District Oost

noordooster

Well-known member
Fc Berghuizen speelt op dit moment in zondag 5A en staat op plaats 1.
Komend seizoen gaat ook deze club op zaterdag spelen en zullen ze starten in de vierde klasse.
De promotie is dus in ieder geval gegarandeerd , ook als ze dit seizoen geen kampioen worden.
In Oost is op zaterdag de vierde klasse voor standaarteams het laagste niveau.

Het is dus anders dan in Noord bij Udiros, dat van de KNVB bij de overstap naar zaterdag niet op het laagste niveau hoefde te beginnen.

Dat een overstap met behoud van niveau verstandiger is, zie je oa bij PH Almelo, dat na de overstap naar zaterdag op het laagste niveau moest beginnen. Vorig jaar waren ze veel te sterk voor hun klasse en ook dit seizoen worden ze in de derde klasse weer kampioen.
Die hadden gewoon in de tweede klasse za. in kunnen stromen.
 

Bonehead

Well-known member
Omdat PH een uitzondering is. Al die andere overstappers uit Oost hebben er of jaren over gedaan om op niveau te komen of spelen nog steeds op een laag niveau. Uiteraard wil jij dat graag om clubs te motiveren naar die heilige zaterdag over te stappen. Dan mag van jou dus over de rug van die zaterdagclubs. Want uiteraard zal er dan versterkte degradatie zal volgen.
 

noordooster

Well-known member
Beter lezen jij.
Daar heb je nogal moeite mee, is wel duidelijk.
Waarom zou er versterkte degradatie moeten zijn wanneer je het idee loslaat dat er per speeldag en per district precies evenveel klassen op elk niveau moeten zijn.
En verder, welke clubs uit Oost hebben eigenlijk de overstap gemaakt vanaf eenzelfde niveau als PH Almelo, nl 2e klasse ?
 

Bonehead

Well-known member
Ben jij nou echt zo dom dat je denkt dat ik jou ga aanleveren terwijl je telkens op de man speelt? Je zoekt het zelf maar uit.
 

de waan

Well-known member
Was een mooi weekendje keldervoetbal voor mij met twee derby's. Zaterdag naar Elspeet-Vierhouten'82 in 4C (6,6 kilometer tussen de twee sportparken). Vierhouten is echt een mini-clubje met maar twee senioreteams en nog een onder-14 team. Ze hadden welgeteld twee wissels op de bank. Ook Elspeet zat krap met drie keer 2001 en ??n keer 2000 op de bank. Vierhouten pakte met kunst-en-vliegwerk een puntje en daar waren ze heel blij mee, want dat was de eerste sinds oktober. De circa 15 fans van de gasten ("de veteranen spelen thuis, dus niet iedereen kon mee") gingen uit de plaat.

Gisteren naar Orderbos (onmivereniging met voetbal, biljarten en darts) tegen ZVV'56 in 4F a.k.a. de Apeldoornse Bundesliga. De gasten hadden al ruim twee maand niet gespeeld en die waren ook nog niet echt wakker, waardoor de thuisclub vrij simpel met 2-0 won. Bij Orderbos is het altijd fijn toeven op het fraaie bosrijke sportpark en er was ook nog een non-league-dog op de dugout van de thuisclub.

DziIM3aX4AEuQjs.jpg


DznEELRWsAAnK-R.jpg


DznOIbUWwAAUGVM.jpg
 

Unregistere

Well-known member
Ha, die hond zag ik gisteren al op Twitter. Geweldig!

Deze is wel alert, in tegenstelling tot de hond die ik zag in een tweet van een RVVH'er:

DzjM3mMXQAUp4Bw.jpg:large


En jij was op de voetbal- en dartsafdeling toch?
 

de waan

Well-known member
Ik mocht gisteren eens een keer naar de Achterhoek voor een derby in de 3e klasse en dat beviel goed. Op het fraaie complex van FC Trias (club waar Susa ook nog wel eens komt geloof ik) verloor de thuisclub door twee late treffers van Grol. Trias moet nu serieus oppassen, terwijl Grol weer omhoog mag kijken. Dat zal de carnavalsstemming goed doen komend weekend.

Best veel publiek en inclusief fakkels en gezang en alles.

https://twitter.com/ReneWaning/status/1099656116743688194

Verslag ook online zie ik nu (premium, dat wel). https://www.tubantia.nl/amateurvoetbal/late-treffers-grol-duwen-trias-verder-afgrond-in~aa2d6943/
 
Laatst bewerkt:

Susa

New member
Sterker nog Susa is geboren en opgegroeid in de achtertuin van Trias!! (300 meter)

Al heb ik zelf nooit voor de club gespeeld aangezien ik al weg was uit Winterswijk ten tijde van de fusie.
 

Bonehead

Well-known member
Sportlust Glanerbrug stopt na dit seizoen met zondagvoetbal. Toch wel opvallend. Het was min of meer een voortzetting van VV Glanerbrug en zij werden tweemaal op rij kampioen. Nu staan ze in de 3de Klasse tweede op 1 punt van de koploper. Ze gaan verder op zaterdag omdat ze geen toekomst meer zien in het zondagvoetbal. Het zaterdagteam (Sportlust is van oudsher een zaterdagclub) staat vierde met 12 punten achter op de koploper en lijkt alleen via de nacompetitie nog te kunnen promoveren.

Ps. Rigtersbleek en Eilermark beginnen ook met een standaardteam op zaterdag.
 
Laatst bewerkt:

de waan

Well-known member
Best apart inderdaad. Sportlust is volgens mij zelfs een club met een C, al kan ik me daar bij Glanerbrug sowieso niet al te veel voorstellen. Ze starten dus een zondagteam dat in feite een voortzetting is van vv Glanerbrug en geven er dan een paar jaar en een paar kampioenschappen later weer de brui aan, waarna het gros doorschuift naar het zaterdagteam. Die gaan straks dus voor de derde keer aan een opmars beginnen.

Jullie hebben er nog niet zoveel last van (behalve van Quick dan), maar het lijkt me voor zaterdagclubs ook eigenlijk geen reet aan, al die veredelde reserveteams in de competitie. Zeker de vierde klasse wordt daar wel een beetje een vergaarbak van zo langzamerhand. Kan maar zo dat HSC'21 daar op termijn ook aan toegevoegd kan worden.
 

De Groene Scout

Well-known member
Kan maar zo dat HSC'21 daar op termijn ook aan toegevoegd kan worden.

Zou wel eens in het seizoen 2020-2021 kunnen zijn.
Komend seizoen wordt er in ieder geval gestart met een prestatieteam op zaterdag. Dat heet dan nog wel HSC zaterdag 2, maar daar komen wel allemaal jonge talenten in. Jaartje erop denk ik dat die doorstromen tot een standaardteam.
 

Bonehead

Well-known member
Best apart inderdaad. Sportlust is volgens mij zelfs een club met een C, al kan ik me daar bij Glanerbrug sowieso niet al te veel voorstellen. Ze starten dus een zondagteam dat in feite een voortzetting is van vv Glanerbrug en geven er dan een paar jaar en een paar kampioenschappen later weer de brui aan, waarna het gros doorschuift naar het zaterdagteam. Die gaan straks dus voor de derde keer aan een opmars beginnen.

Jazeker opgericht als CVV en omgedoopt tot SV. En nee bij Glanerbrug kan ik mij daar ook niks bij voorstellen. Een beetje ruw volk. De oude kantine van VV Glanerbrug lag te verpauperen terwijl de kantine van Sportlust ook al jaren geen kwast van dichtbij gezien. En inderdaad een hele rare gang van zaken. Ik dacht dat ze op dezelfde voet gingen als bij VV. Dat bleek nog wel mee te vallen. Of ze weer aan de opmars kunnen beginnen valt nog maar te bezien. Het schijnt lang niet zeker te zijn dat de spelers van zondag naar zaterdag te verhuizen. Daarbij heeft Sportlust eigenlijk altijd in de onderste twee klassen gebald.

Jullie hebben er nog niet zoveel last van (behalve van Quick dan), maar het lijkt me voor zaterdagclubs ook eigenlijk geen reet aan, al die veredelde reserveteams in de competitie. Zeker de vierde klasse wordt daar wel een beetje een vergaarbak van zo langzamerhand. Kan maar zo dat HSC'21 daar op termijn ook aan toegevoegd kan worden.

De penningmeester wordt er niet gelukkig van. En alles en iedereen bij de club ook niet. Ergens op een bijveld zonder enige ambiance is niet aantrekkelijk. Maar goed dat heb je bij VV Drienerlo ook. Dat is met name het probleem van stadsclubs waar geen hond komt kijken omdat ze in een stad wel wat beters te doen hebben. Daarbij valt het ook in de 4de Klasse wel mee. De meeste clubs stappen in zijn geheel over naar zaterdag ipv een tweede team op zaterdag.

Ook in Haaksbergen zullen ze er aan moeten geloven. Zaterdag is de tendens en dit lijkt niet te stoppen. Klaarblijkelijk vinden steeds meer mensen voetballen op zaterdag aantrekkelijker. De opgave om de zaterdagvond/nacht op te geven voor de zondagochtend lijkt een steeds te grotere worden. Toch brengt het name qua accommodatie problemen met zich mee. Zo komt het op presentatief (dus ook a-categorie) en recreatiefniveau steeds vaker voor dat laat op de middag gevoetbald terwijl de orthodoxe zaterdagclubs een sterke voorkeur hebben voor 12:30 of 14:30. Ik denk dat daar wel een oplossing voor te vinden is als alle partijen mee willen werken. En dan verwacht ik van presentatief niveau wel meer flexibiliteit dan op recreatief niveau.
 

noordooster

Well-known member
In Noord zijn verschillende tendensen zichtbaar en wellicht is dat ook in andere districten het geval.
Verenigingen die van oudsher een za. en een zo. prestatie-afdeling hadden, vanwege fusie of omdat het zo ontstaan is, schaffen de laatste tijd vaak 1 prestatie-afdeling af. ( vanwege kosten of vanwege een op termijn hoger niveau ).
Vaak leidde dit tot erge protesten en soms tot het oprichten van een nieuwe voetbalclub.

Nogal wat zondagverenigingen stappen met het prestatieteam over op zaterdag, vanwege wensen van de spelers.
Enkele grotere zondagverenigingen beginnen met een standaardteam op zaterdag, waarbij vaak zo. 2 lager komt te spelen.
Doel is vaak op deze manier meer spelers voor de club te behouden en/of op te leiden voor zo 1.

Geconstateerd is dat een team dat onderaan moet beginnen , vaak op zaterdag, enkele keren met overmacht kampioen kan worden, tot frustratie van competitiegenoten.

Ik zei eerder al er voorstander van de zijn om een op hoog niveau spelende club die overstapt niet onderaan te laten beginnen.

Voor zondagverenigingen die naast zo1 ook met een za1 beginnen, ( een soort beloftenteam ) zou ik daar geen voorstander van zijn.
Over wat je er eventueel aan kunt of moet doen als zij tot frustratie van competitiegenoten makkelijk kampioen worden, zou je kunnen discussi?ren.
 

de waan

Well-known member
De penningmeester wordt er niet gelukkig van. En alles en iedereen bij de club ook niet. Ergens op een bijveld zonder enige ambiance is niet aantrekkelijk. Maar goed dat heb je bij VV Drienerlo ook. Dat is met name het probleem van stadsclubs waar geen hond komt kijken omdat ze in een stad wel wat beters te doen hebben. Daarbij valt het ook in de 4de Klasse wel mee. De meeste clubs stappen in zijn geheel over naar zaterdag ipv een tweede team op zaterdag.

Ook in Haaksbergen zullen ze er aan moeten geloven. Zaterdag is de tendens en dit lijkt niet te stoppen. Klaarblijkelijk vinden steeds meer mensen voetballen op zaterdag aantrekkelijker. De opgave om de zaterdagvond/nacht op te geven voor de zondagochtend lijkt een steeds te grotere worden. Toch brengt het name qua accommodatie problemen met zich mee. Zo komt het op presentatief (dus ook a-categorie) en recreatiefniveau steeds vaker voor dat laat op de middag gevoetbald terwijl de orthodoxe zaterdagclubs een sterke voorkeur hebben voor 12:30 of 14:30. Ik denk dat daar wel een oplossing voor te vinden is als alle partijen mee willen werken. En dan verwacht ik van presentatief niveau wel meer flexibiliteit dan op recreatief niveau.

In deze regio valt het nu nog wel mee inderdaad, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de de 4e klasse A, daar wemelt het van de 'reserve-elftallen'.

Voor HSC is het vooral zoeken naar een alternatief voor de talenten, omdat de reserve hoofdklasse sportief steeds minder interessant wordt en het gat naar het 1e veel te groot. Niet zozeer omdat spelers niet in het 2e willen spelen. Maar een zaterdagteam in de standaardklasse kan dan zowel sportief als qua uitstraling een beter alternatief zijn, al moet je dan eigenlijk wel minimaal 2e klasse gaan spelen.

Voor wat betreft de recreanten moet je gewoon meebewegen met de wensen. Vooralsnog heeft het ons alleen maar extra elftallen opgeleverd, dus dat is alleen maar prima. Wat mij betreft zou het goed zijn als voor de oudere jeugd ook competities op zondag worden ingevoerd, zoals dat in de regio Amsterdam al gebruikelijk is. Vaak hoor je dat jeugdspelers juist afhaken vanwege bijbaantjes, die kun je daarmee een alternatief bieden. En het zorgt meteen voor meer balans in de bezetting van het sportpark.
 

Bonehead

Well-known member
In deze regio valt het nu nog wel mee inderdaad, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de de 4e klasse A, daar wemelt het van de 'reserve-elftallen'.

Die volg ik inderdaad niet zo. Als ik zo kijk herken ik alleen Oranje Blauw als authentieke zaterdagclub. En die doen het niet best. Ook maar met z'n tienen in de competitie. Er zit nog wel ruimte in de 4de Klasse en niet alleen daar. Er zijn trouwens wel meer klasses dan vorig jaar.

Voor HSC is het vooral zoeken naar een alternatief voor de talenten, omdat de reserve hoofdklasse sportief steeds minder interessant wordt en het gat naar het 1e veel te groot. Niet zozeer omdat spelers niet in het 2e willen spelen. Maar een zaterdagteam in de standaardklasse kan dan zowel sportief als qua uitstraling een beter alternatief zijn, al moet je dan eigenlijk wel minimaal 2e klasse gaan spelen.

Het komt dus vooral door een aanzwengelende werking. Ik kan me nog heugen dat de KNVB het vroeger erg lastig maken met het inschrijven van twee standaardteams. Toen zag je eigenlijk alleen fusieclubs die twee standaardteams hadden. Aan de andere kant: Het is net als de beloften in de KKD. Deze divisie wordt opgeofferd voor een paar beloften omdat beter zou zijn voor het algehele voetbal. Alleen de KKD had de beloften nodig om niet als een minidivisie te eindigen. Maar als we voor de zondagteams de klok 10 jaar terugdraaien dan zal dat beter zijn in de reserveklasse op sportief gebied. Quick'20 2 speelt reserve 3de Klasse....

En minimaal 2de Klasse lijkt mooi, maar je ziet aan Quick'20 hoe moeilijk dat het is. Voetbaltechnisch hebben ze meerwaarde, maar voetbal behelst zoveel meer dan dat.

Voor wat betreft de recreanten moet je gewoon meebewegen met de wensen. Vooralsnog heeft het ons alleen maar extra elftallen opgeleverd, dus dat is alleen maar prima. Wat mij betreft zou het goed zijn als voor de oudere jeugd ook competities op zondag worden ingevoerd, zoals dat in de regio Amsterdam al gebruikelijk is. Vaak hoor je dat jeugdspelers juist afhaken vanwege bijbaantjes, die kun je daarmee een alternatief bieden. En het zorgt meteen voor meer balans in de bezetting van het sportpark.

Aangezien in deze regio bijna elke zondagclub wel 1 of meerdere seniorenteams op zaterdag heeft spelen zou je dat recreatief op niveau in kunnen delen zodat ze op hun gewenste tijden tegen elkaar voetballen. Bij Quick klaagden ze over gebrek aan betrokkenheid bij de teams. Ja dat is ook niet onlogisch als je direct na het voetbal naar huis (of de kroeg) gaat omdat de kantine op slot zit. Daar moet je als club wat aan doen. De spelers bij de club betrekken. Dat hebben wij met Futsal en 35+ ook wel. Dat laatste is een groeibriljant. We hebben nog maar vijf senioren mannenteams, maar wel een wachtlijst op de 35+ waar we maar twee teams van mogen inschrijven. En dan lekker 10x per jaar voetballen tegen andere clubs uit de gemeente op vrijdagavond. Leve het weekendvoetbal.

Jeugdvoetbal op zondag is een interessante. Alleen tussen zondagclubs uiteraard. Niet dat ik kijkend naar onze jeugd maar ook 1 speler moeite heeft om op zondag te voetballen. Misschien dat het er toch ooit van gaat komen. Zelfs onze vice-voorzitter die dominee emeritus is van de Gereformeerde Kerk heeft er geen problemen mee. Het zou voor de jongere jeugd een oplossing kunnen zijn. Voor de oudere jeugd heb ik vrijdagavond wel eens geopperd.
 
Bovenaan