Weekendvoetbal

de waan

Well-known member
De KNVB kan het jegens district Zuid II niet verantwoorden om een 6e zaterdag 1e klasse in te voeren.
Het gaat er toch gewoon om hoeveel eersteklassers er beschikbaar zijn per speeldag? Dat heeft straks toch niks meer met de districten te maken?
 

Simon

Administrator
Forumleiding
De aantallen zullen bepalend zijn. De grootte van de poules staat niet vast, wel zijn er onder- en bovengrenzen.
De huidige eerste klassen vallen nog steeds onder een district, hoewel niet altijd alle teams uit dat district komen.
Als er op zaterdag een 6e eerste klasse bij komt zou de organisatie in die zin best bij Zuid 2 kunnen komen te liggen.
In dit tempo zijn er komend seizoen in West II waarschijnlijk 2 Eerste Klassen nodig op zaterdag
 

Baggio

Active member

Volledig begrijpelijk, dat clubs als RKAVV en Alphense Boys ervan balen, dat het hoofdklassers niet wordt toegestaan om horizontaal over te stappen naar de zaterdag.
De KNVB denkt, dat ze dan niet aan een goede competitie-indeling toekomt.
Misschien kan de KNVB eens inventariseren welke zondag-hoofdklassers nog meer zouden willen overstappen.
En verder is er ook veel mogelijk als ze eindelijk eens loslaten, dat er per speeldag per district op elk niveau evenveel poules moeten zijn.
Waarom niet gewoon 3 hoofdklassen op zaterdag ? ( met zo nodig een versterkte promotie vanuit de eerste klasse.)
Deels ben ik het volledig met je eens ! Er is natuurlijk een bepaalde rechtsongelijkheid als je het horizontaal overstappen niet aanbiedt aan hoofdklassers of divisionisten.
Maar met argument "gelijke monnikken - gelijke kappen" kun je ook het weekendvoetbal bepleiten met als uitgangspunt: thuissspelende vereniging bepaalt de wedstrijddag en aanvangstijdsstip.
 

JMD

Well-known member
Deels ben ik het volledig met je eens ! Er is natuurlijk een bepaalde rechtsongelijkheid als je het horizontaal overstappen niet aanbiedt aan hoofdklassers of divisionisten.
Maar met argument "gelijke monnikken - gelijke kappen" kun je ook het weekendvoetbal bepleiten met als uitgangspunt: thuissspelende vereniging bepaalt de wedstrijddag en aanvangstijdsstip.
Nee, dit lijkt me dan een ideaal moment om in te voeren ja. Idem in de 3e divisie.
Hoef je helemaal niks te inventariseren wie wil overstappen.

Maar wel onder de voorwaarde dat Christelijke clubs niet op zondag hoeven te spelen als ze dat niet willen.
 

Bonehead

Well-known member
Maar met argument "gelijke monnikken - gelijke kappen" kun je ook het weekendvoetbal bepleiten met als uitgangspunt: thuissspelende vereniging bepaalt de wedstrijddag en aanvangstijdsstip.

Ben je nu echt de volgende Illusionist? GAAT NIET GEBEUREN!

Niet nu en zeker niet de eerste 10 jaar. Laat het los...
 

Fregge

Well-known member
Ben je nu echt de volgende Illusionist? GAAT NIET GEBEUREN!

Niet nu en zeker niet de eerste 10 jaar. Laat het los...
Baggio zegt dat je dat argument bij de ene discussie niet kunt gebruiken en bij de andere wel eigenlijk. Hij zegt niet dat het per see zo moet zijn.
 

Bonehead

Well-known member
Baggio zegt dat je dat argument bij de ene discussie niet kunt gebruiken en bij de andere wel eigenlijk. Hij zegt niet dat het per see zo moet zijn.
Nee natuurlijk niet. En dat heeft hij en zoveel anderen in het verleden laten weten dat het volgens hem en legio anderen wel zou moeten zijn. Koren op de molen van de NO van deze wereld. Zaterdagvoetbal is de toekomst. Misschien niet in Brabant en Limburg, maar in de rest van het land wel. Accepteer dat. Net als het zaterdagvoetbal moet accepteren dat de A-categorie niet alles meer om 14:30/15:00 gevoetbald wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Baggio

Active member
Baggio zegt dat je dat argument bij de ene discussie niet kunt gebruiken en bij de andere wel eigenlijk. Hij zegt niet dat het per see zo moet zijn.
Dat is inderdaad mijn punt. Er is een structurele ongelijkheid gecreëerd door sommige clubs een uitzonderingspositie te geven. En ja: ik ben voorstander van het opheffen van deze ongelijkheid en daarmee weekendvoetbal mogelijk te maken bij jeugd en senioren. De toename van het zaterdagsenioren-voetbal zorgt bij zondagclubs voor problemen mbt veld- en kleedkamercapaciteit en weekendvoetbal is daar de oplossing voor. Jeugd verplaatsen naar zondag om ruimte te maken voor seniorenvoetbal. Maar in Nld. leeft het voetbal nog in tijden van de jaren ‘50 en dat is waanzin. Is mijns inziens gewoon geen steekhoudend argument tegen in te brengen.
 

Bonehead

Well-known member
Je kunt het vervelend, oneerlijk of weet ik allemaal niet wat vinden. De realiteit is dat principiële zaterdagclubs niet op zondag activiteiten hebben. Ook niet met de jeugd. Vaak staat dat ook gewoon in de statuten. Ik vind het ook best raar dat er geopperd wordt dat zij hun principes aan maar aan de kant moeten schuiven ten faveure van andere clubs met een probleem die ze uiteindelijk zelf hebben gecreëerd. Persoonlijk zou het mij een rotzorg zijn op welke dag er gevoetbald wordt, maar ik weet ook dat er hele drommen zijn die er anders over denken. Dan is het voor mij eel simpel: Of ik accepteer het of ik ga elders kijken.

Ik vind het dus heel vreemd dat men principiële zaterdagclubs wil verplichten op zondag te voetballen terwijl de realiteit is dat het nu en in de nabije toekomst niet gaat gebeuren. Ik zie dan het nut om het dan toch telkens te opperen.

Er zijn al veel teams op zaterdag met een aanvangstijd later dan 15:00 uur. Dat kunnen NO en velen anderen vervelend vinden, maar dat is de realiteit. En dat gaat in de toekomst niet minder worden. Sinds de KNVB de uiterste aanvangstijd heeft losgelaten maken clubs gebruik daarvan. De KNVB zou kunnen faciliteren om dat weer in te voeren voor de A-Categorie en de teams in de B-Categorie met een later aanvangstijd bij elkaar in te delen. Vooral dat laatste snap ik niet. Daar zou toch iedereen blij van worden?
 

Bonehead

Well-known member
Het zal per regio verschillen. In Twente zijn het er een stuk of 10. Ik vind dat wel zat. En dat aantal is groeiende naar gelang clubs overstappen. En dan heb ik het alleen over standaardteams. Daaronder is het helemaal een ratjetoe geworden.
 

Abubakari

Well-known member
In Noord en Oost zeker niet. In Noord beginnen zaterdag a.s. alle wedstrijden normaal om 14.30 of 15.00 uur.
In Oost ook bijna allemaal. Een enkele uitzondering begint om 15.30 of 16.00 uur en ik zag er 1 beginnen om 17.00 uur.
Alleen al in Stad heb je Groen Geel (15.15), SC Stadspark (16.30) en Be Quick 1887 (15.30) die later beginnen op zaterdag.
Vanwege weinig ruimte of bespelers van drukke sportparken.
 

Baggio

Active member
Je kunt het vervelend, oneerlijk of weet ik allemaal niet wat vinden. De realiteit is dat principiële zaterdagclubs niet op zondag activiteiten hebben. Ook niet met de jeugd. Vaak staat dat ook gewoon in de statuten. Ik vind het ook best raar dat er geopperd wordt dat zij hun principes aan maar aan de kant moeten schuiven ten faveure van andere clubs met een probleem die ze uiteindelijk zelf hebben gecreëerd. Persoonlijk zou het mij een rotzorg zijn op welke dag er gevoetbald wordt, maar ik weet ook dat er hele drommen zijn die er anders over denken. Dan is het voor mij eel simpel: Of ik accepteer het of ik ga elders kijken.

Ik vind het dus heel vreemd dat men principiële zaterdagclubs wil verplichten op zondag te voetballen terwijl de realiteit is dat het nu en in de nabije toekomst niet gaat gebeuren. Ik zie dan het nut om het dan toch telkens te opperen.

Er zijn al veel teams op zaterdag met een aanvangstijd later dan 15:00 uur. Dat kunnen NO en velen anderen vervelend vinden, maar dat is de realiteit. En dat gaat in de toekomst niet minder worden. Sinds de KNVB de uiterste aanvangstijd heeft losgelaten maken clubs gebruik daarvan. De KNVB zou kunnen faciliteren om dat weer in te voeren voor de A-Categorie en de teams in de B-Categorie met een later aanvangstijd bij elkaar in te delen. Vooral dat laatste snap ik niet. Daar zou toch iedereen blij van worden?
Ik kan jouw verhaal heel goed volgen op 1 punt na: "een probleem dat ze uiteindelijk zelf hebben gecreëerd". Zeer waarschijnlijk heb je dit al in eerdere bijdragen gedaan maar ik hoor graag hoe je dit ziet. Bij mijn club was er tot 5 jaar geleden geen probleem: jeugd speelt op zaterdag, senioren op zondag. De accommodatie die hiervoor beschikbaar was voldeed om op beide dagen iedereen netjes te voorzien van een veld en kleedkamers. De huidige situatie is dat er een toenemend aantal senioren teams op zaterdag erbij zijn gekomen en het aantal jeugdteams blijft gelijk. Dan ontstaat er dus te grote piekbelasting op zaterdag die bijna niet op te vangen is ( en krijg je dus aanvangstijden bij zaterdagsenioren om bijvoorbeeld 16:30 uur). Hoe is dit de clubs aan te rekenen?
 

Joost

Well-known member
Ik kan jouw verhaal heel goed volgen op 1 punt na: "een probleem dat ze uiteindelijk zelf hebben gecreëerd". Zeer waarschijnlijk heb je dit al in eerdere bijdragen gedaan maar ik hoor graag hoe je dit ziet. Bij mijn club was er tot 5 jaar geleden geen probleem: jeugd speelt op zaterdag, senioren op zondag. De accommodatie die hiervoor beschikbaar was voldeed om op beide dagen iedereen netjes te voorzien van een veld en kleedkamers. De huidige situatie is dat er een toenemend aantal senioren teams op zaterdag erbij zijn gekomen en het aantal jeugdteams blijft gelijk. Dan ontstaat er dus te grote piekbelasting op zaterdag die bijna niet op te vangen is ( en krijg je dus aanvangstijden bij zaterdagsenioren om bijvoorbeeld 16:30 uur). Hoe is dit de clubs aan te rekenen?
De clubs hebben in de jaren 40 toegestaan dat de uitzondering voor statutaire zaterdagclubs bleef bestaan.
 

Baggio

Active member
Zeer domme opmerking.
Tot voor kort werd het zaterdagvoetbal in Nederland ( inclusief " statutaire zaterdagclubs" ) nooit als een probleem gezien.
Maar nu de laatste jaren het zaterdagvoetbal in veel opzichten het zondagvoetbal is voorbijgestreefd en veel spelers en clubs overstappen naar het zaterdagvoetbal hoor je opeens zulke onzin.
Feitelijk gezien gewoon onjuist. Er bestaat er veel langer onvrede over de uitzonderingspositie van de statutaire zaterdagclubs bijvoorbeeld over de bekercompetitie. En daarnaast: iets wat vroeger als geen of klein probleem gezien werd kan nu toch best als groter probleem ervaren worden. Zondagclubs kunnen niet om de toenemende populariteit heen van het zaterdag-senioren-voetbal en proberen hier adequate oplossingen voor te zoeken. Ik daag je uit om eens inhoudelijk te reageren op mijn eerdere bijdrage van eerder deze week omtrent de accomodatieproblematiek. Of vind je dat maar vooral een probleem van de zondagclubs? Ik kan gemakkelijk een casus bouwen waarin ik de stelling onderbouw dat gemeenschapsgeld is besteed aan het creeren van sportparken die alleen op zaterdag gebruikt worden en op zondag op slot blijven. Moet je een eens voorstellen dat dit ook in andere sporten wordt gedaan, 2 of 3 zwembaden/sporthallen in een dorp ipv 1 omdat een bepaald geloof verbiedt om op zondag te recreëren/sporten. Zonde van het geld! Je kunt als principiële zaterdagclub ook gewoon accepteren dat zaken aan verandering onderhevig zijn en open staan voor het opgeven van verworven rechten.
 
Bovenaan