'Deze huurdeal is het beste voor alle partijen'
DVS'33 | Maurice de Ruiter is het komende halfjaar speler van IJsselmeervogels, terwijl Soufian Moro de omgekeerde weg bewandelt en per direct beschikbaar is voor DVS'33. De tijdelijke ruildeal is een uitkomst voor alle partijen.
Marco Jansen
Voor De Ruiter (27) komt daarmee een (voorlopig) einde aan negen jaar DVS 1. ,,De club wilde mij aan mijn contract houden, maar voetballen bij DVS zit er voor mij niet meer in. Het akkefietje met Kay Velda (die deze zomer vertrok, red) is veel te vaak besproken en berust op onwaarheden. Ik ben niet de schuldige, maar word wel zo gezien.”
Beschadigd
,,Jongens met invloed in de groep gingen mij anders behandelen, de band is beschadigd. Als ik bij DVS blijf, moet ik nog jaren met ze voetballen, dat gaat een keer mis. De reden dat ik vertrek is niet de trainer of de onrust bij de club. Want DVS blijft altijd mijn club."
Het vlammetje bij De Ruiter ging branden toen de Harderwijker werd gebeld door Andr? van Diermen, hoofd TC IJsselmeervogels. ,,Ik ben blij en trots dat ik tweede divisie mag spelen, voor een grote club in het amateurvoetbal, met spelers van naam. Het is een win-win-situatie voor alle partijen."
Niet zeuren
Aanvallende middenvelder Soufian Moro (25) had in zijn eerste anderhalf jaar bij De Vogels een basisplaats, maar valt dit seizoen buiten de boot op de Westmaat. ,,Ik heb dit seizoen niet veel gespeeld en ga niet zeuren als ik op de bank kom. Ik had wel bij de club aangegeven dat ik het liefst verhuurd wilde worden in de winterstop, dus verrast was ik niet. Wel hoorde ik pas van de verhuur toen ik twee weken op vakantie was in Thailand'', vertelt de Amsterdammer, die 31 december terugkeerde en woensdag een gesprek voerde met DVS'33.
,,We hebben een ruildeal van een halfjaar afgesproken. Als het mij en hun bevalt, kunnen we de samenwerking voortzetten. Dat staat me wel aan: ik ga maar een stapje naar beneden, waarbij ik minuten kan maken op een leuk niveau. DVS is een club die in de tweede divisie hoort. Ik ken veel jongens al: ?zturk, Van Hussen, Hollart en Powel. Dat maakt het instromen makkelijker. Halverwege ergens binnenkomen, is niet nieuw voor me."
Gesloten beurzen
DVS-voorzitter Aart Goossensen spreekt van een package huurdeal met gesloten beurzen. ,,IJsselmeervogels betaalt Moro door en wij De Ruiter. Wij hebben vertrouwen in Moro, een enthousiaste jongen met prima referenties. In april gaan we weer verder praten met Maurice. Komen we er met de Vogels niet uit, dan komt hij terug bij DVS."
Optelsom
,,Hij heeft nog een contract bij DVS. Deze verhuur is een gunst van ons, omdat hij in het verleden wel heeft gepresteerd. Het is een optelsom van zijn gedrag in de afgelopen jaren. Soms moet je eerst in een andere keuken kijken om te weten dat het nog niet zo gek was in Ermelo. Hij mag zich in de kijker spelen en dat geldt ook voor Moro."