Ik kan jouw verhaal heel goed volgen op 1 punt na: "een probleem dat ze uiteindelijk zelf hebben gecreëerd". Zeer waarschijnlijk heb je dit al in eerdere bijdragen gedaan maar ik hoor graag hoe je dit ziet. Bij mijn club was er tot 5 jaar geleden geen probleem: jeugd speelt op zaterdag, senioren op zondag. De accommodatie die hiervoor beschikbaar was voldeed om op beide dagen iedereen netjes te voorzien van een veld en kleedkamers. De huidige situatie is dat er een toenemend aantal senioren teams op zaterdag erbij zijn gekomen en het aantal jeugdteams blijft gelijk. Dan ontstaat er dus te grote piekbelasting op zaterdag die bijna niet op te vangen is ( en krijg je dus aanvangstijden bij zaterdagsenioren om bijvoorbeeld 16:30 uur). Hoe is dit de clubs aan te rekenen?
Uiteraard kan ik alleen spreken over de geluiden die ik opvang in mijn omgeving en die zijn gelimiteerd. De verschuiving is namelijk al veel langer gaande dan vijf jaar. Ook in mijn jeugd wilden leeftijdgenoten niets liever dan voetballen alles behalve om 9 uur uit bij Schubbekuttenveen 6. Ze werden daar in nooit gehoord. Langzaam liep de seniorentak leeg. Totdat er schoorvoetend aan toe werd gegeven, maar dan wel zo interessant mogelijk maken voor die teams met allerlei regeltjes om het te ontmoedigen. Ook dat heeft uiteindelijk een effect gehad en uiteindelijk moest er wel aan toegegeven worden om de leegloop te stoppen. Zo heb ik aan diverse mensen, diverse keren gevraagd waarom er, naast het standaardteam, niemand op de zondagmiddag speelde. Ik heb daar nooit antwoord op gekregen
Kijk! De maatschappelijke veranderingen mbt vrije tijdsbesteding in het weekend zijn vooral het probleem van de clubs die qua infrastructuur klem zijn gezet. Jeugd op vrijdagavond kan best (O19-17) maar een andere goede oplossing (jongste jeugd naar zondagmorgen) is onbespreekbaar voor het fundamentalische smaldeel van de amateurwereld. Helaas zie ik zelf op korte termijn niet veranderen maar het zou een zegen zijn als deze ongelijkheid en privileges ongedaan gemaakt wordt.
Die privileges stammen uit een tijd dat het zaterdagvoetbal niet serieus werd genomen. Als men toen had doorgepakt hadden ze nu dit probleem niet gehad.
Ik heb persoonlijk geen probleem mee dat jeugd van mijn club (of wie dan ook eigenlijk) op zondag speelt. Ik zie juist ook wel kansen mbt tot vrijwilligers. Maar ik realiseer mij wel dat statuten niet snel gewijzigd worden middels een ALV. En ik geloof ook niet dat dwang daarbij helpt. Daar zouden juist de zondagclubs wel eens de dupe van kunnen worden.
Daarbij denk ik dat het met maatwerk helemaal niet nodig hoeft te zijn dat er teams van principiële zaterdagclubs deel hoeven te nemen aan jeugdwedstrijden op zondag. Hooguit bij zondagclubs die tegen gebieden aan schuren met veel principiële zaterdagclubs. Wellicht zou je dan incidenteel kunnen uitwijken naar de vrijdagavond of een andere doordeweekse avond.
Deze week een lijst met overstappers (zei de grote vriend van
@noord-ooster op Twitter). Het zijn er 100. Waarvan 53 zeker. Ik denk 77 uit West II.
https://www.knvb.nl/nieuws/amateurv...5091/column-jan-dirk-van-der-zee-het-besmette
Ik neem aan dat de directeur amateurvoetbal door de vele clubs die bezwaren tegen dat weekendvoetbal hebben zoals beweerd door Noord-Ooster ernstig op zijn vingers wordt getikt voor deze onwaarheden.