In deze regio valt het nu nog wel mee inderdaad, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de de 4e klasse A, daar wemelt het van de 'reserve-elftallen'.
Die volg ik inderdaad niet zo. Als ik zo kijk herken ik alleen Oranje Blauw als authentieke zaterdagclub. En die doen het niet best. Ook maar met z'n tienen in de competitie. Er zit nog wel ruimte in de 4de Klasse en niet alleen daar. Er zijn trouwens wel meer klasses dan vorig jaar.
Voor HSC is het vooral zoeken naar een alternatief voor de talenten, omdat de reserve hoofdklasse sportief steeds minder interessant wordt en het gat naar het 1e veel te groot. Niet zozeer omdat spelers niet in het 2e willen spelen. Maar een zaterdagteam in de standaardklasse kan dan zowel sportief als qua uitstraling een beter alternatief zijn, al moet je dan eigenlijk wel minimaal 2e klasse gaan spelen.
Het komt dus vooral door een aanzwengelende werking. Ik kan me nog heugen dat de KNVB het vroeger erg lastig maken met het inschrijven van twee standaardteams. Toen zag je eigenlijk alleen fusieclubs die twee standaardteams hadden. Aan de andere kant: Het is net als de beloften in de KKD. Deze divisie wordt opgeofferd voor een paar beloften omdat beter zou zijn voor het algehele voetbal. Alleen de KKD had de beloften nodig om niet als een minidivisie te eindigen. Maar als we voor de zondagteams de klok 10 jaar terugdraaien dan zal dat beter zijn in de reserveklasse op sportief gebied. Quick'20 2 speelt reserve 3de Klasse....
En minimaal 2de Klasse lijkt mooi, maar je ziet aan Quick'20 hoe moeilijk dat het is. Voetbaltechnisch hebben ze meerwaarde, maar voetbal behelst zoveel meer dan dat.
Voor wat betreft de recreanten moet je gewoon meebewegen met de wensen. Vooralsnog heeft het ons alleen maar extra elftallen opgeleverd, dus dat is alleen maar prima. Wat mij betreft zou het goed zijn als voor de oudere jeugd ook competities op zondag worden ingevoerd, zoals dat in de regio Amsterdam al gebruikelijk is. Vaak hoor je dat jeugdspelers juist afhaken vanwege bijbaantjes, die kun je daarmee een alternatief bieden. En het zorgt meteen voor meer balans in de bezetting van het sportpark.
Aangezien in deze regio bijna elke zondagclub wel 1 of meerdere seniorenteams op zaterdag heeft spelen zou je dat recreatief op niveau in kunnen delen zodat ze op hun gewenste tijden tegen elkaar voetballen. Bij Quick klaagden ze over gebrek aan betrokkenheid bij de teams. Ja dat is ook niet onlogisch als je direct na het voetbal naar huis (of de kroeg) gaat omdat de kantine op slot zit. Daar moet je als club wat aan doen. De spelers bij de club betrekken. Dat hebben wij met Futsal en 35+ ook wel. Dat laatste is een groeibriljant. We hebben nog maar vijf senioren mannenteams, maar wel een wachtlijst op de 35+ waar we maar twee teams van mogen inschrijven. En dan lekker 10x per jaar voetballen tegen andere clubs uit de gemeente op vrijdagavond. Leve het weekendvoetbal.
Jeugdvoetbal op zondag is een interessante. Alleen tussen zondagclubs uiteraard. Niet dat ik kijkend naar onze jeugd maar ook 1 speler moeite heeft om op zondag te voetballen. Misschien dat het er toch ooit van gaat komen. Zelfs onze vice-voorzitter die dominee emeritus is van de Gereformeerde Kerk heeft er geen problemen mee. Het zou voor de jongere jeugd een oplossing kunnen zijn. Voor de oudere jeugd heb ik vrijdagavond wel eens geopperd.