District Noord

bqandy

Well-known member
Amicitia VMC, van oudsher 1 van de katholieke voetbalclubs ( net als tot zo'n 14 jaar geleden Astrea ) in Groningen, speelt komend seizoen voor het eerst zonder standaardelftal op zondag.

Goed op de hoogte NoordOoster. Amicitia VMC als de elite katholieken en Astrea als het RK werkvolk, plat gezegd.
Het was voor mij en een paar vrienden idd een overweging om bij Amicitia te gaan spelen, omdat de eerste wedstrijd van de lagere elftallen op zondag pas om 12.00 uur was. ;) Zo kon je in de ochtend nog naar de kerk. Maar door toch naar BQ te gaan wel het programma "Vroege Vogels" ontdekt.
Ik heb diverse keren tegen Astrea gespeeld en het veld in Selwerd, waarop ik speelde ligt er ongebruikt, maar verzorgd, bij. Volgens mij was er ook nog een hoofdveld op de plek waar nu een loopvereniging actief is. Maar dat weet ik dus niet zeker.

Astrea is wel kapot gegaan door een aantal mislukte fusies in het stadsdeel Selwerd/Paddepoel. Hellas VC en GCSV werden vv Paddepoel. Vervolgens Astrea er bij en toen werd het SGVV 07. Dat kreeg financiële problemen en einde verhaal.

Maar terug naar Amicitia: Schande dat een katholieke vereniging geen standaardelftal heeft op zondag. :)
 

de waan

Well-known member
Het was voor mij en een paar vrienden idd een overweging om bij Amicitia te gaan spelen, omdat de eerste wedstrijd van de lagere elftallen op zondag pas om 12.00 uur was. ;) Zo kon je in de ochtend nog naar de kerk.

Over welke tijd spreken we nu, want ik dacht dat het fenomeen 'niet voor twaalf uur spelen' bij katholieke clubs al wel van heel erg lang geleden was.
 

bqandy

Well-known member
Over welke tijd spreken we nu, want ik dacht dat het fenomeen 'niet voor twaalf uur spelen' bij katholieke clubs al wel van heel erg lang geleden was.
1983. Ik zocht met 2 andere jonge studentjes een leuke club om het voetbal weer op te pakken.
 

bqandy

Well-known member
Ik heb het idee, dat in het algemeen katholieke verenigingen er het meeste moeite mee hebben het zondagvoetbal in te ruilen voor het zaterdagvoetbal. meer dan niet-katholieke zondagverenigingen.
Dat zou kunnen. Als je het stukje op de site van Amicitia leest dan verwijt de club zichzelf ook dat er geen standaardteam meer is op zondag. Wel een vlotte aftakeling trouwens. Twee of drie jaar gelden deed ik nog een keer radioverslag daar toen de club nog 2e klasser was.
 

de waan

Well-known member
Weet iemand of FC Ambiona nog leeft? Ze hebben geen eerste elftal meer komend seizoen en ik zie ook geen teams bij de indeling in categorie B. Het enige dat ik tegenkom is een bericht uit april over financiële problemen.
 

Abubakari

Well-known member
Verdediger dacht ik. Heeft niet zo lang bij GRC gespeeld, kan me hem ook niet heel specifiek herinneren. En bqandy waarschijnlijk al helemaal niet, die komt nooit bij GRC want die spelen tegelijk met BQ1887.
 

Unregistere

Well-known member
Thanks voor de toelichting. Ben benieuwd of hij iets kan neerzetten in Heerjansdam dan. Begreep uit het verhaal dat hij voor zijn studie is verhuisd naar Rotterdam en daar een club in de buurt zocht, enigszins vergelijkbaar met het niveau dat hij gewend was. Waarom het dan exact de Molenwei is geworden, werd mij niet duidelijk. Al zitten daar veel studenten in de selectie, dus misschien via via.
 

Abubakari

Well-known member
SC Stadspark (1F) ging vanavond tegen Groen Geel (3C) met 8-3 onderuit. Geen incident want in de beker werd ook al met 9-2 van LTC (2J) verloren en met 5-0 van ON (1E), tegen tweede klasser Veendam 1894 werd moeizaam gelijk gespeeld.
Ik zag Stadspark één keer spelen, toen wonnen ze met 4-3 van Helpman (top 2L) en maakten ze best een aardige indruk. Maar wat ze daarna hebben laten zien biedt niet veel reden tot optimisme. Zondag openen ze thuis tegen GOMOS.
 

Abubakari

Well-known member
Het seizoen begonnen met ON-Leeuwarder Zwaluwen in 1E. De Zwaluwen uut Liwwadden verloren in de beker al met 6-1 en 0-4 van tweedeklassers en lijken één der zwakke schakels in 1E te worden. Zijn ook een hoop spelers kwijt geraakt en vullen dat op met eigen jeugd. Dat is lovenswaardig, maar ze gingen er vanmiddag na een 2-1 ruststand wel met 7-1 af tegen ON. PKC'83 stond keurig op 0-2 bij Drachtster Boys maar gaf de zege in de slotfase weg, 2-2. Blauw Wit'34-VVG ging niet door omdat er 1 speler bij BW34 was met corona. Belachelijk om dan gelijk niet te spelen, maar enfin.
Het sterrenensemble vol dure toppers van Pelikaan S verloor thuis met 2-4 van Olde Veste.

Knaller van de week was Groen Geel (3C), die maakten al een prima indruk in de voorbereiding en beker en begonnen met een 12-1 uitzege bij HFC'15. De koploper bij de onderbreking en dus andere titelfavoriet BQ1887 kan de borst nat maken. BQ1887-Omlandia ging niet door, zal ook wel weer iemand een snotneus hebben gehad.

Mamio won de topper tegen Lycurgus met 2-1, Freddy de Grooth opende het seizoen met 2 treffers bij Groninger Boys-Oosterparkers (2-1)

Slute we af in Dokkum, VV Dokkum begon met een 4-1 uitzege op VIOD, buh kwiek versloeg de Westereen met 4-2.
 

Abubakari

Well-known member
SC Stadspark (1F) ging vanavond tegen Groen Geel (3C) met 8-3 onderuit. Geen incident want in de beker werd ook al met 9-2 van LTC (2J) verloren en met 5-0 van ON (1E), tegen tweede klasser Veendam 1894 werd moeizaam gelijk gespeeld.
Ik zag Stadspark één keer spelen, toen wonnen ze met 4-3 van Helpman (top 2L) en maakten ze best een aardige indruk. Maar wat ze daarna hebben laten zien biedt niet veel reden tot optimisme. Zondag openen ze thuis tegen GOMOS.
Vanmiddag stond Stadspark thuis tegen GOMOS na 25 minuten al met 4-0 achter. Dat bleef het ook.
Ik was bij GRC-Hoogezand. Eindigde in 2-4, verdiende zege voor Hoogezand.
grchoo.png
Spannender was Gruno-Stadskanaal (2K), eindigde in 3-3 nadat Gruno in de slotfase een 3-1 voorsprong weg gaf. In diezelfde klasse won GVA Rapiditas in Blijham met 0-3 van ASVB. Helpman en Lewenborg speelden wegens een speler met snotneus bij de opponent.
Forward (3B) begon met 1-1 bij Muntendaam.

Groen Geel zaterdag (3C) won met 12-1, Groen Geel zondag (5C) een dag later met 11-3.

Volgende week ijs & snotneus dienende naar VVG-Zeerobben en zondag hoogstwaarschijnlijk GVAV Rapiditas-Peize.
 
Bovenaan