Thorn - De wedstrijd op paasmaandag tussen FC Maasgouw en SVME uit Eijsden is vlak voor rust gestaakt. Scheidsrechter Meisen had in het veld een opmerking over een speler van de uitploeg gemaakt die als discriminerend werd ervaren. Ondanks excuses van de arbiter wilde SVME niet verder spelen.
Scheidsrechter Meisen maakte, toen hij in het veld uitleg gaf over een gele kaart voor een SVME-speler, de opmerking ‘die donkere zwarte speler van jullie’. Bij SVME vonden ze het discriminerend, waarop de ploeg van het veld stapte. „Het is een discriminerende opmerking die je niet van een scheidsrechter verwacht”, zegt Rob Palmen, teammanager van SVME. Die gele kaart was voor Didiet Doijen. De speler waar arbiter Meisen op doelde was Bioko Kiankadi Mayola, die na een eerdere overtreding juist geen gele prent kreeg.
Woordkeuze
Meisen gaf na afloop toe dat hij die opmerking gemaakt had. „Ik heb de betreffende spelers gezegd dat ik bij twee eerdere overtredingen, die op het randje waren, geen geel heb gegeven. Ik heb hem benoemd als ‘die donkere zwarte speler van jullie’. Ik had naam en nummer niet paraat. Misschien niet de gelukkigste woordkeuze.” SVME eiste dat Meisen zijn excuses zou maken. Meisen: „Ik ben inderdaad bij SVME in de kleedkamer geweest en heb Mayola in mijn beste Engels (Mayola is Franstalig, red.) duidelijk gemaakt dat als hij zich door mijn bewoordingen gekwetst voelt, dit niet mijn bedoeling was. Daarvoor heb ik hem mijn excuses aangeboden.”
Uiteindelijk bleek dat voor een aantal spelers van SVME niet voldoende om de wedstrijd te hervatten. „Wij vonden dat een normaal verloop van de wedstrijd niet meer mogelijk was”, legt Palmen uit. „Deze scheidsrechter kon het niet meer goed doen voor beide ploegen. Toen hebben wij gezegd: dan gaan we niet verder. Overigens wil ik wel zeggen dat ik het ongelooflijk knap vond dat hij bij ons in het lokaal zijn excuses kwam aanbieden.”
Geen klacht
Palmen geeft verder aan dat SVME geen klacht gaat indienen tegen Meisen. Het is volgens hem nu aan de KNVB om te bepalen wat er met het gestaakte duel moet gebeuren. Wat Palmen betreft, wordt de wedstrijd gewoon uitgespeeld met een andere arbiter. „We gaan met alle plezier voor de tweede helft terug naar Maasgouw. Tussen de teams zit verder echt geen probleem.”
Maasgouw-trainer Ruud Hendriks hield er geen goed gevoel aan over. „Wij hebben er niets mee van doen, maar worden wel gedupeerd”, zei hij. Op het moment van staken had Maasgouw in vijf minuten tijd twee keer gescoord (Colin Eijer en Jeroen Corbey) en zo de 1-0 achterstand (Didier Doijen) weggewerkt.