Het was een mooi dagje amateurvoetbal.
Dit seizoen spelen de eerste elftallen van IASON en Sibbe in dezelfde 6e reserveklasse. Die had ik dus al in september in de agenda gezet. Vandaag was het eerste van de duels; IASON-Sibbe.
IASON bestaat nog uit een vriendengroep van ongeveer 25 spelers waarvan er slechts 2 nog echte binding met het dorp Houthem hebben. Een deel speelt in de 7x7 competitie en een deel komt op zondagochtend in actie. Daarnaast is er een samenwerking met het naburige RVU waardoor het team officieel IASON/RVU heet. Van RVU mogen spelers geleend worden bij een tekort.
Van de 16 toeschouwers was er 1 verslaggever van de krant, 14 voor SIbbe en ik.
Het spelniveau viel allerminst tegen en zeker niet veel lager dan wat ik vorige week in de onderkant van de 5e klasse zag bij Conventus-Centrum Boys. Sibbe scoorde twee vlotte goals, IASON kreeg de bal er 90 minuten lang niet in en in het slot verdubbelde SIbbe de marge; 0-4.
Het was cult in alle opzichten. Een hobbelig veld, oude kantine en fraaie omgeving. Mooiste was misschien nog wel dat de kantinedienst per tourbeurt is. Ditmaal waren de keeper en scheidsrechter aan de beurt. Het was dus even wachten op koffie in de rust want de keeper had nog verzorging nodig na een ongelukkige botsing vlak voor de pauze. Daarop wachtend raakte ik in gesprek met de verslaggever. De Limburger had dit zelfs als wedstrijd van de week betiteld en er staat al een mooi stuk online. De gepensioneerde verslaggever genoot ook zeker van het duel op zulk laag niveau en we konden nog even mijmeren over al die verloren gegane amateurclubs in het heuvelland. De fotograaf had dubbele dienst, die moest ook nog naar Susteren-SHH en dat stond ook bij mij op het programma.
Susteren is in goede vorm, SHH heeft moeite met het hoge niveau en heeft vooral achterin de nodige blessures die het allemaal niet gemakkelijker maken. Susteren was steeds een pasje sneller en stond als snel 2-0 voor en ik vreesde een zware nederlaag maar dat viel mee want SHH herstelde zich heel behoorlijk. Helaas was een penalty vlak voor rust de doodsteek. Het leek vanaf de tribune dat de bal keurig werd weggetikt maar de scheidsrechter legde 'm op de stip en geen van haar assistenten corrigeerde. Ook de krant had grote twijfels las ik in het verslag.
Na rust probeerde SHH het moedig en scoorde ook de 3-1 maar daar bleef het bij, zeker omdat Susteren ook een aantal grote kansen om zeep hielp.