District Zuid II

Joost

Well-known member
Ben nog wel benieuwd wat er in Deurne allemaal is gebeurd gisteren, @Joost
Ja, daar vielen net zoveel treffers als bij zowel de handbal als voetbalwedstrijd van mijn zoon.

Ik was er zelf niet bij, Deurne is toch een dik uur rijden en ik wilde een rustige middag dus heb ik het zonnetje genoten van RKMVC v Schimmert.

Naar wat ik gehoord heb was het een wedstrijd die gelijkop ging maar waar Deurne met de enige twee ballen op doel voor rust scoorde en SHH de mogelijkheden niet benutte. Direct na de pauze de 2-1 maar vrij snel alweer 3-1. Daarover waren ze in Herten nogal boos begreep ik van meerdere kanten, een overtreding op het middenveld werd niet bestraft waarna Deurne op de counter scoorde.

Vervolgens valt ook snel de 4-1 uit een hoekschop en wordt het in de slotfase nog een merkwaardig doelpuntenfestijn.
 

Joost

Well-known member
De arbitrage dit weekend kwam wel op bijzondere wijze in het nieuws.

Bij Vijlen-BMR werd de wedstrijd gestaakt bij 0-1 of 0-2, dat valt nog te bezien.
Bij de stand van 0-1 ging een bal binnenkant paal, de arbiter floot voor een doelpunt maar de bal rolde over de doellijn. Hij werd er uiteindelijk wel in geschoten maar er was vanwege het fluitsignaal wat commotie. De scheidsrechter concludeerde dat hij het niet goed genoeg had kunnen zien en te snel had gefloten. Vanwege pijn aan zijn voet kon hij niet meer zoveel bewegen. Hij staakte daarom ook vanwege zijn pijnlijke voet.

SIOL-Toxandria 2-2. Halverwege de tweede helft viel een speler bij SIOL in zonder scheenbeschermers. De scheidsrechter sommeerde hem die aan te gaan doen en gaf de speler geel. De speler deed de scheenbeschermers aan en liep het veld in en kreeg direct zijn tweede geel wegens het zonder toestemming betreden van het veld. Volgens de regels mag een scheidsrechter geen geel geven voor het niet dragen van scheenbeschermers maar slechts voor een weigering ze aan te gaan doen. De scheidsrechter heeft daarover zelf contact opgenomen met de KNVB. Die heeft SIOL een brief gestuurd om een verzoek in te dienen de wedstrijd vanaf de eerste gele kaart over te spelen.
 

Fregge

Well-known member
SIOL-Toxandria 2-2. Halverwege de tweede helft viel een speler bij SIOL in zonder scheenbeschermers. De scheidsrechter sommeerde hem die aan te gaan doen en gaf de speler geel. De speler deed de scheenbeschermers aan en liep het veld in en kreeg direct zijn tweede geel wegens het zonder toestemming betreden van het veld. Volgens de regels mag een scheidsrechter geen geel geven voor het niet dragen van scheenbeschermers maar slechts voor een weigering ze aan te gaan doen. De scheidsrechter heeft daarover zelf contact opgenomen met de KNVB. Die heeft SIOL een brief gestuurd om een verzoek in te dienen de wedstrijd vanaf de eerste gele kaart over te spelen.
Dit kreeg een staartje:

De KNVB besloot de wedstrijd vanaf de rode kaart te hervatten. Toxandria was het daar niet mee eens. Vervolg: De KNVB heeft bij de IFAB de situatie neergelegd. Die hebben gezegd: "De foute beslissing van de scheidsrechter is bindend." De IFAB heeft dus uitspraak gedaan over een 5e klasse wedstrijd.
 

Joost

Well-known member
Dit kreeg een staartje:

De KNVB besloot de wedstrijd vanaf de rode kaart te hervatten. Toxandria was het daar niet mee eens. Vervolg: De KNVB heeft bij de IFAB de situatie neergelegd. Die hebben gezegd: "De foute beslissing van de scheidsrechter is bindend." De IFAB heeft dus uitspraak gedaan over een 5e klasse wedstrijd.
Ja prachtig is dat.

Ik vond het al een merkwaardige beslissing in eerste instantie om over te spelen. KNVB Zuid2 heeft hier echt veel te kort door de bocht gehandeld door direct voor overspelen te kiezen.
 

Joost

Well-known member
Het was een mooi dagje amateurvoetbal.

Dit seizoen spelen de eerste elftallen van IASON en Sibbe in dezelfde 6e reserveklasse. Die had ik dus al in september in de agenda gezet. Vandaag was het eerste van de duels; IASON-Sibbe.

IASON bestaat nog uit een vriendengroep van ongeveer 25 spelers waarvan er slechts 2 nog echte binding met het dorp Houthem hebben. Een deel speelt in de 7x7 competitie en een deel komt op zondagochtend in actie. Daarnaast is er een samenwerking met het naburige RVU waardoor het team officieel IASON/RVU heet. Van RVU mogen spelers geleend worden bij een tekort.

Van de 16 toeschouwers was er 1 verslaggever van de krant, 14 voor SIbbe en ik.

Het spelniveau viel allerminst tegen en zeker niet veel lager dan wat ik vorige week in de onderkant van de 5e klasse zag bij Conventus-Centrum Boys. Sibbe scoorde twee vlotte goals, IASON kreeg de bal er 90 minuten lang niet in en in het slot verdubbelde SIbbe de marge; 0-4.

Het was cult in alle opzichten. Een hobbelig veld, oude kantine en fraaie omgeving. Mooiste was misschien nog wel dat de kantinedienst per tourbeurt is. Ditmaal waren de keeper en scheidsrechter aan de beurt. Het was dus even wachten op koffie in de rust want de keeper had nog verzorging nodig na een ongelukkige botsing vlak voor de pauze. Daarop wachtend raakte ik in gesprek met de verslaggever. De Limburger had dit zelfs als wedstrijd van de week betiteld en er staat al een mooi stuk online. De gepensioneerde verslaggever genoot ook zeker van het duel op zulk laag niveau en we konden nog even mijmeren over al die verloren gegane amateurclubs in het heuvelland. De fotograaf had dubbele dienst, die moest ook nog naar Susteren-SHH en dat stond ook bij mij op het programma.

Susteren is in goede vorm, SHH heeft moeite met het hoge niveau en heeft vooral achterin de nodige blessures die het allemaal niet gemakkelijker maken. Susteren was steeds een pasje sneller en stond als snel 2-0 voor en ik vreesde een zware nederlaag maar dat viel mee want SHH herstelde zich heel behoorlijk. Helaas was een penalty vlak voor rust de doodsteek. Het leek vanaf de tribune dat de bal keurig werd weggetikt maar de scheidsrechter legde 'm op de stip en geen van haar assistenten corrigeerde. Ook de krant had grote twijfels las ik in het verslag.

Na rust probeerde SHH het moedig en scoorde ook de 3-1 maar daar bleef het bij, zeker omdat Susteren ook een aantal grote kansen om zeep hielp.
 

de waan

Well-known member
Steeds meer clubs zelfs die alleen nog teams (of eentje) in de reserveklasse hebben. Mijn "eigen" krant was een tijdje terug bij vv Wapenveld, dat ook een elftal heeft. Met fijne foto's erbij ook.

Screenshot_20231107_154414_Chrome.jpg
 

Joost

Well-known member
Ik zag SHH pas twee keer dit seizoen. Winst bij BSV Limburgia en een nederlaag tegen koploper Susteren. Vandaag een keer een thuisduel en wat een spektakel.

Minor was de tegenstander en dat keek na 26 wervelende minuten al tegen een 3-0 achterstand aan. Een heerlijke pegel van afstand maakte 3-1, vrijwel direct gevolgd door de 4-1. Vlak voor rust 4-2 en daar was wel commotie om. Er werd (terecht) gevlagd voor buitenspel maar dat zag de scheidsrechter niet. Minor scoorde in de derde rebound en de grensrechter stond nog steeds met z'n vlag omhoog. Om nog steeds onduidelijke redenen werd de goal na een gesprekje toch goedgekeurd.

Na rust vrij snel 4-3 na een flater van de doelman. Veel balbezit voor Minor daarna maar weinig druk op het doel maar een hoekschop bracht na 80 minuten toch 4-4.

SHH was de hele tweede helft niet aan het voetballen gekomen maar hervond dat toch weer, de extra tijd begon met een enorme kans voor SHH maar de lob waaide net over. Twee minuten later vliegt-ie er wel in; 5-4!
 

Fregge

Well-known member
Ondertussen in de 5e klasse dacht oud-Hoofdklasser DESO een periode gepakt te hebben na een 4-0 winst. Dat is nog niet helemaal waar, want een deel van de wedstrijd van gisteren moet over gespeeld worden. DESO wisselde namelijk 6 keer waar maar 5 toegestaan is. De wedstrijd wordt donderdag verder gespeeld en wordt hervat met een 2-0 voorsprong.
 

de waan

Well-known member
Dat het mis gaat met het aantal wisselmomenten kan ik nog een keer begrijpen, maar 6 spelers wisselen is wel heel klungelig.
 

Joost

Well-known member
Ondertussen in de 5e klasse dacht oud-Hoofdklasser DESO een periode gepakt te hebben na een 4-0 winst. Dat is nog niet helemaal waar, want een deel van de wedstrijd van gisteren moet over gespeeld worden. DESO wisselde namelijk 6 keer waar maar 5 toegestaan is. De wedstrijd wordt donderdag verder gespeeld en wordt hervat met een 2-0 voorsprong.
Er moesten nog twintig minuten gespeeld worden en DESO verspeelde die 2-0, kwam 2-3 achter maar haalde nog 3-3.
Maar naar die periodetitel kunnen ze fluiten, die is voor Irene.
 

Sensini

Active member
Eergisteren is EHC uit Hoensbroek (1e klasse) failliet verklaard. Vóór het weekend beslist de KNVB of de elftallen het seizoen mogen uitspelen.
Waarschijnlijk gaan ze een nieuwe club oprichten die volgend seizoen in de 5e klasse begint. Een eventuele fusie met VKC/Passant is financieel te complex.
 

Joost

Well-known member
Een faillissement dat je al geruime tijd kon zien aankomen. EHC promoveerde in 1973 naar de 1e klasse en in 1976 naar de Hoofdklasse. Nooit speelde het nog lager dan de tweede klasse. In 1979 en 1985 werd het kampioenschap van de Hoofdklasse gevierd. De club speelde niet onafgebroken hoofdklasse. 5 keer volgde degradatie maar 4 keer promoveerde de club direct weer terug, alleen in het begin van het millennium duurde het 8 seizoen voor het lukte. In 2021 werd het eerste elftal uit de competitie genomen en vorig jaar werd het seizoen nog knap afgesloten in de middenmoot, dat zou dit seizoen ook gebeuren.

Maar de realiteit is dat de focus op het eerste team de vereniging totaal heeft uitgehold. De jeugdafdeling lag vrijwel geheel op haar gat maar werd de laatste jaren langzaamaan nieuw leven in geblazen. Met geld heeft de club nog jarenlang geprobeerd om de boel in stand te houden maar nu is het op.
 

Maasveld

Well-known member
Van EHC staat me vooral de ongeëvenaarde thuisfluiter bij toen wij daar met de C1 moesten spelen. Die kreeg het zelfs voor elkaar om nog een doelpunt van ons af te keuren toen de aftrap al was geweest.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Eergisteren is EHC uit Hoensbroek (1e klasse) failliet verklaard. Vóór het weekend beslist de KNVB of de elftallen het seizoen mogen uitspelen.
Waarschijnlijk gaan ze een nieuwe club oprichten die volgend seizoen in de 5e klasse begint. Een eventuele fusie met VKC/Passant is financieel te complex.
Passart-VKC :p

Is een kleine vereniging zonder jeugd, zit geen toekomst in.
 
Bovenaan