, vloeit de wijn weg.”

Om Verbeek (29) hoeft niemand zich naar eigen zeggen zorgen te maken. Desondanks voelt de aanvaller nu wel voor het eerst in zijn loopbaan spanning over zijn sportieve toekomst. Want: een aflopend contract bij FC Den Bosch. ,,Tot twee maanden terug dacht ik in een zetel te zitten. Ik was bezig aan een goed seizoen, er sluimerde belangstelling vanuit de eredivisie. Maar nu? Geen mens weet wanneer de competitie weer hervat wordt. Het is daarnaast de vraag of clubs überhaupt nog acceptabele salarissen kunnen betalen voor een voetballer van 29 jaar met een eigen huis, een vrouw en twee kinderen. De luxepositie waarin ik dacht te zitten is een prangende positie geworden.”

Aan de onderkant van de eredivisie is de stress er al niet minder om. RKC-icoon Henrico Drost (33) moest dit seizoen 20 wedstrijden spelen om automatisch in aanmerking te komen voor contractverlenging in Waalwijk. Een blessure zorgde er echter voor dat hij dat aantal niet haalde bij de club, waar spelers gemiddeld zo’n 5000 euro bruto verdienen. Gevolg: onzekerheid. Drost: ,,Op zo’n manier wil je je loopbaan niet eindigen natuurlijk. Anderzijds realiseer ik me heel goed dat mijn salaris er in elk geval niet hoger op zal worden, mocht RKC toch met me door willen. Het zijn gewoon heel lastige tijden. Voor iedereen, dus ook voor voetballers in het rechterrijtje van de eredivisie.”

Om nog maar te zwijgen over voetballers die, zoals TOP Oss-speler Kenny van der Weg, sinds de winterstop op amateurbasis uitkomen. Zonder salaris te krijgen dus. De door de wol geverfde verdediger, vele jaren vaste kracht bij NAC, had na een Noors avontuur de overstap naar Oss gemaakt om zich daar weer in de kijker te spelen bij eredivisieploegen. Tevergeefs vooralsnog. De in Hendrik-Ido-Ambacht woonachtige Rotterdammer kan nu niet anders dan afwachten. Al probeert ook hij er ondanks alles het beste van te maken. ,,Ik ben fit, gedreven, startklaar en ga nooit opzij. Ik ben ervan overtuigd dat die mooie club nog komt voor me.

https://www.ad.nl/nederlands-voetba...ient-meer-dan-de-spits-van-helmond~a155e3dde/
 

Eef de Kip

Well-known member
Tsja, ,,Wie nog altijd denkt dat we in de eerste divisie miljoenen verdienen, kan ik uit de droom helpen.”

ik vraag me oprecht af of er mensen zijn die echt geloven?
 

Joost

Well-known member
Tsja, ,,Wie nog altijd denkt dat we in de eerste divisie miljoenen verdienen, kan ik uit de droom helpen.”

ik vraag me oprecht af of er mensen zijn die echt geloven?

Zeker zijn die mensen er nog. Lees de reacties onder artikelen maar eens op Facebook wanneer het gaat om steun voor een betaald voetbalclub in deze tijden.
Ik denk dat iedereen op dit forum wel weet dat je in de Eerste Divisie niets kunt verdienen maar in de ogen van mensen die voetbal niet volgen en vrij laaggeschoold zijn krijgt iedere voetballer nog steeds een fortuin.
 

JMD

Well-known member
Zeker zijn die mensen er nog. Lees de reacties onder artikelen maar eens op Facebook wanneer het gaat om steun voor een betaald voetbalclub in deze tijden.
Ik denk dat iedereen op dit forum wel weet dat je in de Eerste Divisie niets kunt verdienen maar in de ogen van mensen die voetbal niet volgen en vrij laaggeschoold zijn krijgt iedere voetballer nog steeds een fortuin.

Precies. Overigens ook veel hoogopgeleiden vinden dat, die hebben dan een hekel aan voetbal en horen alleen de idiote salarissen van de Neymars, Messi's en Ronaldo's van deze wereld. Die hebben dan een artikel gelezen waarin de gemiddelde salarissen staan, maar vergeten dan dat een gemiddelde daar helemaal geen goede maat voor is. Zeg dat de topverdiener van de eredivisie 2 miljoen verdient, daar kunnen 80 KKD-spelers van leven (uitgaande van die 25000 euro). Wat dat betreft kan in zo'n artikel dan beter de mediaan staan, dat is een betere maat om te kijken hoeveel een gemiddelde profvoetballer nou verdient.
 

ALenstra

Well-known member
Op mijn werk ben ik ook wel eens collega's tegen gekomen die dachten dat elke betaalde voetballer in Nederland binnen is na zijn loopbaan. Ook verhalen dat het gemiddelde jaarsalaris in de eredivisie een paar ton is helpen niet mee. Al is dat ook omdat voetballers van buiten de EU minstens bijna een half miljoen moeten verdienen.
 

Maasveld

Well-known member
De KNVB blijft zeggen dat een Eredivisie met 20 clubs praktisch niet mogelijk is.

Alles op een rij op basis van het in december 2019 door de KNVB geplaatste speelschema: https://www.knvb.nl/downloads/bestan...eizoen-2020/21

-speelrondes 1 t/m 3 kunnen niet gespeeld worden
-4 extra speelrondes nodig vanwege 2 extra clubs
-De UEFA is van plan de CL en EL groepsfase op 20/22 oktober te laten starten, dus moeten er 2 speeldagen van de groepsfase ingehaald worden. Voor de voorrondes zijn 5 data nodig (als alle rondes als enkele wedstrijden worden gespeeld). Behalve de 2 al voor CL/EL geplande data in september heb je er dus nog 3 nodig. Daarvan zou de UEFA de week van 23 sep waarschijnlijk ook willen gebruiken.
-Er moeten dus 9 speelrondes extra vanaf 1 september ingepland worden (7 Eredivisie + 2 CL/EL):
-Deze 9 data zijn open in het schema (wo 23 sep buiten beschouwing aangezien die voor voorrondes CL/EL nodig is):
wo 2 dec (CL/EL?)
wo 23 dec (CL/EL?)
zo 27 dec
wo 30 dec
zo 3 jan
wo 6 jan
zo 10 jan
wo 13 jan
wo 27 jan

Het zou dus allemaal exact passen en dan moet de competitie ook pas op 16 mei eindigen, wat eigenlijk alleen zo gepland was omdat er geen EK/WK zou zijn in 2021. Dat is er wel, dus zou 1 week eerder stoppen gewenst zijn. Die extra week is er dan dus niet.
De KNVB heeft hier dus wel een punt, aangezien 1 afgelasting door slecht weer al een probleem kan opleveren als de betreffende club ook ver komt in de KNVB-beker en Europacup.

Ik ben er vanuit gegaan dat de interland weken hetzelfde blijven, of in ieder geval het aantal van 4 hetzelfde blijft.

Je kunt wel wat extra ruimte creëren door complete competitierondes op vrijdag en maandag te houden (bijvoorbeeld 22 en 25 januari).

Edit: of heb je die al onder de vrije data staan?
 
Laatst bewerkt:

Forza AZ

Well-known member
Je kunt wel wat extra ruimte creëren door complete competitierondes op vrijdag en maandag te houden (bijvoorbeeld 22 en 25 januari).

Edit: of heb je die al onder de vrije data staan?

Ik ben uitgegaan van 2 speelrondes per week. In de periode zonder Europees voetbal zou je inderdaad iedere 3 dagen een complete speelronde kunnen houden en dan heb je enkele extra speelrondes beschikbaar. Alleen lijkt me dat niet realistisch vooral vanwege de Tv-uitzendingen van FOX, want die zullen niet 9 wedstrijden op 1 dag willen hebben.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Tuurlijk maakt dat wel uit. Je kunt nooit met 9 tijdstippen werken en al helemaal niet op maandag en vrijdag.

Je kunt ze toch allemaal om 20:45 doen. Het maakt fox toch niet uit waar de mensen naar kijken, als ze maar Fox kijken.
 

Forza AZ

Well-known member
Je kunt ze toch allemaal om 20:45 doen. Het maakt fox toch niet uit waar de mensen naar kijken, als ze maar Fox kijken.

Als de 9 wedstrijden op 5 verschillende tijdstippen zijn, dan kijken er totaal meer mensen, dan dat ze allemaal tegelijk gespeeld worden.
 

JMD

Well-known member
Je kunt wel wat extra ruimte creëren door complete competitierondes op vrijdag en maandag te houden (bijvoorbeeld 22 en 25 januari).
Zoveel levert dat niet op, want da moet je bv ook schuiven met de speelronde ervoor erna. Per 3 weken ga je dan 1 speelronde extra kunnen spelen, maar wel met de restrictie dat het spreiden van duels praktisch onmogelijk wordt.
 
Bovenaan