District Oost

germania

Member
Ook het voortbestaan van Germania is in gevaar.

GROESBEEK – “Al 80 jaar de trots van de Stekkenberg. Een echte volksclub met een mooie en rijke historie. Het doet ons pijn om te moeten constateren dat het voortbestaan van de club in gevaar is gekomen”.

Dat zijn enkele zinnen uit het begin van de brief die het bestuur van Germania naar haar leden heeft verstuurd en in ons bezit is.
Minder inkomsten
In die brief wordt aangegeven dat er veel jeugdspelers en vrijwilligers de club verlaten. “Het is een hele klus om genoeg spelers en begeleiding voor onze teams te vinden. Het werk dat vrijwilligers voorheen deden blijft liggen”, schrijft Germania. De inkomsten lopen terug. Niet alleen vanuit de contributie, maar ook doordat er minder activiteiten georganiseerd worden.
Te weinig betrokkenheid
De leden zouden volgens Germania te weinig betrokken zijn bij de club. Zij nemen te weinig taken en verantwoordelijkheden op zich. Dat zorgt tevens voor meer werkdruk bij de bestuursleden en die druk is, zo zegt Germania, “onacceptabel hoog”. De bestuursleden kunnen dit niet langer combineren met hun werk en priv?.
Extra vergadering
Het bestuur heeft besloten een extra ledenvergadering te organiseren. Die wordt op 20 april om 19:30 uur in het clubhuis gehouden. Leden worden vriendelijk doch dringend verzocht hier bij aanwezig te zijn. “Wij kunnen niet langer situaties gedogen die niet verantwoord zijn voor de club. Ieder lid is belangrijk voor onze club en samen kunnen we een nieuwe koers uitzetten. Denk na wat jij voor de club kan betekenen”.
Bron: DeGroesbeek.nl
 

De Groene Scout

Well-known member
Deze zag ik dan weer niet aankomen. Dacht dat het wel een goede gezonde 3e club uit Groesbeek was.
Hou je ons op de hoogte, of hoor jij ook tot de leden die steeds meer afstand neemt?
 

noordooster

Well-known member
Het lijkt er op dat de club vooral de noodklok luidt omdat ze daar een gebrek aan vrijwilligers hebben.
En dat daardoor het voortbestaan in gevaar komt.
Men geeft aan dat ( daardoor ? ) leden opstappen en dat er daardoor minder activiteiten worden georganiseerd ( die geld moeten opleveren ? ).

Ik lees vaker dat clubs klagen over een gebrek aan vrijwilligers en dat aangegeven wordt dat de club in zijn voortbestaan wordt bedreigd als er geen verandering in komt.
 

germania

Member
Het is vooral ook zo dat de wijk "Stekkenberg" waar Germania het sportpark heeft liggen aan het vergrijzen is.
Jan Peters schreef ook al in De Gelderlander dat voor 20 jaar terug toen de golfbaan aangelegd werd en er geen nieuwe wijk kwam dat Germania ten dode opgeschreven was.
 

germania

Member
Deze zag ik dan weer niet aankomen. Dacht dat het wel een goede gezonde 3e club uit Groesbeek was.
Hou je ons op de hoogte, of hoor jij ook tot de leden die steeds meer afstand neemt?

Ik woon inmiddels ook niet meer op de Stekkenberg en kom ook steeds minder bij Germania aangezien mijn kinderen bij andere clubs spelen samen met hun vrienden.
 

de waan

Well-known member
Het is wel leuk al die romantische verhalen over Groesbeek met zijn vele clubs, maar behalve De Treffers (Achilles is weer een verhaal apart) is er niet ??n club op eigen kracht nog levensvatbaar. Kan me voorstellen dat voor Germania een fusie niet zoveel oplost vanwege hun duidelijke binding met de Stekkenberg, maar de andere clubs moeten daar misschien toch maar eens aan gaan denken.
 

Ceephax

New member
Ze hebben daar geloof ik 6 clubs in een dorp van nog geen 13.000 inwoners. Het is sowieso vrij bijzonder dat die clubs het uberhaupt zo lang hebben volgehouden.
 

de waan

Well-known member
Rood Wit heeft alleen vier seniorenelftallen, maar speelde vorig jaar nog wel eerste klasse. Nutteloos geld verbrassen is dat. Ik vermoed alleen dat het geld op is, want ze dreigen voor het 2e jaar op rij te degraderen.
 

germania

Member
Clubs als Rood-Wit en Groesbeekse Boys komen uit het kerkdorp Breedeweg en zouden makkelijk samen kunnen gaan.
Maar zolang daar mensen in het bestuur zitten die nog steeds te eigenwijs zijn om dit in te zien zal dat niets worden.
Germania zelf zit ver uit de buurt bij andere clubs dus is het voor een fusie niet al te aantrekkelijk, jeugd die er nog is moet dan erg ver om te kunnen gaan trainen en spelen.
Het zelfde geld voor DVSG uit kerkdorp de horst, die overigens op zondag toch 6 senioren teams hebben dat zelfs een club als De Treffers niet heeft.
 

De Groene Scout

Well-known member
In Losser zijn ze eruit. Er komt geen fusie tussen AJC'96 en KVV Losser, maar AJC'96 gaat zelfstandig verder als zaterdagclub.
Vanavond is de uitslag van het fusie-onderzoek in beide kantine gepresenteerd.
 

noordooster

Well-known member
Moeten ze wel in de 4e klasse beginnen.
Maar op zondag staan ze nu ook onderaan in de 3e klasse, dus veel verschil maakt het niet.
 

de waan

Well-known member
In Losser zijn ze eruit. Er komt geen fusie tussen AJC'96 en KVV Losser, maar AJC'96 gaat zelfstandig verder als zaterdagclub.
Vanavond is de uitslag van het fusie-onderzoek in beide kantine gepresenteerd.
Dat is wel heel snel gegaan dan ineens. Voor Losser lijkt me dit beter, die schieten niet zoveel op met een fusie.
 

Sjorro

Active member
Clubs als Rood-Wit en Groesbeekse Boys komen uit het kerkdorp Breedeweg en zouden makkelijk samen kunnen gaan.
Maar zolang daar mensen in het bestuur zitten die nog steeds te eigenwijs zijn om dit in te zien zal dat niets worden.
Germania zelf zit ver uit de buurt bij andere clubs dus is het voor een fusie niet al te aantrekkelijk, jeugd die er nog is moet dan erg ver om te kunnen gaan trainen en spelen.
Het zelfde geld voor DVSG uit kerkdorp de horst, die overigens op zondag toch 6 senioren teams hebben dat zelfs een club als De Treffers niet heeft.

Met een beetje pech heeft De Treffers volgend seizoen op zondag alleen nog maar het eerste elftal. Het tweede team staat op omvallen door te weinig spelers. Blijft er alleen op zaterdag nog een aantal teams over.

Verder is het natuurlijk raar dat een club als Rood Wit met 4 elftallen nog steeds bestaat in Groesbeek. Voor Germania zie ik het ook somber in op korte termijn. DVSG zie ik het nog wel redden de aankomende jaren. Groesbeekse Boys heeft ook nog een aardige achterban en kunnen ook nog vooruit. Achilles'29 blijft een vraagteken voor mij.
 
Bovenaan